pixbo Posted July 31, 2005 Posted July 31, 2005 Hej!En fråga angående bromsservo: Jag har ett servo från en sierra.Det sitter en backventil på slangen mellan insug och servo.Varför? mvh pixbo :blink: Quote
Jonte Posted July 31, 2005 Posted July 31, 2005 Är det verkligen en backventil å inte en reduceringsventil? Jag plockade bort bromsservot pga platsbrist Quote
Thomas Posted July 31, 2005 Posted July 31, 2005 Det är en backventil för att hålla kvar vacuumet vid t.ex. acceleration motorstopp. etc, vid fullgas så har du inget vacuum och dutan den så får du bromsar utan servoverkan Quote
Gustav Sundberg Posted August 1, 2005 Posted August 1, 2005 Bromsservo behövs verkligen inte i våra små lätta bilar.. Jag kör utan och det går hur bra som helst att bromsa! Bromsservot i en av mina bruskbilar, en volvo 142 valde att gå sönder, började läcka.. Så jag tog bort slangen, går ju såklart lite tyngre att bromsa men, inget som stör tycker jag. Quote
Mathias78 Posted August 2, 2005 Posted August 2, 2005 man kan ju också om man tycker att de går för tungt att bromsa, sätta en huvudcylinder med lite mindre kolvdiameter.. finns formler så man kan räkna på detta.. Quote
DIRAVI Posted August 8, 2005 Posted August 8, 2005 men mindre diameter ger samma resultat som att ändra utväxlingen mellan cylinder och pedalen, mer kraft längre slag, längre slag känns lastbil ;) Quote
Mathias78 Posted August 8, 2005 Posted August 8, 2005 men mindre diameter ger samma resultat som att ändra utväxlingen mellan cylinder och pedalen, mer kraft längre slag, längre slag känns lastbil ;) inte helt sant, med längre slag blir de juh som du säger "mer lastbil"... svampig alltså, men mindre dia. så får man en "fast" pedal samtidigt får man ett högre tryck... =lättare bromsning Quote
Megablade Posted August 8, 2005 Posted August 8, 2005 Jag upplever att jag får bättre känsla utan servo. Quote
DIRAVI Posted August 9, 2005 Posted August 9, 2005 men mindre diameter ger samma resultat som att ändra utväxlingen mellan cylinder och pedalen, mer kraft längre slag, längre slag känns lastbil ;) inte helt sant, med längre slag blir de juh som du säger "mer lastbil"... svampig alltså, men mindre dia. så får man en "fast" pedal samtidigt får man ett högre tryck... =lättare bromsning Men med mindre diameter får du längre slag. Eftersom det handlar om volym. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.