Jump to content

Westfield V6


Recommended Posts

(UPDATE: Har helt enkelt saxat min uppdaterade presentation från rejsa.nu.)

post-447-1218933893_thumb.jpg

Aktuell spec:

  • Motor: Ford Duratec V6, 2.5 l, 170 hp (Ford Cougar), MegaSquirt + EDIS6
    Avgas: 3-1 extraktorrör + Raka Rör "Special" på var sida, dubbla utblås i mitten bak (*)
    Låda: Honda S2000, 6-växlad + egen växelspak
    Svänghjul: SPEC aluminium med egentillverkad adapterring med stödlager
    Koppling: SPEC Stage 3 ("cerametallic"; fjädrat nav) + tryckplatta i lättviktsutförande + lågprofil slavcylinder med SAAB-lager
    Kardan: Ombyggd Sierra-kardan med CV-knut (samma typ som på drivaxlarna) mot lådan
    Diff: Sierra 7.5", 3.36:1
    Ram: Nya Westfield SEiW (ersätter SEiW och SEiGHT)
    Bakvagn: Dubbla länkarmar, GAZ-dämpare
    Framvagn: Dubbla platta länkarmar, spindlar + nav i alu, korta styrarmar, justerbar hämmare (invändig med rockers), GAZ-dämpare
    Styrning: Kuggstång, 2.2 varv, ratt(*) med snap-off-nav
    Bromsar: Skivor bak, ventilerade skivor fram, bromsvåg
    Kaross: Huv med V8-scoop + vindavvisare i kolfiber
    Färg: British racing green med detaljer i svart, rostfritt stål och aluminium
    Inredning: Rå aluminium, lite mattsvart lack och ett par gummimattor
    Instrument: Custom; Mini-ITX-dator + lysdioder + TFT-skärm
    Fälgar: Minilite Classic 13x7" ET0, guld (*)
    Däck: Yokohama Advan A048 205/60 (*)
    Vikt: Ca 740 kg (52% på bakaxeln) med full tank och förare

(*) Ej monterat på bilden ovan!

Framtidsplaner:

  • Motor: Uppbyte till 3 liter + seriöst sugtrim; kolfiberplenum, borttaget remhjul och andra lättningar
    Koppling: Tryckplatta i aluminium
    Diff: Lamelldiff
    Bakvagn: Krängningshämmare, lättare stötdämpare
    Framvagn: Lättare stötdämpare
    Bromsar: Lättare bromsok!
    Kaross: Slätt underrede, diffusor, ev. någon form av "snöplog" eller vinge fram
    Fälgar: Något lättare!
    Däck: Bredare - om det behövs

Status:

Registrerad och klar! :racesmile:

Bakgrund: (Gammal text)

Duratec V6? Sist jag shoppade bruksbil så upptäckte jag att Mondeo med V6:a låg betydligt lägre i pris än motsvarande 4:a begagnad. Jag hade ju inget emot lite fetare ljud och lite extra hästar, så det fick bli en V6:a. (Och nej, den drar inte nämnvärt mer, bara man håller blyfoten i styr. Fast det gör man inte...! :D) Vad beträffar "lite extra hästar" så får jag säga att den lilla V6:an släpar omkring de ca 1500 kilona tämligen obehindrat, speciellt om man låter den varva så att alla 12 insugen används. Den går snällt och fint med hyffsat "bruksvrid" upp till 3750 rpm, men sedan öppnar den fullt och byter karaktär ganska rejält. (Update: Mer och jämnare vrid, rappare och mer konsekvent svar och annat trevligt får man med bara lite småjusteringar som riktigt avgassystem, K&N-filter i filterboxen och V-Power i tanken. Helt klart en potent och trevlig maskin, även om bruksfårrrden fortfarande är handikappad av "något istället för grenrör", eländiga kattar, tungt svänghjul, dra-tung-husvagn-insug och en motorstyrning som inte behagar svara på tilltal förrän spjällen öppnat över 3750 rpm. Det kan bli något, detta... :))

Nästa tanke är självklar (iaf för någon som vuxit upp med en Lotus Europa): "Vad händer om man sätter en sådan motor i en riktig bil...?" :D

Har funderat på det där ett tag till och från, och även innan har jag funderat lite på att bygga något litet och lätt med en modern, lite vassare motor. "Mycket pengar och/eller mycket arbete" har man konstaterat efter lite projekterande, och sedan har det inte blivit så mycket mer. Lotus/Caterham Seven och kopior har man naturligtvis - som så många andra - drömt om till och från i många år. Har dock aldrig blivit av, det heller. Caterham är dyra och lite för retro/klassiska för min smak, och att bygga från scratch är ett stort projekt - och jag har för många andra intressen också! :D Sedan ska man ju ha någonstans att bygga också, och den biten blir svårare ju större bygge och/eller ju längre byggtid det handlar om.

För några veckor sedan fick jag, av någon anledning som jag inte kan komma ihåg nu, för mig att kolla runt lite efter olika alternativ igen, och hittade diverse kit till seven-kopior (och annat) från olika tillverkare, men inget inom budgeten, med vettig byggtid, och inget som föll mig i smaken - tills jag råkade hitta Westfields vidareutveckling av Seven-konceptet. Breddat chassi, riktig bakvagn och den snyggaste designen jag sett hittills. Det tog inte lång stund att konstatera att detta var precis vad jag letat efter, både i teknik och design - och till acceptabla priser! Nu var frågan inte "om" utan "hur".

V6:an då? Nej, Westfield har inget kit för V6:an, som jag hade funderingar på redan från början. Dessutom har den lite för mycket effekt för gaturegistrering. Efter lite efterforskningar kom jag dock fram till att motorn borde gå att få in utan större problem, samt att effekten inte är större än att man kan väga upp bilen lite. Mitt i alltihop blev jag tvungen att bygga rostfritt avgas till Mondeon, och givetvis passade jag på att starta den med bara lite rör ut... Där någonstans gav jag mig f-n på att jag skulle ha en sådan motor i en Westfield! Det ljudet, British Racing Green, V8-scoop, vindavvisare, Minilite, breda sulor, vridet... Tänk om man skruvar dit en kompressor också, när man blivit galen/rutinerad nog...?

Jag såg en klar bild av Den Perfekta Sportbilen.

Nu har ju Westfield som sagt inget kit för Duratec V6, så det blir till att ta det som passar och fixa resten på egen hand. (Deras ÅF i Holland verkar iofs ha tagit fram ett kit för just dessa motorerna... De verkar dock inte vilja svara på några frågor! :bang2:) Denna motorn är ganska kompakt, så det bör inte vara några större problem att få in den. (Kan man pressa in en Rover V8 så...) Den påstås också vara något lättare än den populära Zetec-fyran och får nog bra placering i denna ramen, så det kan bli riktigt intressant. Blir alltså ingen kompromiss med viktfördelningen p g a motorn; kanske t o m en förbättring, vilket rimmar helt med min inneboende ovilja att kompromissa. :D

Edited by Olofson
Link to comment
Share on other sites

Blev lite sent här, efter avlastning mm. Några "hämtbilder" blir det väl, men det blir imorrn (eller senare idag, rättare sagt ;) ), eftersom de ligger i farsans kamera...

Dock blev det lite bad news också: De mindre pallarna med "smågrejorna" hade blivit missade någonstans, så de kommer inte förrän på tisdag eller något. :mad: Men, jag får iaf min levererad till dörr, så jag slipper åka ner till Malmö (från Varberg) igen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

*ping*

Har hållit till på rejsa.nu huvudsakligen, och inte uppdaterat speciellt ofta där heller. Har kommit en massa emellan hela tiden, så jag har byggt när jag haft tid, och sedan har det inte blivit av att jag lagt upp bilder och sådant... :(

Men, både jag och bilen lever iaf, mer eller mindre! ;) Ungefär så här har bilen sett ut sedan slutet av sommaren 2007:

post-447-1204745994_thumb.jpg

Ett par något tidigare bilder:

post-447-1204746448_thumb.jpgpost-447-1204746336_thumb.jpg

Har pysslat lite med elektronik och annat småplock sedan dess, och det är väl inte alltför många timmars jobb kvar tills bilen är klar att registrera nu. Största hindret just nu är att bilen står i en uppvärmd CarCoon, och det är fortfarande kallt som f-----n ute - fast vi har en hel svarvande och fräsande att göra tills vidare iaf. (Växelspak mm.)

För de som hänger på rejsa.nu så har jag uppdaterat min biltråd en del nyligen.

Link to comment
Share on other sites

Verkar vara ett juste bygge! :thumbsup:

Kulören är väl äkta "British Racing Green"?

:racesmile:

Tackar! :)

Självklart är det BRG - funkar alltid! ;) Tycker den är lagom diskret, men ändå inte mörk eller kylig.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Tänkte jag skulle uppdatera lite här, så jag började med att lägga in senaste versionen av rejsa.nu-presentationen i första inlägget. Har ju utnyttjat mina 1.95 MB utrymme ganska dåligt, så här följer diverse bilder och annat som kanske kan vara av intresse.

Lite vikter på diverse delar jag använt och inte:

		Motor m. kåpor, DMD och *tom* sump					  115.6
	Baffel, skruv, bult, pickup							 1.5
	Nytt faste, mellen topparna							 1.3
	Övriga motorfästen m. bult utan kuddar				  4.5
	Svänghjul, SPEC stage3 + lamell + tryckplatta		   11.1
	Adapterplatta										   2.9
	Växellåda											   43.9
	Insug, grenrör										  7.3
	Insug, spjällhus										3.7
	Extraktorrör, per sida								  5.8
	Ljuddämpare, fullflöde, per sida						5.6
	Generator, Nippon Denso 45 A							3.2

	Ventilkåpor + bult									  4.6
	Sump, tom											   2.8
	Remhjul/dämpare, single mass							2.1
	Remhjul/dämpare, double mass (DMD)					  2.8

	Hjul, Ford 15x6", Kumho Ecsta SPT 205/50				17.1
	Hjul, Minilite 13x7", Yokohama A048 205/60			  14.7

En av de sista "nakenbilderna":

post-447-1218934885_thumb.jpg

Ena extraktorröret under uppbyggnad:

post-447-1218934984_thumb.jpg

Så ser det ut på insidan, innan kollektorn:

post-447-1218935052_thumb.jpg

Fräsfixtur för "tredjedelar" till kollektorerna:

post-447-1218935087_thumb.jpg

Delar till en kollektor uppställda:

post-447-1218935128_thumb.jpg

Lite kablar, instrument, dator-/elektronikbox mm:

post-447-1218935314_thumb.jpg

Växelspak delvis monterad; tre ledlager, ett kullager + diverse bult och egentillverkade delar - och så en äkta locost handtagskula från järnhandlar'n! ;)

post-447-1218935362_thumb.jpg

Växelspaken ihopmonterad, komplett med "vridstopp" (det minsta ledlagret) och backspärr (kullagret och det svarta stålblocket vid sidan):

post-447-1218935754_thumb.jpg

Monterad på plats:

post-447-1218935808_thumb.jpg

Optisk givare för hastighetsmättaren monterad. Denna är kopplad till en 7-bitars räknare på parallellporten på datorn, som räknar pulser och presenterar på LCD-skärmen och på (en lite tydligare) LED-display jämte ratten.

post-447-1218935885_thumb.jpg

En bild från bullerprovet:

post-447-1218936035_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Trevlig bil. Skulle gärna få lite mer info om två saker. Du får gärna bränna lite extra bildutrymme på dessa.

Du har valt uniball på stagen till bågen, tror inte jag sett det på någon annan bil. Har du en eller två detaljbilder uppe och nere samt lite info om just valet av uniballs.

Det andra är någon extra bild och info kring din hastighetsmätning-----Optisk givare för hastighetsmättaren monterad. Denna är kopplad till en 7-bitars räknare på parallellporten på datorn, som räknar pulser och presenterar på LCD-skärmen och på (en lite tydligare) LED-display jämte ratten.

Link to comment
Share on other sites

Riktigt sjysst :) ...men vad e de för styrväxel du har som e 2.2 varv??

Det är en Escort Mk 3, modifierad av Westfield. "Original" är 2.7 varv, men då är det nog fortfarande andra ändlägen. Blir inte speciellt stora utslag iaf... Skulle kunna ändra på detta på min, eftersom jag har hyfsat med frigång för skärmar osv. (Det är tydligen problem med det med de korta standardlänkarmarna.)

Trevlig bil. Skulle gärna få lite mer info om två saker. Du får gärna bränna lite extra bildutrymme på dessa.

Du har valt uniball på stagen till bågen, tror inte jag sett det på någon annan bil. Har du en eller två detaljbilder uppe och nere samt lite info om just valet av uniballs.

Bågen är en RAC-godkänd båge från Westfield. Lösningen med uniballs (billiga, modell enklare) är en gammal beprövad lösning man kört med på tävlingsbilar långt tillbaka, när man av en eller annan anledning vill ha stagen enkelt löstagbara. Anledningen till uniballs är helt enkelt att det är lätt att justera längden på stagen så att det passar utan glapp - och uppenbarligen så är det smidigt om man har vinklar att bråka med också.

Det andra är någon extra bild och info kring din hastighetsmätning-----Optisk givare för hastighetsmättaren monterad. Denna är kopplad till en 7-bitars räknare på parallellporten på datorn, som räknar pulser och presenterar på LCD-skärmen och på (en lite tydligare) LED-display jämte ratten.

Har inte så mycket mer bilder, men här är en iaf:

post-447-1218972076_thumb.jpg

Konstruktionen är mycket simpel: På det avfjädrade kortet sitter bara en ITR8307 reflexdetektor, ett förkopplingsmotstånd för LEDen och ett moststånd som fototransistorn jobbar mot. På kabeln sitter även en liten buffertförstärkare bestående av en 4572 hex gate (två inverters) och några motstånd + en pot för att justera omslagspunkten. I datorlådan sitter som sagt en 7-bitars räknare (74HC4024) som läses av via parallellporten på datorn.

(Förresten, de 1.95 MB är alltså per meddelande...? Började iaf om på 0 nu.)

Edited by Olofson
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Tackar! :)

Nu ska man bara få skyltarna också, så ska man väl förhoppningsvis hinna köra lite. Vill ju gärna testa kylsystem och annat på lite längre sträckor, så att man kan åtgärda eventuella problem under vintern. Dumt att stå och skruva i depån under de första banträffarna nästa år, liksom... :D

Link to comment
Share on other sites

de brukar komma på 3:e dagen. som ett paket i brevlådan. jo klart man vill testa lite och det är alltid något man vill ändra på under vintern. tro mig. en 7:a blir aldrig färdig. men kul är det.

Link to comment
Share on other sites

Tackar!

Nu får jag hoppas jag lyckas få klart med försäkringen också, så jag kan ställa på när jag får skyltarna. :unsure:

Nej, färdigt blir det ju aldrig - bara "körbart tills vidare". ;)

Redan idag var jag ute och skiftade runt lite kylslangar och vände på elvattenpumpen. Nu är det bara att fylla på och köra pumpen lite, så är det luftat och klart. :thumbsup: Förhoppningsvis slipper jag nu att bubblor smyger sig in och luftfyller kylet efter hand. Allt annat än trivialt att få detta att funka bra...

Råkade även slarva bort några kg skrot som jag inte riktigt vet vad det ska vara bra för... :rolleyes: ;)

Nästa grej blir nog att kapa sumpen ett par cm och ersätta rörbågen under växellådan med något annat. Bättre att Accusumpen får jobba lite än att våtsumpen går i bitar. :D

Ett par bilder, kanske? :)

post-447-1221692194_thumb.jpgpost-447-1221692206_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu j-ar...! :burnout:

Efter tre dagar kom Länsförsäkringar fram till att de inte kan ordna mer än trafikförsäkring för denna bilen - men nu är bilen iaf påställd och laglig att framföra. Har ett par ågerveckor på mig att hitta något annat alternativ, annars får jag väl finna mig i att betala för ett halvår. Fick iaf lite rabatt, eftersom huset jag bor i är försäkrat i samma bolag.

Link to comment
Share on other sites

skumt.. ja har min försäkrad i Länsförsäkringar utan problem, men har iof haft den där sedan 2003 eller så...

kan vara så att de ändrat policy, men vi som redan är försäkrade får ligga kvar.. :blink:

ps. klubbrabatten, var inte det i Länsförsäkringar ?!? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag hade ju bestämt för mig att det skulle gå att lösa, men det gick inte denna gången... Jag får gräva vidare i det där.

Klubbrabatten, ja! Har fortfarande inte kommit mig för att bli medlem - om det inte är så att jag är för senil för att komma ihåg det. ;)

Where do I sign...? :)

Kollade på Bilsport & MC, men det är några detaljer jag måste fixa (brandsläckaren, som inte kommit än, dold strömbrytare, som saknas bl a) innan villkoren är uppfyllda - men det verkar ju vara ett vettigt alternativ annars.

Link to comment
Share on other sites

Trafik kan de flesta bolag fixa. Halv och helförsäkring brukar innebära ett "besök" från försäkringsbolaget för att sedan ta ställning till om försäkring kan tecknas och till vilket pris. Folksam till exempel åker ut och besiktar bilen inför hel/halvförsäkring.

Mitt tips är att vara noga med det finstilta hur bilen får användas och inte får användas. Det är bara det som är i avtalet ingånget som gäller. Sedan kan säkert hoppas på försäkringsbolagens goda vilja. Personligen föredrar jag att även det finstilta är rätt. Allt blir så mycket enklare då i alla fall om det blir en process av någon anledning.

Man hoppas ju att aldrig behöva använda försäkringen.

I denna tråd finns en del ytterligare kring våra bilförsäkringar. Länk

Link to comment
Share on other sites

Rapport

Tre provturer har vi hunnit med. De två första blev det fika och sedan mörkerkörning på hemvägen, så det har konstaterats att strömmen räcker till och att man ser var man kör.

Vid den andra provturen (tror jag det var) fick jag halvtaskig laddning och gnissel vid blip och acceleration. Lite efterspänning av generatorremmen, så var det åtgärdat.

Instrumentdatorn kan få för sig att inte vilja boota när det är lite rått och fuktigt, men hittills har den iaf startat upp på andra försöket i sådana lägen. Den får väl bytas mot en lite mindre, strömsnålare och fläktlös variant som går att kapsla in lufttätt senare, men det är inget akut problem om man inte ska ha bilen som bruksbil i regn och rusk.

Tyckte gaswiren började kärva en aning (mer än vanligt, vill säga) på hemvägen idag... Den är välsmord och ligger i mjuka böjar, men det duger inte riktigt. Det är lite svårt att "krypköra" (under 50 eller så) jämnt och mjukt när pedalen vill hoppa några % i taget. Det bär ju iväg för minsta lilla... Ska se om det går att lösa enkelt, annars får det vara tills jag bygger elektroniskt spjäll. Det är planerat ändå, för att få tomgångsreglering, helstängt spjäll vid full motorbroms och uppväxling (varvar ner lite väl segt sedan jag höjde tomgången), kompensation för fördröjningen i insuget, valbar kurva och liknande finesser. Inga planer på TC, auto-blip och liknande fjantigheter, dock. ;) Detta handlar bara om att få så exakt och konsekvent svar som möjligt.

Annars verkar allt funka utan större problem. Inget som har pajat hittills, och inga problem med funktionen på chassi eller drivlina.

Vad beträffar bilens uppförande så har jag inte upplevt några som helst problem egentligen, och i synnerhet tänker jag då på min "extrema" styrradie på ca 100 mm. Det känns ju att det är lite krafter i framvagnen när man tar i, men inte mer än man kan förvänta sig utan servo tycker jag. Svängde runt på en parkering och tog i tills det började släppa, men det kändes inte besvärande tungstyrt för det. Vid "snäll" körning (bara så att svensson backar av i kurvorna) är bilen minst lika lättstyrd som en standardbil med servo. Ojämnheter och spåriga vägar märks knappt i ratten, men man får naturligtvis korrigera kursen lite när vägbanan lutar i allehanda oönskade riktningar. Dock ganska lätt att köra rakt om man har balanssinnet inkopplat, eftersom dödgång och flex är praktikst taget noll vid dessa belastningarna.

Så, skulle man bygga om länkarmar, spindlar och annat för att minska styrradien så är det nog mest för att man inte har något vettigt för sig...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har varit "lite" slapp med uppdateringarna här, som synes, men här är en liten rapport på det senaste projektet: :)

Har alltså bytt oljefaten på mina sidepipes mot Raka Rör Special, och sedan trasslat rör genom bakvagnen och ut i mitten bak. Inga Y-rör eller något här, utan separata system med slutrören sida vid sida.

Link to comment
Share on other sites

Inte helt besviken på resultatet, får jag säga... ;)

Kan förstå nyfikenheten. Fick klura en del innan jag fick ihop detta! :D

Här är en en bild på delarna klara för montering, till att börja med:

post-447-127229461148_thumb.jpg

Återkommer med lite bilder på själva installationen senare!

Link to comment
Share on other sites

Hi Hi den låter väldigt ilsken .

Den motorn har ju suttit på fel håll och släpat runt ett tre gånger så tungt automatväxlat missfoster till "bil", iförd för liten gasmask med skräp i utblåset. Tror f-n den är ilsken! :D

Här har ni ett gäng bilder iaf:

post-447-127232748651_thumb.jpgpost-447-127232749975_thumb.jpgpost-447-127232752384_thumb.jpg

post-447-127232753208_thumb.jpgpost-447-12723275418_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det är tajt sa oskulden ;)

Riktigt snyggt och kan tro att det har krävt lite tankemöda :) :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

håller med - mycket imponerande - snyggt

kengren

Link to comment
Share on other sites

Tackar, tackar! :)

Ska bli intressant att se hur detta upplevs i förarsätet, och vad det har för inverkan på karaktär och effekt. Märkte ju direkt att motorn går annorlunda nu...

Jag *tror* den varvar rappare, men jag ska analysera lite ljudfiler för att sätta siffror på det. Det som märks tydligast är dock att den svarar mycket bättre på låga varv (den gick inte så bra där innan, p g a avlägsnade "sekundärspjäll"), och att några tidigare kända små-glitchar i mappen vid låglast nu blivit väldigt mycket tydligare. Ökar man långsamt varvet obelastat nu så stannar den helt runt 4000 rpm, ända tills man öppnat spjället en bra bit till, då den plötsligt "tar" igen och smäller upp till varvstoppet på ett ögonblick.

Blir till att skruva dit bredbandaren (permanent denna gången - finns ju två "muffar" för detta på de nya rören) och köra några repor sedan. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Här kanske man skulle uppdatera någon gång ibland... :o

Numera sitter det en 3-liters Jaguar-spis i bilen, avgassystemet har fått en slutburk, gummibussningarna har bytts ut mot Delrin, styrväxeln är ny och lite annat småpill. Håller tråden på rejsa.nu någorlunda uppdaterad, så jag hänvisar dit så länge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...