Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag är i full gång med att bygga mig en Seven, med chassie från Estfield.

Motor från Honda Superblackbird som ska utrustas med torrsumps smörjning.

Fälgarna är 3-delade Compomotive 13 tummare, 8"fram & 10" bak.

Bakaxeln kommer från Fiat 124 sport coupé, med diffbroms.

Rattstången består av delar från 3st Fiatmodeller ( Uno, Panda & Tipo).

Jag bifogar några bilder ( om jag lyckas :) )

// Henrik Bergsten

  • Replies 218
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Det här ser lovande ut. jag förmodar att det blit alukaross...eller, kan inte låta bli att bli lite avis på engelska hjulet i bakgrunden, för det är det väl vad det är :blink: . Det hänger lite detaljer på väggen redan ser jag.

Detta ska bli intressant att följa.

Eddy

Posted

Härligt !!!

Om du av någon anledning kommer på att du ej behöver axeln med diffbroms så hör av dig :racesmile:

Posted

ser mycket snyggt ut.. :)

(jag slog ihoop de 2 olika topicarna så då har allt på samma ställe.. :) )

Posted

Har du gått på kurs i Varberg och lärt dig det Engelska hjulet,

Eller det kanske är du som håller kurserna?

Kunde inte låta bli att fråga när jag såg alla fina verktyg och "övningarna" på väggen! :)

Att få lära mig hantera dessa verktyg står högt på min önskelista!

Posted

Hej helt rätt motor val då jag har lita dan i min bil vart har du fått tag i torr sumpen?Kommer du att andvända kedja eller monterar du kardan direkt på motorn?mvh Anton

Posted

Jag ska inte göra hela karossen i aluminium, gillar blandningen av Kolfiber & aluminium. Noskon, skärmar & en del av inredningen ska jag göra i kolfiber och resten alu. Men visst är det kul att forma aluminium i "hjulet"

Mvh Henrik

Posted

Jag gick steg 1 & 2 kurserna hos Lazze i Varberg sommaren 2001, det var skitkul. På steg 2kursen började jag och 3 andra entusiastiska grabbar att bygga en Willys Coupé 1940 i aluminium, det var mycket givande.

// Henrik

Posted
Hej helt rätt motor val då jag har lita dan i min bil vart har du fått tag i torr sumpen?Kommer du att andvända kedja eller monterar du kardan direkt på motorn?mvh Anton

Hej Anton!

Jag har inte köpt torrsumpen än, men jag ska beställa den i December från ett företag som heter Pace products i England.

Jag har tillverkat en medbringare som sitter på utgående axel och sen sitter kardanstången på medbringaren med en hardyskiva emellan.

Kul med någon mer som bygger med samma motor !

// Henrik

post-410-1128706387.jpg

Posted

Åhh vad man längtar efter att få ta ut bilen och lufta den på Gelleråsen !!!

Det är skoj att se att det finns fler som har byggt Estfield, de verkar inte vara så vanliga.

Har du hängande pedaler?? Jag kom fram till att jag fick mest plats om jag valde att ha stående pedaler.

Vad var det som fungerade mindre bra på Gelleråsen ??

// Henrik

Posted

Jag har ju sett bygget "live", och det är ju riktigt snyggt!! Kul med mc-motorerna tycker jag....

Jag funderade på en annan sak Henrik angående ditt pedalställ... Vad är det för cylindrar du har använt?? Dom var riktigt små å fina... Finns det kanske en möjlighet att få ett likadant ställ som du har?? För en peng givetvis!

Posted (edited)
Har du hängande pedaler?? Jag kom fram till att jag fick mest plats om jag valde att ha stående pedaler.

Jo vi har hängade pedaler som gav dåligt med plats :(

Synd att vi inte heller valde din lösning - har du gjort p-stället själv eller var har du köpt det ?

Vad var det som fungerade mindre bra på Gelleråsen ??

Strulade med motorn som inte gick rent och sen blev motorn för varm efter pressad körning. Tror det hänger ihop med att motorn inte gick rent.

Men kul var det :)

Körde bland tävnlingsbilar och trots att bilen bara gick på 3 cyl mellan varven hängde man med bra :D

/Joachim

Edited by Joachim
Posted (edited)
Jo vi har hängade pedaler som gav dåligt med plats :(

Synd att vi inte heller valde din lösning - har du gjort p-stället själv eller var har du köpt det ?

/Joachim

Jag har gjort pedalstället själv och köpt bromsvågen från Dalhems. Cylindrarna som jag använder är Girling.

// Henrik

Edited by blackbirdseven
Posted
Jag har ju sett bygget "live", och det är ju riktigt snyggt!! Kul med mc-motorerna tycker jag....

Jag funderade på en annan sak Henrik angående ditt pedalställ... Vad är det för cylindrar du har använt?? Dom var riktigt små å fina... Finns det kanske en möjlighet att få ett likadant ställ som du har?? För en peng givetvis!

Coffe, jag har PM:at dig

// Henrik

Posted

Hej Henrik!

Jag är lite intresserad av hur du fått till rattstången. Blackbirdmotorn ska vara ganska mycket större i omfång än fireblademotorn och det rör sig om millimetrar för att min styrstång går förbi motorn. Den går att skymta under grenröret.

post-119-1128763992.jpeg

Posted

har du möjligen närbilder på ditt pedalställ...så vore det jätte bra...

från motor rummet och i fot ut rymmet...

mvh michael

:racesmile:

Posted

Kort fråga:

vad har du för däck?

tycker det är svårt att hitta breda 13-tummare

berne

Posted
Hej Henrik!

Jag är lite intresserad av hur du fått till rattstången. Blackbirdmotorn ska vara ganska mycket större i omfång än fireblademotorn och det rör sig om millimetrar för att min styrstång går förbi motorn. Den går att skymta under grenröret.

Hej man kör högerstyrt.Min bil är redan klar men jag har problem med mark frigången jag ska kolla på pace men i bland funderar jag om det inte skulle vara lättare att ha större hjul då man kör på vanlig väg,billigare i alla fall.

Posted
Hej Henrik!

Jag är lite intresserad av hur du fått till rattstången. Blackbirdmotorn ska vara ganska mycket större i omfång än fireblademotorn och det rör sig om millimetrar för att min styrstång går förbi motorn. Den går att skymta under grenröret.

Jag har dragit min rattstång högt upp och grenröret har jag dragit neråt och ut....

Syns på bilden

// Henrik

post-410-1128887560.jpg

Posted
Kort fråga:

vad har du för däck?

tycker det är svårt att hitta breda 13-tummare

berne

Just nu sitter det några gamla racingdäck på bakfälgarna och några gamla torra gatdäck på framfälgarna, så de är inte aktuella att köra med. Dom bredaste gat-godkända R-däcken som jag har hittat är Khumo Ecsta V70, dom finns som 235:or men det är i smalaste laget för 10 tummarna.

// Henrik

Posted

I en bil med motorsykkelmotor må motoren stå på venstre side. Og da i tillegg sitte på venstre side er ingen god løsning med tanke på balansen i bilen. Og når du da har høyrestyrt bil, så er de allverden plass til rattakselen.

Posted

Min motor sitter ganska centrerad ändå ( har kollat på Caterham Blackbird), så vevaxeln hamnar i centrum och växellådan till höger om centrum. Torrsumpstanken och batteriet ska också sitta på höger sida. Så det blir toppen som hänger ut åt vänster, så jag hoppas att det blir skapligt bra balans i bilen trots att jag kör vänsterstyrt.

// Henrik

  • 1 month later...
Posted

Jag håller på med avgassystemet, det börjar närma sig klart, ska jobba på lite under helgen så att det blir färdigt.

bifogar några bilder tagna med telefon, därav den dåliga skärpan.

post-410-1134153158.jpg

  • 4 weeks later...
Posted

Nu har jag fått klart grenrör-avgasrör-ljuddämpare och påbörjat fäste för backväxellådan, man börjar känna en viss stress över att våren snart är här, vill ut och köra i sommar :revs:

/Henrik

post-410-1136655854.jpg

post-410-1136655875.jpg

post-410-1136655893.jpg

Posted

stolarna som sitter i din 7:a har du gjort dom själv eller var hittar man dom??

mvh :racesmile:

Posted

jupp hittade dom nu..fel pris för min börs... men alltid kul att veta var grejer kommer från.

mvh.

  • 1 month later...
Posted

Idag har jag avklarat SFRO besiktning nr:1 :toot: , så nu är det bara att riva isär bilen och blästra och lacka chassie m.m. så att jag hinner klart till Elmia :D

/Henrik

Posted

Grattis Grattis

Det var säkert inga problem att få den godkänd.

Nu börjar en period med blandade känslor, att montera isär allt igen som tagit sån tid att få ihop.

Bit ihop

Bengt

  • 3 weeks later...
Posted

Äntligen julafton !! :w00t2:

Idag fick jag äntligen hem min torrsumpsanläggning som jag väntat på sedan december :turtle:

Förövrigt, så får jag mitt chassie från pulverlacken imorgon så att jag kan börja montera tillbaka alla delar som man har passat in och gjort fästen för.

När man river isär hela bilen i molekyler och sen tittar på chassiet så börjar man fundera på vad det är som har tagit sån tid ! :blink:

Jaja nu går det förhoppningsvis ganska snabbt att skruva dit prylarna igen.

post-410-1143138723.jpg

  • 2 weeks later...
Posted

Nu har jag börjat få ihop bilen igen efter blästring/lackning. Idag har jag monterat bågen, motorn, torsumpspumpen+tråget och lindat grenröret. imorgon ska jag få dit backväxellådan, kylaren, torrsumpstanken och ev. bakaxeln.

Det är så skoj att skruva tillbaka grejerna när man fått lite färg på dem :prop:

post-410-1143933421.jpg

post-410-1143933436.jpg

post-410-1143933452.jpg

Posted

Mycket snyggt bygge :thumbsup: Man blir lite avis :blush: Det ska bli kul att få titta på den på riktigt. :w00t2:

Eddy

Posted

Tack så mycket! Ja det ska bli riktigt kul att få kika på andras byggen under påskhelgen och fylla på inspirationen och få en massa nya idéer :)

/Henrik

  • 4 months later...
Posted

Du ser vad nyttigt det var med lite motivationshöjande besök på

Gelleråsen !! Plötsligt så hoppade din motor igång efter lite pill i garaget

:D

Grattis ! :racesmile:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...