Jump to content

Importera Caterham eller Westfield?


Recommended Posts

Hej

Den här frågan har säkert diskuterats förut men den är ju intressant. Är det möjligt att importera t ex en Caterham från t ex 80-talet från England och registrera den i Sverige (utan att skruva isär den)?

Mvh

Tomas

Link to comment
Share on other sites

ja om du flyttar till england bor där i ett år och sen tar in bilen till sverige som flyttgods.

du kan ju söka här på forumet fins nog ett par gamla trådar i ämnet.

Edited by viggen
Link to comment
Share on other sites

Generrellt om man fölger reglerna så går det inte. (gäller flyttgodsreglerna SVA-Amatörbyggen??)

Men om du köper en ickekomplett bil, och tar hem den, och bygger en ny så går det.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Tack för era svar. Det är alltså lika strängt om man köper en fabriksbyggd Caterham? Om man köper en fabriksbyggd Lotus (äkta) då?

Jag har sett att de har olika registreringar i UK. Amatörbyggda fordon får ju prefixet Q i det engelska registreringnumret. Om man tar ett visst antal komponenter från samma fordon får man ett normalt reg.nummer.

Mvh

Tomas

Link to comment
Share on other sites

Enligt Westfields inportör skall du kunna köpa en färdig Westfield då den som fabriksbygd är godkänd. Jag har inte kollat om detta stämmet.

Michael W

Link to comment
Share on other sites

För att man ska kunna importera en bil på "vanligt" sätt (så kallad "EU-import", inte flyttgods eller liknande) måste det vara en serietillverkad bil i standardutförande.

Bilar som är enstycksgodkända (ombyggda bilar, kitcars byggda med gamla engelska regler som behåller "donatorns" regnr/identitet och SVA*-godkända bilar) ska inte kunna tas in den vägen. Inte heller så kallade lågseriefordon (under ett visst antal exemplar per år, kan godkännas enklare) omfattas av "EU-import".

Bilarna måste alltså vara typgodkända som serietillverkade fordon, antingen helfordonsgodkända eller nationellt godkända. Reggas de via SVA* duger det alltså inte. Jag har inte sett klara uppgifter på hur Westfields fabriksbyggen reggas men åtminstone tidigare har det varit med stöd av lågserieundantag eller liknande.

/Gustaf

*SVA står för Single Vehicle Approval, alltså enstycksgodkännande

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tjena!

Funderade i samma banor vid min byggstart. Tror till skillnad från de andra här att det går alldeles utmärkt.

Att åka över och köpa en färdig bil privat och köra den hem till Sverige är fullt lagligt.

Att sedan registrera den är en annan sak. Även detta tror jag är fullt möjligt genom att bara demontera den lite lagom, ta bort befintliga chassinummer och besiktiga hos SFRO och sedan Bilprovningen.

Tycker att det är lite knepigt att man kan köpa en Westfield i Sverige, montera den och registrera den utan problem men att det anses fel att köpa en färdig bil i England som man sedan demonterar och registrerar på samma sätt.

Klart att det blir lite jobb att konvertera och demontera bilen för att kunna registrera den för gatbruk i Sverige men den arbetstiden är ändå mycket liten jämfört med att bygga själv eller köpa ett kit och bygga från grunden. Personligen gillar jag dock själva byggandet i sig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...