Snowman Posted July 31, 2005 Posted July 31, 2005 Har allvarlig fundering på att bygga en Locost S7:a med diesel-snurra...borde inte det ge bra med vrid så man kan justera med en lämplig utväxling. Pga vikten borde skatten bli hyfsat låg även om man kör diesel. Har funderat på en VW TDI från t.ex Polo, Golf eller Passat. Kommentarer? Är det en dum ide? Sugen på att köra Locost S7 som bruksbil den delen av året som tillåter det...dvs cirka 1000-1500mil per år i mitt fall. Hur dyr är en "bruksförsäkring" på en Locost S7. Har hört att entusiast försäkringar har mil begränsning..är det sant? Magnus Quote
Jocke E Posted July 31, 2005 Posted July 31, 2005 Japp, entusiast har mil-begränsning. Dessutom får du inte köra bilen fram/tillbaka till jobbet å så. Lite beroende på var du bor (fyll gärna i din profil) och om du väljer att ha trafik, halv eller helförsäkring. Har för mig att helförsäkring (som bruksbil) i Stockholm brakar loss på runt 8000:-/året. :icon_blink: Jag har bara trafik och betalar 1300:-/halvåret (Sthlm priser, Länsförsäkringar) Nu när man styr kosan tillbaka till Dalarna lär väl 1300:- räcka till helförsäkring, helår :lol: Quote
Snowman Posted July 31, 2005 Author Posted July 31, 2005 Jag bor i blekinge...ett hett tips till dig är att inte använda länsförsäkringar. Hade försäkring hos dem och för att göra en lång story kort så var det ett helvete att få ut nått när bilen blev skadad trots att jag inte gjort nått fet. Skulle aldrig våga ha en försäkring hos dem efter detta. //Magnus Quote
Jonte Posted July 31, 2005 Posted July 31, 2005 Det låter inte bra det där Jag har LF Entusiastförsäkring på min bil nu och betalar väl 1500:- för en helförsäkring/år Quote
Snowman Posted July 31, 2005 Author Posted July 31, 2005 (edited) Bör kanske nämna att det gällde en vanlig person bil men i alla fall. En tråkig historia där jag bla blev tvungen att betala dubbel självrisk mm innan bilen lagades. Länsförsäkringar kanske är seriösare i övriga landet..vem vet...Har tappat förtroendet totalt för dem i vilket fall som helst. //Magnus Edited July 31, 2005 by Snowman Quote
DIRAVI Posted August 1, 2005 Posted August 1, 2005 Länsförsäkringar är ju separata bolag i var län, men mina erfarenheter av lf i västernorrland är inte heller så bra. Folksam, Wasa och TryggHansa har jag bra erfarenheter av. Quote
anton Posted August 1, 2005 Posted August 1, 2005 Hej jag betalar jätte hög premie i folksam nu mina seven kompisar i umeå som har länsförsäkringar betalade mindre än hälvten, men dom ville inte försäkra min bil för den hade gått som tävlings bil och jag kan inte förstå hur dom kunde veta det.Och det spelade ingen roll vad jag sa så vågrade dom försäkra bilen. :whip: Quote
DIRAVI Posted August 1, 2005 Posted August 1, 2005 Jag har min bil försäkrad i TryggHansa, betalar ca 3' för helåret och helförsäkring. Stor skilnad mellan olika bolag skulle det bli. Quote
94482 Posted August 1, 2005 Posted August 1, 2005 lf i västmanland har jag bara bra saker att säga om faktist , 3 insidenter första insidenten tog lite tid men då hade jag bara trafik , och gubben som körde på mig kunde varken skriva eller prata svenska men bra prujs fick jag , andra insidenten tog det 3 eller 4 dagar , sen kom det hem ett papper att jag kunde lämna in den på närmsta aktoriserade bmw verksta , sista insidenten gick även den bra , efter lite budgivningar fram och tillbaks , så fans det pengar i pungen igen Quote
Snowman Posted August 1, 2005 Author Posted August 1, 2005 Tilbaka till ämnet kanske? Vad sägs om min ide' med dieselsnurra i en Locost?? kommentarer? Nån som vet nått om BMW's dieselmaskiner? Jag är ju egentligen VW fantast men BMW har onekligen drivningen i rätt ände och borde därmed kanske vara ett bättre utgångsläge? Eller det kanske går att få till nån bra lösning med bakhjulsdrift och VW maskin ändå? Vilka lådor passar bra mot VW's motorer förutom Vw's egna? Audi? Porsche? Vad kör Donkervort med för lådor?? I värsta fall får man väl ta en bensinare... Mvh Magnus Quote
Baalzamon Posted August 1, 2005 Posted August 1, 2005 BMW har inte så många små smidiga dieslar. Fyrcylindriga M41 torde väll vara enda alternativet i såna fall. Den satt i 318iTDS från -95 och framåt. Denna bilmodell blev dock aldrig någon försäljningssucce i Sverige med våran straffbeskattning på diesel. Dessutom var den rätt slö också, bara 90hk och 190Nm. Någon äldre fyrcylindrig tror jag inte fanns på bmw. Däremot fanns ju ett par olika sexcylindriga dieslar. Dessa är nog dock lite väl tunga för att passa i en sjua. Volvo 240/740 diesel har ju motor tillverkad av folkvagn, och växellådor från dessa kanske passar även på nyare folkvagnsdieslar. Om inte annat så kan man ju använda sprängkåpan, och bygga dit en smidigare växellåda från tex. ford. Sedan tillverkar ju peugeot små fina dieselmotorer. Men att få tag på en passande växellåda till dom är ju inte heller helt enkelt. Fast jag tycker nog ändå att du skall ha bensinmotor. En sjua är en sportbil, och sportbilar tycker jag skall ha en högvarvig, ettrig motor. Quote
heralue Posted August 1, 2005 Posted August 1, 2005 Fast jag tycker nog ändå att du skall ha bensinmotor. En sjua är en sportbil, och sportbilar tycker jag skall ha en högvarvig, ettrig motor. :thumbup: Quote
Snowman Posted August 3, 2005 Author Posted August 3, 2005 Ingen som har koll på Donkervoort? vad kör dem för låda tillsammans med 1,8T maskinen? Har sneglat lite på Toyotas 4A-GE maskin med...trevliga maskiner. nån som vet om det finns nån lämplig låda till dem? LEXUS IS200 låda (och bakvagn??) Eller gäller det hitta en Corolla RWD AE86(?) och plocka lådan ifrån? Fram/Bakvagn gott folk? Är det bara Ford som gäller eller finns det nått annat som funkar. Jag vill helst inte ha nått det står Ford eller Volvo på. Vad jag tycker om Ford och Volvo lämpar sig inte i tryck eller skrift, nog om det nu. :twisted: Har redan börjat leta svetsare till att få ett bokchassie upp svetsat...Vad kostar material och vad bör man sticka till svetsaren? Vad kostade era ramar? Magnus Quote
Mrlynx Posted August 3, 2005 Posted August 3, 2005 lite matnyttigt om 4age och rwd http://www.users.bigpond.com/vidore/toyota...4age_engine.htm När det gäller fram och bakvagn finns många alternativ. Sök på forumet så hittar du säkert ett flertal trådar i ämnet. jag tror materialet till ramen 42 m 25x25x2 + 12m 19x1.5 + 12 m 22x3 2391 NBK + lite plåt = ca 2000 + moms Quote
Magoo Posted August 9, 2005 Posted August 9, 2005 (edited) Jag har en fort #9 låda till min VAG 1.8t motor. Jag har dock låtit tillverka en special sprängkåpa. Vad gäller volvos sprängkåpa ( till sin diesel 6:a)har jag bara hört ryktesvägen att den är bara bolton mot vags raka 5:a dock inget bekräftat, å jag vet inte om en 4:a passar där en 5:a har suttit... Edited February 13, 2007 by Jocke E Quote
Mrlynx Posted August 9, 2005 Posted August 9, 2005 vad kostade det att göra en egen sprängkåpa? och vem gjorde den? Quote
Rushowner Posted August 9, 2005 Posted August 9, 2005 Har för mig att det är Wagner-Borg grejer ( Finns det något som heter så??) Quote
Magoo Posted August 9, 2005 Posted August 9, 2005 (edited) jag tror att jag gav 5 lök för den med leverans. det är en mekanisk firma i skåne som gjorde den åt mig Edited February 13, 2007 by Jocke E Quote
Lappen Posted August 17, 2005 Posted August 17, 2005 Klart det inte är en dum ide! Tänk dig när du kommer på din första seventräff, rullar av den från kärran, startar den, alla tittar snett, sedan åker du ifrån dem på vridet... Vad något "ska" vara är ju helt ointressant. Vad är coolast? Killen som går sin egen väg eller de som flyter med strömmen? ;) Nåja, för att ge dig något matnyttigt då. VAG har varit så finurliga att alla motorer och lådor skall passa ihop. Nu stämmer inte det till hundra procent men i många fall. Ett exempel är väl kanske att ta en 110hk motor från passat/a4/toledo/vilken som och en växellåda från Volvodieslarna. (Volvo kunde inte göra egna dieslar på den tiden utan köpte VAG). Att jag väljer just den motorn är för att den i grund och botten är samma motor som satt i Golfen på sjuttiotalet. Mer eller mindre är detta saker som håller för både stryk och många mil. Nackdelen är avsaknaden av gaswire (iaf i A4:an -00, har en sådan så jag vet). En annan bakhjulsdriven VAG är annars en LT31. Kan vara ett alternativ med. Som jag har fått det förklarat för mig så ska iaf alla VAG motorer passa på alla VAG växellådor. Vet en som åker V8 från A8 i sin audi 80 quattro med orginal växellåda. Och går gör det. Sedan handlar det såklart om hur mycket som måste modifieras. (//Lappen Quote
Snowman Posted August 29, 2005 Author Posted August 29, 2005 Rulla av kärra...det ska inte vara nån trailer queen...ska det byggas för att åkas ska den köra hem med.. Har börjat kolla med en kompis släkting om att svetsa chassi men inget 100% besked än. //magnus Quote
Vestax Posted February 13, 2007 Posted February 13, 2007 Hej! Jag kommer troligtvis att sätta in en diesel i min Westfield! Jag hade föredragit att ha typ-9 lådan och sen fortsätta med sierra diffen. Men det är svårt att få information om vilka dieslar man kan använda. Rent effektmässigt borde detta gå att lösa, ommna så ska köra med dubbelturbo=) Mondeon har tex 110-115hk i sin turbo diesel. Den borde man kunna skrämma upp? / Vestax Quote
Magoo Posted February 13, 2007 Posted February 13, 2007 Jag kan dementera lite av informationen i denna tråden. Alla VAGs motorer har inte samma bulmönster mot växellådan. 5:an och v8:an har samma mönster 4:orna har ett annat mönster och passar inte mot volvos sprängkåpa för d24:an ( d24:an bygger på 5:an) den sprängkåpan jag tittade på från en volvo d24 passade inte mot en vag 4:a sedan finns det VR6an med men jag kollade inte hur bultmönstret sågut dock är det inte samma som på en 4:a Quote
Theladon Posted April 6, 2007 Posted April 6, 2007 En tanke bara... Har själv en 850 tdi.. Det slog mig att den motorn borde kanske gå att få att lira med en m90 låda från 960/940..... Har inte beteckningen på den motorn, men det är ju den VAG snurran som sitter i 850 och tidiga v70 tdi, 140 häst original... Med KCR box på den skjuter den iväg tom min 855 ganska duktigt... Problemet är väl bara att hinna växla i en bil på 700Kg.... man bör nog inte ha en slutväxwl/diff med för hög utväxling direkt.... Och är det inte så att när man reggar ett privatbygge så går dom bara på hästkrafter? Och det har ju inte dieselturbon så extremt mycket av....men sen att den har ett närmast hysteriskt vrid....ja...det hör ju inte dit.. ;) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.