Jump to content

spindel led bok schassie


Michael Th

Recommended Posts

är det någon som vet mekonomens beteckning på transit styrled dvs den som lämpligen används på ett bok schassie??

bärarmarna är förberedda för nedre spindel led cortina mk III IV eller V e det samma som taunus årsmod???eller vad är passande i sverige :D

med väntan på svar

Mvh Michael

Link to comment
Share on other sites

nu har jag letat igen dom länkarna...

har sierra spindlar...

läste mig till opel astra spindel led skall passa...

nu är ju iofs dom nedre bärarmarna helt färdiga... hur mycket måste modifieras för att astra leden skall passa gentemot taunus varianten :(

köpte schassiet med bärarmar och sierra spindlar...

denna astra spindel led.. vad för årsmod?? beteckning???

frågor från en tjatig jävel...

mvh Michael

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

är det någon som vet mekonomens beteckning på transit styrled dvs den som lämpligen används på ett bok schassie??

bärarmarna är förberedda för nedre spindel led cortina mk III IV eller V e det samma som taunus  årsmod???eller vad är passande i sverige :D

med väntan på svar

Mvh Michael

Jag köpte på MECA. Artnr: 30-6053

Har en ny i kartong du kan få köpa billigt!

Link to comment
Share on other sites

Nedre spindelled Taunus är samma som på Granada ...

Nja, infästningshålen ligger olika har jag för mig. På ena ligger de centriskt om leden, på andra pågot förskjutna. Vet inte vilken som har vad, men en kompis som bygger GT40 drabbades av denna skillnad. :blink:

Hälsningar,

Bengt

Link to comment
Share on other sites

hur som ..om jag fattat det rätt...

jag har sierra spindlar...

Jag har bärarmar som mycket snyggt byggts efter boken för Taunus spindlar...

om jag fattat det hela rätt så får (måste) jag bygga om dom dvs borra nya hål och ordna lite förstärkning+ svetsa till Taunus hålen :(

..någon som drabbats av detta ??

eller skall jag kona om spindelen så den passar på taunus leden... :(

tror inte han tänkte på detta... suck

Link to comment
Share on other sites

Jag skrev att Granada undre spindelled är samma som Taunus och att man kan köpa dessa hos Biltema.

Jag gjorde så och det passa de till mina Taunusspindlar.

Har även sparat en gammal Taunusspindelled från min donatorbil och kan inte se någon skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Gick och kollade på min Taunusspindelled och BeLo har rätt.

Det är samma mått mellan de grova och de klena bultarna på bägge lederna men det är ca: 5mm längre avstånd om man mäter mellan en grov och liten bult på Taunusspindelleden mot Granada leden, hoppas du förstår.

Link to comment
Share on other sites

var på biltema idag... astra spindeleden är mycket lättare än granada dito...

+ att jag har sierra spindlar med svampar liggande i garaget så nu blir det 3 nya håi i bärarmarna och sedan lite kapande(lättande :D ) så blir det grejt...dvs efter lunch i morgon sitter dom där :D

sedan skall jag hämta ett par beg övre transit leder(så länge) så jag åtminstånne kan prov montera framvagnen och få en uppfattning om läget

Mvh Michael

Link to comment
Share on other sites

Om geometrin stämmer för taunusspindlar så hade jag nog letat reda på ett par sånna i stället.

Blir lite nättare med taunusspindlar tror jag.

H Borken

Granadaspindlarna och taunusspindlarna är i det närmaste identiska, det som skiljer är styraxellutning. Granada har något mer styraxellutning.

och självklart vilka saker som skruvas fast i dem, men de är ju utbytbara.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

En liten extra bekräftelse.....

Vilken eller vilka nedre spindelleder passar till Sierraspindlarna... ?

Var det : Opel astra spindel led.... Vilket artickelnummer?

Någon mer ?

Vad sitter det på Mk´s nedre bärarm? Har kartongen kvar men vet inte vilken bil de kommer från!

Vad var det för artickelnummer på de övre "Transitlederna"?

ps/

Klubben har nu muttrar till transitleden.... M18/1,5

Det är bara att skicka Pm till mig eller kassören om ni vill köpa!

:D

Link to comment
Share on other sites

En liten extra bekräftelse.....

Vilken eller vilka nedre spindelleder passar till Sierraspindlarna... ?

Var det : Opel astra spindel led.... Vilket artickelnummer?

Någon mer ?

Vad sitter det på Mk´s nedre bärarm? Har kartongen kvar men vet inte vilken bil de kommer från!

Vad var det för artickelnummer på de övre "Transitlederna"?

ps/

Klubben har nu muttrar till transitleden.... M18/1,5

Det är bara att skicka Pm till mig eller kassören om ni vill köpa!

:D

Har ni både höger och vänstergängad mutter?

Link to comment
Share on other sites

Nej bara "rätt" gängad mutter finns i klubbshoppen..

Varför undrar du?

Behöver du vänstergängade av någon anledning?

Det är väldigt roligt att ha en vänstergängad i ena änden av ett rör, och en högergängad i andra änden, enkelt att justera då.

Transiten har ju både vänster och högergängad orginal.

Link to comment
Share on other sites

Det är väldigt roligt att ha en vänstergängad i ena änden av ett rör, och en högergängad i andra änden, enkelt att justera då.

Transiten har ju både vänster och högergängad orginal.

Med tanke på längden av den gängade delen av transitleden så blir det eventuella röret kort om leden ska användas som övre spindelled i en bärarm. Det är nog att föredra en gängad hylsa svetsad i bärarmen med en kontramutter utanför istället då....

På transiten ser det ju helt annorlunda ut och där lossar man ju muttrarna och snurrar hela paralellstaget vid justering där finns det ju en given anledning till vänstergängat.

Vill man frångå det "vanligaste" konceptet där man måste lossa konan vid justering och justera leden endast i hela varv, så finns det ju en klockren version på infästning med en gängad hylsa att sätta i ett rör i övre bärarmen. Jag har ingen bild på den konstruktionen som jag hittar i min dator nu. Jag är övertygad om att någon annan har en bild på den konstruktionen att posta här i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på längden av den gängade delen av transitleden så blir det eventuella röret kort om leden ska användas som övre spindelled i en bärarm. Det är nog att föredra en gängad hylsa svetsad i bärarmen med en kontramutter utanför istället då....

På transiten ser det ju helt annorlunda ut och där lossar man ju muttrarna och snurrar hela paralellstaget vid justering där finns det ju en given anledning till vänstergängat.

Vill man frångå det "vanligaste" konceptet där man måste lossa konan vid justering och justera leden endast i hela varv, så finns det ju en klockren  version på infästning med en gängad hylsa att sätta i ett rör i övre bärarmen. Jag har ingen bild på den konstruktionen som jag hittar i min dator nu. Jag är övertygad om att någon annan har en bild på den konstruktionen att posta här i tråden.

Det beror ju till stor del på hur konstruktionen av hjulupphägnigen ser ut, och jag tror att den bakvagn som MrLynx funderar över just nu skulle må bra av vantskruvslösningar, och få lite nackdelar av svetsade hylsor i rören.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...