Jump to content

etanol


anton

Recommended Posts

Någon mer än jag som tankat e 85,jag har kört min bruks bil som är en gammal saab 99 på etanol och det enda som händer är att tomgången är lite sämre och den är lite svår startad.Undrar vad som händer om man kör en längre tid ? mvh Anton

Link to comment
Share on other sites

troligen en motor med mindre sot i. :)

Det enda jag har hört om etanol är att den är mer hydroskopisk än bensin vilket gör att risken för rostangrepp i tanken ökar jämfört med bensin.

Det mesta om att köra etanol finns på www.etanol.nu.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte lägre energi-innehåll i etanol = tröttare bil?

->>> pytsa i ca 20-25 % mer så blir det bra igen :D

+ att på en turbo knackar det inet och kyler bättre

Link to comment
Share on other sites

läste på etanol.nu att att om bilen går som den ska , så ska den dra cirka30% mer på ren e85, har en ford scorpio 2,9 94:a testade 44% e85 , 56% 95 oktan , märktes inte någon skilnad , kållade inte om den drog något ner sås

grattis leffe

Edited by 94482
Link to comment
Share on other sites

Hej jag kör på 100% etanol bilen går helt kast på låga varv men annars så märks det inte så mycket det blir kul att se furbrukningen sen.

100% Etanol, var köper du det? ;)

Jag testade min 900S på ungefär 50/50 98 oktan och E85, och det funkade ju bra så länge man inte gasade mer än 60-70%... då fanns ingen ork. Den gick för magert helt enkelt. Det var nog lite farligt, jag testade bara ett par korta ögonblick och sedan körde jag lugnt till nästa tankning.

E85 kostar 7,95 (OK) här och 98 oktan 11,80 (Preem) sist jag kollade. Hur kan bensinen vara så billig i Trollhättan!?

Link to comment
Share on other sites

Hej jag kör på 100% etanol bilen går helt kast på låga varv men annars så märks det inte så mycket det blir kul att se furbrukningen sen.

100% Etanol, var köper du det? ;)

Jag testade min 900S på ungefär 50/50 98 oktan och E85, och det funkade ju bra så länge man inte gasade mer än 60-70%... då fanns ingen ork. Den gick för magert helt enkelt. Det var nog lite farligt, jag testade bara ett par korta ögonblick och sedan körde jag lugnt till nästa tankning.

E85 kostar 7,95 (OK) här och 98 oktan 11,80 (Preem) sist jag kollade. Hur kan bensinen vara så billig i Trollhättan!?

Det är priskrig mella Shell och Jet, hoppas det håller i sig några år

som det gjorde i Uddevalla :thumbup:

Caper ;)

Link to comment
Share on other sites

Som Mrlynx skrev så finns det en hel del nyttig info på http://www.etanol.nu

Det man behöver göra är att höja bränsletrycket (byta regulator / en extra) sen skall det bara vara att köra.

Har för mig att på ren E85 så går det åt 1.37(eller39) ggr mer bränsle jämfört med bensin.

Skall försöka få mitt bygge reggat som miljöfordon, då det enligt vv nästa år INTE skall behövas

något intyg från tillverkaren för att köra på E85.Bara att hoppas...

Link to comment
Share on other sites

Hej jag kör på 100% etanol bilen går helt kast på låga varv men annars så märks det inte så mycket det blir kul att se furbrukningen sen.

Är det en förgasarbil och du inte bestyckat om den så kommer ju inte förbrukningen förendras märkbart. däremot så *Borde* den gä kasst. (eller du får gasa mer för samma effekt.)

Du kan skicka på lite mer tändning om du kör med E85, eller heldre öka kompression. Men förbränningsrummen på SAAB-motorerna är inte helt lämpade för etanolkonvertering.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...