mgbgt Posted July 11, 2005 Posted July 11, 2005 Hej Den här frågan har säkert diskuterats förut men den är ju intressant. Är det möjligt att importera t ex en Caterham från t ex 80-talet från England och registrera den i Sverige (utan att skruva isär den)? Mvh Tomas Quote
viggen Posted July 11, 2005 Posted July 11, 2005 (edited) ja om du flyttar till england bor där i ett år och sen tar in bilen till sverige som flyttgods. du kan ju söka här på forumet fins nog ett par gamla trådar i ämnet. Edited July 11, 2005 by viggen Quote
DIRAVI Posted July 11, 2005 Posted July 11, 2005 (edited) Generrellt om man fölger reglerna så går det inte. (gäller flyttgodsreglerna SVA-Amatörbyggen??) Men om du köper en ickekomplett bil, och tar hem den, och bygger en ny så går det. Edited July 11, 2005 by DIRAVI Quote
mgbgt Posted July 11, 2005 Author Posted July 11, 2005 Tack för era svar. Det är alltså lika strängt om man köper en fabriksbyggd Caterham? Om man köper en fabriksbyggd Lotus (äkta) då? Jag har sett att de har olika registreringar i UK. Amatörbyggda fordon får ju prefixet Q i det engelska registreringnumret. Om man tar ett visst antal komponenter från samma fordon får man ett normalt reg.nummer. Mvh Tomas Quote
Michael Posted July 11, 2005 Posted July 11, 2005 Enligt Westfields inportör skall du kunna köpa en färdig Westfield då den som fabriksbygd är godkänd. Jag har inte kollat om detta stämmet. Michael W Quote
therealpinto Posted July 12, 2005 Posted July 12, 2005 För att man ska kunna importera en bil på "vanligt" sätt (så kallad "EU-import", inte flyttgods eller liknande) måste det vara en serietillverkad bil i standardutförande. Bilar som är enstycksgodkända (ombyggda bilar, kitcars byggda med gamla engelska regler som behåller "donatorns" regnr/identitet och SVA*-godkända bilar) ska inte kunna tas in den vägen. Inte heller så kallade lågseriefordon (under ett visst antal exemplar per år, kan godkännas enklare) omfattas av "EU-import". Bilarna måste alltså vara typgodkända som serietillverkade fordon, antingen helfordonsgodkända eller nationellt godkända. Reggas de via SVA* duger det alltså inte. Jag har inte sett klara uppgifter på hur Westfields fabriksbyggen reggas men åtminstone tidigare har det varit med stöd av lågserieundantag eller liknande. /Gustaf *SVA står för Single Vehicle Approval, alltså enstycksgodkännande Quote
DIRAVI Posted July 18, 2005 Posted July 18, 2005 Det finns tydligen något undantag för gammla bilar, men vet inte mer om det. Quote
Ingenjören Posted July 27, 2005 Posted July 27, 2005 Tjena! Funderade i samma banor vid min byggstart. Tror till skillnad från de andra här att det går alldeles utmärkt. Att åka över och köpa en färdig bil privat och köra den hem till Sverige är fullt lagligt. Att sedan registrera den är en annan sak. Även detta tror jag är fullt möjligt genom att bara demontera den lite lagom, ta bort befintliga chassinummer och besiktiga hos SFRO och sedan Bilprovningen. Tycker att det är lite knepigt att man kan köpa en Westfield i Sverige, montera den och registrera den utan problem men att det anses fel att köpa en färdig bil i England som man sedan demonterar och registrerar på samma sätt. Klart att det blir lite jobb att konvertera och demontera bilen för att kunna registrera den för gatbruk i Sverige men den arbetstiden är ändå mycket liten jämfört med att bygga själv eller köpa ett kit och bygga från grunden. Personligen gillar jag dock själva byggandet i sig. Quote
Ingenjören Posted July 27, 2005 Posted July 27, 2005 Ahaa. missade att du inte ville skruva isär den. Ja då blir de svårare :D Quote
mgbgt Posted July 27, 2005 Author Posted July 27, 2005 Har väl inget emot att skruva isär den men köper man tex en Caterham kan det ju vara trevligt att ha rätt identitet på bilen ;) Tomas Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.