Jump to content

Vart ska motorn vara?


Marcus a

Recommended Posts

Hej hej!

Hoppas att alla hade det trevligt igår och att alla fingrar är kvar ;)

Har lyft i motorn nu idag bara för att testa om den fick plats:)...

Vart ska den sitta? Den lär ju sitta i centrum på ramen men vart ska man mäta ifrån? Motorn är ju inte speciellt fyrkantig! Det är en Ford pinto som ska ditt.

/m

Link to comment
Share on other sites

kunde kanske ha frågat allt sammtidigt:)... men i höjdled då? Så långt ner som möjligt borde det ju vara va?

Hur mäter man sej till om motor ligger i våg? Det kan ju vara bra det också:)

Link to comment
Share on other sites

kunde kanske ha frågat allt sammtidigt:)... men i höjdled då? Så långt ner som möjligt borde det ju vara va?

Hur mäter man sej till om motor ligger i våg? Det kan ju vara bra det också:)

Japp, den skall vara så långt ned som möjligt. Då går bilen stadigare på vägen, och det kommer kännas betydligt trevligare att ta kurvor.

Vet inte riktigt hur det ser ut på den motor du använder, men på min BMW så är växellådan plan upptill, och man kan gå efter den för att se så motorn står rakt. Hur som helst bör du kunna se på växelföraren vad som är rakt uppåt.

Link to comment
Share on other sites

Ett litet tips bara vid montering av motor/växellåda och diffklump - har för mig att jag läst (kanske på detta forumet) att kardanen bör ha en lutning på ca 7 grader för att själva knutarna inte skall få jobba i samma läge hela tiden. Dock spelar detta ingen roll om man skall använda stel bakaxel eftersom den då kommer att röra sig upp och ner vid fjädring...

Link to comment
Share on other sites

Ja funderarde lite på det igår så vart bara dom främre fästerna som kom på... Ska ju ha delad bakaxel.

Så du säger att det bara är kardanen som ska luta? inte hela motorn?

Tycker annars att det borde ligga i en helt rak linje, motor vaxellåda kardan diff, Verkar ju vettigast så men jag vet inte alls:) men iof så låter det ju inte helt dumt med lutning på kardanen bara:) Du får gärna berätta mera...

/M

Link to comment
Share on other sites

Hej

När vi skulle få i motorn så mätte vi från vevaxeln så den var i bilens centrum i sidled, höjden och placeringen i längdsled anpassade vi till motorhuven.

Jag vet inte om det får sticka upp något ur huven(??)

///Krister

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om det får sticka upp något ur huven(??)

///Krister

det hoppas jag det får... min motor får nog inte plats annars.... :blink:

å får amerikanarna ha jättekompressorer uppstickandes ur huven så borde ett blasfiberscoop inte vara någon fara....

Link to comment
Share on other sites

Placera motorn så nära (med låda monterad) torpeden som möjligt ca:2cm ,och om du har hjul på bilen så håll koll på hur tråget, bör inte ligga närmare än 7cm från backen. Du får palla upp motorn med träklossar eller vad du har att tillgå. PS: Är inte pintomotorn hög som en hyvelbänk???

Link to comment
Share on other sites

Jo bilder har jag... ska ta och ladda upp en bild här när jag kommer hem ikväll.

Det ännda som är det är ju att motorn är hög... det är gott om plats åt alla andra håll. Hur långt har du kommit Arrowsmith?

Link to comment
Share on other sites

Jag har en bit kvar men har kommet en ganska bra bit tycker jag själv.

du kan kolla på mitt bygge på min hemsida:

http://hem.passagen.se/arrowsmiths/index.html

där finns en liten följetång från start till "idag" typ....

Bilbyggar avdelningen är under total "renovering" och kommer läggas på en annan server i framtiden med ett helt annat utseénde.

Link to comment
Share on other sites

Du kan itne hämta den här filtypen står det...

En vanligt jpg bild är det ju. vad gör jag för fel?

Vart ligger bilden på för server, vissa webhotell tillåter inte direktlänkning till bilder. Då måste man kopiera adressen till bilden och klistra in den i ett nytt fönster.

Link to comment
Share on other sites

Kortade min sump 4.5cm och får bara en liten bula i huven (som det ser ut nu). Hade lite problem med oljepickupen, gick inte att göra enligt boken med att värma och sen lirka loss den.. slutade med att jag tog fram vinkelslipen och kapade av den på två ställen och svetsa ihop den igen..

bifogar bild på min installation, inga motorfästen klara så den vilar på en domkraft..

post-4-1073553974.jpg

Link to comment
Share on other sites

Som det är nu så går min sump ner 5cm under ramen...

Har ju inga hjul på ännu men vad blir det ungefär kvar till marken, Jo jag vet det bror ju på vad jag har för fjädrar men tycker inte man borde flytta ner motorn något mera, har ju guppig väg hem också=)

Ska ju göra egen kaross hade jag tänkt så den får ju plats? kommer det se skum ut:)?

Funderade också på väghålningen, Hur pass bra kan den bli med så hög motor som jag har.

Svante har du lust att mäta hur högt din motor ligger ovanför ramen? Allså från ramen upp till den högsta deln på motorn, Det är väl någon stans på insuget?

Link to comment
Share on other sites

>>Jonte

Tänk på att du måste se till att oljepickupen hela tiden ligger under oljenivån. Sök på nätet efter baffling så hittar du säkert lite nyttig info om hur man kan bygga om oljetråg...

Link to comment
Share on other sites

Jag var ute och mätte i fredags kväll men har inte hunnit peta in det här förrän nu.

Beroende på hur hög ramen är så har jag måtten:

Från övre ramrör till längst upp på EFI-enheten är det exakt 300mm, min ram är 330mm från underkant på det nedre röret till överkant på det övre.

Min motor sticker ner ca 45-50mm under ramen.

Hoppas måtten räcker annars kan jag mäta mer..

Link to comment
Share on other sites

men den kommer inte lägre... det blir ju ändå en bula på huven.

Eller så gör man som jag har sett på nån bild på internet - man polerar insuget och låter det helt enkelt sticka upp genom huven istället! Rejsigt! :D

Link to comment
Share on other sites

Tycekr det inte är så kul att vissa att man har en gammal sketen ford motor under huven:)

Det problemet finns det ju en enkel lösning på Marcus......

Byt till något som inte är så "sketet" !

Ford motorn kan du ju alltid sälja till någon som behöver ett bojsänke till båten eller något..... :P

Link to comment
Share on other sites

Jag har valt att bygga på Ford eftersom det är så enkelt att byta ut motorn sedan, nästan alla Fordmotorer passar på TYP9-lådan.

Sen är det ju enkelt att få plats med den under huven, så bilen slipper se ut som en övermotoriserad traktor :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...