pixbo Posted July 31, 2005 Share Posted July 31, 2005 Hej!En fråga angående bromsservo: Jag har ett servo från en sierra.Det sitter en backventil på slangen mellan insug och servo.Varför? mvh pixbo :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted July 31, 2005 Share Posted July 31, 2005 Är det verkligen en backventil å inte en reduceringsventil? Jag plockade bort bromsservot pga platsbrist Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 31, 2005 Share Posted July 31, 2005 Det är en backventil för att hålla kvar vacuumet vid t.ex. acceleration motorstopp. etc, vid fullgas så har du inget vacuum och dutan den så får du bromsar utan servoverkan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustav Sundberg Posted August 1, 2005 Share Posted August 1, 2005 Bromsservo behövs verkligen inte i våra små lätta bilar.. Jag kör utan och det går hur bra som helst att bromsa! Bromsservot i en av mina bruskbilar, en volvo 142 valde att gå sönder, började läcka.. Så jag tog bort slangen, går ju såklart lite tyngre att bromsa men, inget som stör tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted August 2, 2005 Share Posted August 2, 2005 man kan ju också om man tycker att de går för tungt att bromsa, sätta en huvudcylinder med lite mindre kolvdiameter.. finns formler så man kan räkna på detta.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted August 8, 2005 Share Posted August 8, 2005 men mindre diameter ger samma resultat som att ändra utväxlingen mellan cylinder och pedalen, mer kraft längre slag, längre slag känns lastbil ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted August 8, 2005 Share Posted August 8, 2005 men mindre diameter ger samma resultat som att ändra utväxlingen mellan cylinder och pedalen, mer kraft längre slag, längre slag känns lastbil ;) inte helt sant, med längre slag blir de juh som du säger "mer lastbil"... svampig alltså, men mindre dia. så får man en "fast" pedal samtidigt får man ett högre tryck... =lättare bromsning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Megablade Posted August 8, 2005 Share Posted August 8, 2005 Jag upplever att jag får bättre känsla utan servo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted August 9, 2005 Share Posted August 9, 2005 men mindre diameter ger samma resultat som att ändra utväxlingen mellan cylinder och pedalen, mer kraft längre slag, längre slag känns lastbil ;) inte helt sant, med längre slag blir de juh som du säger "mer lastbil"... svampig alltså, men mindre dia. så får man en "fast" pedal samtidigt får man ett högre tryck... =lättare bromsning Men med mindre diameter får du längre slag. Eftersom det handlar om volym. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.