Michael Th Posted August 17, 2005 Share Posted August 17, 2005 är det någon som vet mekonomens beteckning på transit styrled dvs den som lämpligen används på ett bok schassie?? bärarmarna är förberedda för nedre spindel led cortina mk III IV eller V e det samma som taunus årsmod???eller vad är passande i sverige :D med väntan på svar Mvh Michael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted August 17, 2005 Share Posted August 17, 2005 Kolla in denna länk Sökt i forumet på Transit >>>>>>>> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted August 17, 2005 Author Share Posted August 17, 2005 (edited) nu har jag letat igen dom länkarna... har sierra spindlar... läste mig till opel astra spindel led skall passa... nu är ju iofs dom nedre bärarmarna helt färdiga... hur mycket måste modifieras för att astra leden skall passa gentemot taunus varianten :( köpte schassiet med bärarmar och sierra spindlar... denna astra spindel led.. vad för årsmod?? beteckning??? frågor från en tjatig jävel... mvh Michael Edited August 17, 2005 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted August 18, 2005 Share Posted August 18, 2005 är det någon som vet mekonomens beteckning på transit styrled dvs den som lämpligen används på ett bok schassie??bärarmarna är förberedda för nedre spindel led cortina mk III IV eller V e det samma som taunus årsmod???eller vad är passande i sverige :D med väntan på svar Mvh Michael Jag köpte på MECA. Artnr: 30-6053 Har en ny i kartong du kan få köpa billigt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolwig Posted August 18, 2005 Share Posted August 18, 2005 Nedre spindelled Taunus är samma som på Granada och de finns att köpa hos Biltema 72-310 149:-/st Roland Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted August 18, 2005 Share Posted August 18, 2005 Nedre spindelled Taunus är samma som på Granada ... Nja, infästningshålen ligger olika har jag för mig. På ena ligger de centriskt om leden, på andra pågot förskjutna. Vet inte vilken som har vad, men en kompis som bygger GT40 drabbades av denna skillnad. :blink: Hälsningar, Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted August 18, 2005 Author Share Posted August 18, 2005 hur som ..om jag fattat det rätt... jag har sierra spindlar... Jag har bärarmar som mycket snyggt byggts efter boken för Taunus spindlar... om jag fattat det hela rätt så får (måste) jag bygga om dom dvs borra nya hål och ordna lite förstärkning+ svetsa till Taunus hålen :( ..någon som drabbats av detta ?? eller skall jag kona om spindelen så den passar på taunus leden... :( tror inte han tänkte på detta... suck Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted August 19, 2005 Share Posted August 19, 2005 Om geometrin stämmer för taunusspindlar så hade jag nog letat reda på ett par sånna i stället. Blir lite nättare med taunusspindlar tror jag. H Borken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolwig Posted August 20, 2005 Share Posted August 20, 2005 Jag skrev att Granada undre spindelled är samma som Taunus och att man kan köpa dessa hos Biltema. Jag gjorde så och det passa de till mina Taunusspindlar. Har även sparat en gammal Taunusspindelled från min donatorbil och kan inte se någon skillnad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolwig Posted August 20, 2005 Share Posted August 20, 2005 Gick och kollade på min Taunusspindelled och BeLo har rätt. Det är samma mått mellan de grova och de klena bultarna på bägge lederna men det är ca: 5mm längre avstånd om man mäter mellan en grov och liten bult på Taunusspindelleden mot Granada leden, hoppas du förstår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted August 21, 2005 Author Share Posted August 21, 2005 var på biltema idag... astra spindeleden är mycket lättare än granada dito... + att jag har sierra spindlar med svampar liggande i garaget så nu blir det 3 nya håi i bärarmarna och sedan lite kapande(lättande :D ) så blir det grejt...dvs efter lunch i morgon sitter dom där :D sedan skall jag hämta ett par beg övre transit leder(så länge) så jag åtminstånne kan prov montera framvagnen och få en uppfattning om läget Mvh Michael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted August 22, 2005 Share Posted August 22, 2005 Om geometrin stämmer för taunusspindlar så hade jag nog letat reda på ett par sånna i stället. Blir lite nättare med taunusspindlar tror jag. H Borken Granadaspindlarna och taunusspindlarna är i det närmaste identiska, det som skiljer är styraxellutning. Granada har något mer styraxellutning. och självklart vilka saker som skruvas fast i dem, men de är ju utbytbara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted December 18, 2005 Share Posted December 18, 2005 En liten extra bekräftelse..... Vilken eller vilka nedre spindelleder passar till Sierraspindlarna... ? Var det : Opel astra spindel led.... Vilket artickelnummer? Någon mer ? Vad sitter det på Mk´s nedre bärarm? Har kartongen kvar men vet inte vilken bil de kommer från! Vad var det för artickelnummer på de övre "Transitlederna"? ps/ Klubben har nu muttrar till transitleden.... M18/1,5 Det är bara att skicka Pm till mig eller kassören om ni vill köpa! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted December 18, 2005 Share Posted December 18, 2005 MK nedre är Austin maxi Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted December 18, 2005 Share Posted December 18, 2005 MK nedre är Austin maxi Michael W <{POST_SNAPBACK}> Austin Maxi :blink: Vart köper man dessa i Sverige,,,, Finns Austin Maxi här över huvud taget? Vilken årsmodell? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conco Posted December 18, 2005 Share Posted December 18, 2005 (edited) Jag har ett på en kille som handlar med engelska oldiedelar. Hör med honom. Mikael Bolund 0515-46004 073-7328090 conco Edited December 18, 2005 by conco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted December 19, 2005 Share Posted December 19, 2005 Här fixar nästan alt till engelska sportvagnar Bennets Import AB - Göteborg Tel. 0302-232 36 Däckv. 2 B, 44361 STENKULLEN · Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mrlynx Posted December 26, 2005 Share Posted December 26, 2005 En liten extra bekräftelse.....Vilken eller vilka nedre spindelleder passar till Sierraspindlarna... ? Var det : Opel astra spindel led.... Vilket artickelnummer? Någon mer ? Vad sitter det på Mk´s nedre bärarm? Har kartongen kvar men vet inte vilken bil de kommer från! Vad var det för artickelnummer på de övre "Transitlederna"? ps/ Klubben har nu muttrar till transitleden.... M18/1,5 Det är bara att skicka Pm till mig eller kassören om ni vill köpa! :D <{POST_SNAPBACK}> Har ni både höger och vänstergängad mutter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted December 26, 2005 Share Posted December 26, 2005 Har ni både höger och vänstergängad mutter? <{POST_SNAPBACK}> Nej bara "rätt" gängad mutter finns i klubbshoppen.. Varför undrar du? Behöver du vänstergängade av någon anledning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted December 27, 2005 Share Posted December 27, 2005 Nej bara "rätt" gängad mutter finns i klubbshoppen..Varför undrar du? Behöver du vänstergängade av någon anledning? <{POST_SNAPBACK}> Det är väldigt roligt att ha en vänstergängad i ena änden av ett rör, och en högergängad i andra änden, enkelt att justera då. Transiten har ju både vänster och högergängad orginal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted December 27, 2005 Share Posted December 27, 2005 Det är väldigt roligt att ha en vänstergängad i ena änden av ett rör, och en högergängad i andra änden, enkelt att justera då.Transiten har ju både vänster och högergängad orginal. <{POST_SNAPBACK}> Med tanke på längden av den gängade delen av transitleden så blir det eventuella röret kort om leden ska användas som övre spindelled i en bärarm. Det är nog att föredra en gängad hylsa svetsad i bärarmen med en kontramutter utanför istället då.... På transiten ser det ju helt annorlunda ut och där lossar man ju muttrarna och snurrar hela paralellstaget vid justering där finns det ju en given anledning till vänstergängat. Vill man frångå det "vanligaste" konceptet där man måste lossa konan vid justering och justera leden endast i hela varv, så finns det ju en klockren version på infästning med en gängad hylsa att sätta i ett rör i övre bärarmen. Jag har ingen bild på den konstruktionen som jag hittar i min dator nu. Jag är övertygad om att någon annan har en bild på den konstruktionen att posta här i tråden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted December 27, 2005 Share Posted December 27, 2005 så här ser min framvagn ut. Caper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted December 27, 2005 Share Posted December 27, 2005 så här ser min framvagn ut.Caper <{POST_SNAPBACK}> du har inte en närbild på övre spindelled? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted December 27, 2005 Share Posted December 27, 2005 ----Jag är övertygad om att någon annan har en bild på den konstruktionen att posta här i tråden. <{POST_SNAPBACK}> Jag antar att det är denna du tänker på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted December 27, 2005 Share Posted December 27, 2005 Jag antar att det är denna du tänker på <{POST_SNAPBACK}> Javisst ! en sådan är ju helt perfekt, "steglöst" justerbar utan att lossa konan i spindeln. perfekt grej !! mycket bättre än den gamla vanliga lösningen om man ska justera camber mer än en gång .... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted December 28, 2005 Share Posted December 28, 2005 Och om man vill justera mindre än 1,5 mm per gång (1 varv) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted December 28, 2005 Share Posted December 28, 2005 Med tanke på längden av den gängade delen av transitleden så blir det eventuella röret kort om leden ska användas som övre spindelled i en bärarm. Det är nog att föredra en gängad hylsa svetsad i bärarmen med en kontramutter utanför istället då....På transiten ser det ju helt annorlunda ut och där lossar man ju muttrarna och snurrar hela paralellstaget vid justering där finns det ju en given anledning till vänstergängat. Vill man frångå det "vanligaste" konceptet där man måste lossa konan vid justering och justera leden endast i hela varv, så finns det ju en klockren version på infästning med en gängad hylsa att sätta i ett rör i övre bärarmen. Jag har ingen bild på den konstruktionen som jag hittar i min dator nu. Jag är övertygad om att någon annan har en bild på den konstruktionen att posta här i tråden. <{POST_SNAPBACK}> Det beror ju till stor del på hur konstruktionen av hjulupphägnigen ser ut, och jag tror att den bakvagn som MrLynx funderar över just nu skulle må bra av vantskruvslösningar, och få lite nackdelar av svetsade hylsor i rören. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted December 28, 2005 Share Posted December 28, 2005 Jag antar att det är denna du tänker på <{POST_SNAPBACK}> Det är så det funkar på min övre men med den skillnaden att p-änden går rakt igenom så att jag kan ha en låsmutter på insidan . Caper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted December 28, 2005 Share Posted December 28, 2005 Det är så det funkar på min övre men med den skillnaden att p-änden går rakt igenom så att jag kan ha en låsmutter på insidan .Caper <{POST_SNAPBACK}> jag kan välja om jag vill ha den på insidan eller utsidan. Caper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts