Jump to content

HJÄLP!!!!


Mats W

Recommended Posts

Skulle montera adapter till oljetycksgivare och fansakapet brast. :(

Vad gör jag?? Min erfrenhet av bultutdragare typ grisapi... är inte god. Vill inte sluta med att jag har en bit härdat stål i hålet för oljetrycksgivaren. Motorn är monterad och jag håller på med finliret inför SFRO-2. Detta var det minsta jag behövde just nu. Är det någon som har en lösning hör av er via forumet eller via mail. mats.wennerberg@lanm.amv.se eller ring 044-217714. Bor du i närheten så finns jag på dragonvägen 15 i Kristianstad

Mats W

Link to comment
Share on other sites

Det är det värsta som kan hända!

Jag har själv råkat ut för samma sak och fick lyfta ut motorn för att borra ut den.

Men det gäller då att borra precis i mitten och inte skada gängerna.

När man har borrar med så pass stort borr så den nästan skär igenon gängan så brukar det släppa och bulten kommer ut.

Ta inte större borr än vad som används vid gängning av den gängan, som ett exempel M10 = 8,5 mm borr men hälst 8mm.

Men det gäller att borra i samma riktning som bulten är annars blir det inte roligt.

Och man bör ha lite vana att borra rakt med handmaskin.

Tillägg

om gängerna inte släpper så brukar det gå lätt att pilla loss med rits eller ta en borr som är några tiondelar större men va försiktig.

Men börja med 1mm mindre borr.

Edited by ake
Link to comment
Share on other sites

Men om du ska behöva borra och vill vara säker att få bort spåna så dra runt motorn med startmotorn innan du sätter in den nya adaptern.

Ha trassel vid hålet och ta ut kabeln från tändspolen.

Oljan kommer att trycka ut spona om de inte har kommit för långt inn.

Håller med Mathias78 att prova med torx och värma.

Men som jag mins så är gängan konformad och den sitter.

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack för tipsen! Har inte riktigt bestämt mig utdragare hade varit bra skall kolla runt på bilverkstäderna på måndag om dom har någon utdragare som jag kan låna. Biltillbehörskedjorna verka inte ha något användbart. trox har jag brövat men de jag har är antingen för små eller förstora. Har också lekt med tanken att låta mässingsgängan från adaptern sitta och gänga denna invändigt så att givaren passar. Vad tror ni kära Locost vänner kan det fungera?

Mats W

Link to comment
Share on other sites

låta mässingsgängan från adaptern sitta och gänga denna invändigt så att givaren passar.

Nej igen.....

gängar du i mässingen så blir det en kvarts miljard små spånor i din oljekanal....

och du vill inte ha det..... jag lovar!

Link to comment
Share on other sites

hur har de gått? Fått ut den?

Nej den sitter där den sitter så jag plockar ut motorn på nytt i helgen. Det är för lite plats i motorrumet med motorn i bilen för att kunna jobba ordentligt. Stön och pust men det får bli så

Mats W

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej och tack för tipsen!

Motorn har varit ur och sitter på plats på nytt. Framvagnen är ställd och på söndag så är det dags för SFRO-2.

Det gick inte att få bort adaptergängan, så jag gjorde så här

Lutade motorn så att hålet pekade mot garagegolvet och gängade med gängtapp doppad i vaselin ett kvarts varv åt gången och rengjorde tapp och hål efter varje kvarstvarv. Det tog tid över en timme att gänga 8-9 mm. Jag vet att jag har blivit avrådd att försöka gänga på plats så jag är väl medveten om riskerna jag tar. Allternativet är att ta itu blocket och be en motorrenoverare att åtgärda. Mässingen var så mjuk att utdragarna inte fungerade. Nu verkar det som om spånorna fastnade i vaselinet så jag hoppas på det bästa. Motorn går bra även om tändningen är lite fel fortfarande. Vilken känsla det var att kör bilen för första gången, småbarn vinkade glatt och tonåringarna gjorde tummen upp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...