Marcus a Posted January 1, 2004 Posted January 1, 2004 Hej hej! Hoppas att alla hade det trevligt igår och att alla fingrar är kvar ;) Har lyft i motorn nu idag bara för att testa om den fick plats:)... Vart ska den sitta? Den lär ju sitta i centrum på ramen men vart ska man mäta ifrån? Motorn är ju inte speciellt fyrkantig! Det är en Ford pinto som ska ditt. /m Quote
gka Posted January 1, 2004 Posted January 1, 2004 Var är mitten... tja, bra fråga. :) Centrum på vevaxeln, kan det vara ett bra ställe att mäta på? Quote
Marcus a Posted January 1, 2004 Author Posted January 1, 2004 :) låter ju som ett bra ställe! Men vart i längsled då? så långt bak som möjligt eller där det känns bra? Quote
Baalzamon Posted January 1, 2004 Posted January 1, 2004 Så långt bak som möjligt, för att få ett bättre fiktförhållande i bilen. Allra helst skall motorn vara mittmonterad, men det stjäl mängder med plats. Quote
Marcus a Posted January 1, 2004 Author Posted January 1, 2004 kunde kanske ha frågat allt sammtidigt:)... men i höjdled då? Så långt ner som möjligt borde det ju vara va? Hur mäter man sej till om motor ligger i våg? Det kan ju vara bra det också:) Quote
Baalzamon Posted January 2, 2004 Posted January 2, 2004 kunde kanske ha frågat allt sammtidigt:)... men i höjdled då? Så långt ner som möjligt borde det ju vara va? Hur mäter man sej till om motor ligger i våg? Det kan ju vara bra det också:) Japp, den skall vara så långt ned som möjligt. Då går bilen stadigare på vägen, och det kommer kännas betydligt trevligare att ta kurvor. Vet inte riktigt hur det ser ut på den motor du använder, men på min BMW så är växellådan plan upptill, och man kan gå efter den för att se så motorn står rakt. Hur som helst bör du kunna se på växelföraren vad som är rakt uppåt. Quote
Marcus a Posted January 2, 2004 Author Posted January 2, 2004 Det här ska nog lösa dej idag=) tack för alla bra svar /m Quote
Sonett7 Posted January 2, 2004 Posted January 2, 2004 Ett litet tips bara vid montering av motor/växellåda och diffklump - har för mig att jag läst (kanske på detta forumet) att kardanen bör ha en lutning på ca 7 grader för att själva knutarna inte skall få jobba i samma läge hela tiden. Dock spelar detta ingen roll om man skall använda stel bakaxel eftersom den då kommer att röra sig upp och ner vid fjädring... Quote
Marcus a Posted January 2, 2004 Author Posted January 2, 2004 Ja funderarde lite på det igår så vart bara dom främre fästerna som kom på... Ska ju ha delad bakaxel. Så du säger att det bara är kardanen som ska luta? inte hela motorn? Tycker annars att det borde ligga i en helt rak linje, motor vaxellåda kardan diff, Verkar ju vettigast så men jag vet inte alls:) men iof så låter det ju inte helt dumt med lutning på kardanen bara:) Du får gärna berätta mera... /M Quote
Jörgen Posted January 3, 2004 Posted January 3, 2004 Utgående på motorn och ingående på diffen/bakaxel ska vara paralella men dom kan sitta offset gentemot varandra. Caper :D Quote
krister Posted January 3, 2004 Posted January 3, 2004 Hej När vi skulle få i motorn så mätte vi från vevaxeln så den var i bilens centrum i sidled, höjden och placeringen i längdsled anpassade vi till motorhuven. Jag vet inte om det får sticka upp något ur huven(??) ///Krister Quote
Marcus a Posted January 3, 2004 Author Posted January 3, 2004 Då sattsar jag på att åf allt så rakt som möjligt:) Det kan ju intehåmda så mycket, något lager kanske pajar men inte mycket mera...:) Quote
Acke Posted January 3, 2004 Posted January 3, 2004 Jag vet inte om det får sticka upp något ur huven(??)///Krister det hoppas jag det får... min motor får nog inte plats annars.... :blink: å får amerikanarna ha jättekompressorer uppstickandes ur huven så borde ett blasfiberscoop inte vara någon fara.... Quote
Marcus a Posted January 4, 2004 Author Posted January 4, 2004 Det ska väl inte vara någora problem att ha motorn upp ocanför huven, Man behöver ju inte ens ha någon motorhuv:)... Quote
lowcat7 Posted January 4, 2004 Posted January 4, 2004 Placera motorn så nära (med låda monterad) torpeden som möjligt ca:2cm ,och om du har hjul på bilen så håll koll på hur tråget, bör inte ligga närmare än 7cm från backen. Du får palla upp motorn med träklossar eller vad du har att tillgå. PS: Är inte pintomotorn hög som en hyvelbänk??? Quote
Marcus a Posted January 5, 2004 Author Posted January 5, 2004 Jo motorn är väldigt hög har jag lagt märke till :( Men det blir som det blir nu! Kommer nog att bli en hög motorhuv:) Quote
Arrowsmith Posted January 5, 2004 Posted January 5, 2004 Har du lite bilder att dela med dej av eller någon hemsida med info Marcus a skulle vilja se hur illa det är med utrymmet för att jämföra med egna bekymmer... Quote
Marcus a Posted January 6, 2004 Author Posted January 6, 2004 Jo bilder har jag... ska ta och ladda upp en bild här när jag kommer hem ikväll. Det ännda som är det är ju att motorn är hög... det är gott om plats åt alla andra håll. Hur långt har du kommit Arrowsmith? Quote
Arrowsmith Posted January 6, 2004 Posted January 6, 2004 Jag har en bit kvar men har kommet en ganska bra bit tycker jag själv. du kan kolla på mitt bygge på min hemsida: http://hem.passagen.se/arrowsmiths/index.html där finns en liten följetång från start till "idag" typ.... Bilbyggar avdelningen är under total "renovering" och kommer läggas på en annan server i framtiden med ett helt annat utseénde. Quote
Marcus a Posted January 6, 2004 Author Posted January 6, 2004 ska du ha sierrand bakaxel? delad? Här har du en bild på min motor... Vet itn eom man kan ha det såhär men ser ingen bättre sätt att göra det på heller. ideér? Quote
Arrowsmith Posted January 6, 2004 Posted January 6, 2004 kan inte öppna marcus bild här ovan...... vet inte om det beror på min dator eller...... är det någon annan som kan?? Quote
Marcus a Posted January 6, 2004 Author Posted January 6, 2004 Du kan itne hämta den här filtypen står det... En vanligt jpg bild är det ju. vad gör jag för fel? Quote
Arrowsmith Posted January 6, 2004 Posted January 6, 2004 prova att lägga upp den igen . jag fick bara en ruta med rött kryss.. eller prova att byta filändelsen till något annat typ .bmp eller något datorer gör ju som bekant som dom vill med oss folk.... <_< Quote
Jonte Posted January 6, 2004 Posted January 6, 2004 Du kan itne hämta den här filtypen står det...En vanligt jpg bild är det ju. vad gör jag för fel? Vart ligger bilden på för server, vissa webhotell tillåter inte direktlänkning till bilder. Då måste man kopiera adressen till bilden och klistra in den i ett nytt fönster. Quote
Marcus a Posted January 6, 2004 Author Posted January 6, 2004 Det gick bättre... Bilden var nog en anningen för stor. Quote
Arrowsmith Posted January 7, 2004 Posted January 7, 2004 HUGA!!!! Börja smida dej ett nytt insug redan ikväll !! det kan du inte gömma under ett jänkebilsscoop ens med vilja våld och vaselin !! Quote
SJUAN Posted January 7, 2004 Posted January 7, 2004 Det gick bättre... Bilden var nog en anningen för stor. Kann du inte få ner motorn mer typ kapa sumpen,det ser rackarns högt ut?? :huh: Quote
SJUAN Posted January 7, 2004 Posted January 7, 2004 Det gick bättre... Bilden var nog en anningen för stor. Kan du inte få ner motorn mer typ kapa sumpen,det ser rackarns högt ut?? :huh: Quote
SJUAN Posted January 8, 2004 Posted January 8, 2004 Typ så här? http://www.netikka.net/tord.akerman/Build.htm Quote
svante Posted January 8, 2004 Posted January 8, 2004 Kortade min sump 4.5cm och får bara en liten bula i huven (som det ser ut nu). Hade lite problem med oljepickupen, gick inte att göra enligt boken med att värma och sen lirka loss den.. slutade med att jag tog fram vinkelslipen och kapade av den på två ställen och svetsa ihop den igen.. bifogar bild på min installation, inga motorfästen klara så den vilar på en domkraft.. Quote
Acke Posted January 8, 2004 Posted January 8, 2004 finns låga oljetråg att köpa annars, men det är ju lite av en kostnadsfråga... Quote
Marcus a Posted January 8, 2004 Author Posted January 8, 2004 Som det är nu så går min sump ner 5cm under ramen... Har ju inga hjul på ännu men vad blir det ungefär kvar till marken, Jo jag vet det bror ju på vad jag har för fjädrar men tycker inte man borde flytta ner motorn något mera, har ju guppig väg hem också=) Ska ju göra egen kaross hade jag tänkt så den får ju plats? kommer det se skum ut:)? Funderade också på väghålningen, Hur pass bra kan den bli med så hög motor som jag har. Svante har du lust att mäta hur högt din motor ligger ovanför ramen? Allså från ramen upp till den högsta deln på motorn, Det är väl någon stans på insuget? Quote
svante Posted January 9, 2004 Posted January 9, 2004 Mäter ikväll...(eller skickar in frun i garaget att mäta) Det måttet jag har i huvudet är 112mm från underkant på ramen upp till vevaxelcentrum. Quote
Flying finn Posted January 9, 2004 Posted January 9, 2004 Den där motorn stt lite högt... Jag kör också med en pinto motor, det går att sänka ner den utan att behöva göra något scoop på huven. Mitt kamdrev ligger ca. 2cm under huven. Quote
Jonte Posted January 9, 2004 Posted January 9, 2004 Jag kommer att behöva modda sumpen, men jag hade tänkt mig en annan lösning. Vet ej än om det kommer att funka Quote
Sonett7 Posted January 9, 2004 Posted January 9, 2004 >>Jonte Tänk på att du måste se till att oljepickupen hela tiden ligger under oljenivån. Sök på nätet efter baffling så hittar du säkert lite nyttig info om hur man kan bygga om oljetråg... Quote
svante Posted January 11, 2004 Posted January 11, 2004 Jag var ute och mätte i fredags kväll men har inte hunnit peta in det här förrän nu. Beroende på hur hög ramen är så har jag måtten: Från övre ramrör till längst upp på EFI-enheten är det exakt 300mm, min ram är 330mm från underkant på det nedre röret till överkant på det övre. Min motor sticker ner ca 45-50mm under ramen. Hoppas måtten räcker annars kan jag mäta mer.. Quote
Marcus a Posted January 11, 2004 Author Posted January 11, 2004 jo dom måten blir nog bra, ska gå ut och kolla hur det är straxt... tack! Quote
Marcus a Posted January 11, 2004 Author Posted January 11, 2004 Har motorn på samma mått ganska exakt:) Tycker att motorn sticker upp så mycket... Då var det ju bra ändå:) Quote
svante Posted January 12, 2004 Posted January 12, 2004 men den kommer inte lägre... det blir ju ändå en bula på huven. Quote
Sonett7 Posted January 12, 2004 Posted January 12, 2004 men den kommer inte lägre... det blir ju ändå en bula på huven. Eller så gör man som jag har sett på nån bild på internet - man polerar insuget och låter det helt enkelt sticka upp genom huven istället! Rejsigt! :D Quote
Kamikaze Posted January 12, 2004 Posted January 12, 2004 Så här ser min motor ut i chassit, men det är ju förståss en escortmotor..... Quote
Sonett7 Posted January 12, 2004 Posted January 12, 2004 >>svante Ja, nåt iden stilen. Fast den bilden jag såg hade nog motorn längre ner/högre huv för röret stack inte upp lika långt... Men jag tycker det är tufft! B) Quote
Baalzamon Posted January 12, 2004 Posted January 12, 2004 I värsta fall får man väll bygga ett scoop! Quote
Marcus a Posted January 12, 2004 Author Posted January 12, 2004 Tycekr det inte är så kul att vissa att man har en gammal sketen ford motor under huven:) Quote
Arrowsmith Posted January 12, 2004 Posted January 12, 2004 Tycekr det inte är så kul att vissa att man har en gammal sketen ford motor under huven:) Det problemet finns det ju en enkel lösning på Marcus...... Byt till något som inte är så "sketet" ! Ford motorn kan du ju alltid sälja till någon som behöver ett bojsänke till båten eller något..... :P Quote
Kamikaze Posted January 13, 2004 Posted January 13, 2004 Jag har valt att bygga på Ford eftersom det är så enkelt att byta ut motorn sedan, nästan alla Fordmotorer passar på TYP9-lådan. Sen är det ju enkelt att få plats med den under huven, så bilen slipper se ut som en övermotoriserad traktor :D Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.