Jump to content

avgasrening Sierra


Mats W

Recommended Posts

Hej!

Håller på att försöka bringa lite ordning i alla vacummslangar och ventiler till avgasreningen. Bygger på en Sierra från -83. Kan jag riva bort rubbet och plugga hålen i insuget? Kollat med Svenska Ford men dom hade ingen aning.

Mats Wennerberg

kristianstad

Link to comment
Share on other sites

Det beror lite på vad man menar med "rubbet"... EGR-ventilen kan du ta bort, och vakuumhärvan till fördelarens vakuumstyrning (som du borde ha på 1983 års modell) går att förenkla betydligt - enklast genom att skaffa antingen fördelare från en tidig Pinto (1971-75) eller genom att använda nyare elektronisk tändning.

Så mycket mer än så ska det inte vara....

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej Gustaf!

Tack för ditt svar men kan du förklara lite närmare. Slangarna som sitter på fördelaren är ju sammanbundna med både temperaturstyrda ventiler kopplade till kylslangen mellan insug och automatchoke och vakuumförstärkaren. Sen har vi ju vakuumbehållaren en ganska så ful konservburk som jag gärna klarar mig utan. På insuger sitter också en retardationsventil också den kopplad till en temperaturstyrd ventil och förgasaren har ju både tillskotts och strypventiler som är kopplade till vakuumslangarna. Är det något av detta som måste vara kvar om jag följer ditt råd och använder en äldre fördelare?

/Mats W

Link to comment
Share on other sites

Jag plockade bort ganska mycket av alla rör och slangar för vacuumdelen.

Ska se om jag hittar några bra bilder på datorn när jag kommer hem.

Link to comment
Share on other sites

Bitarna till förgasaren ska ju vara kvar (om du inte stoppar dit en äldre förgasare också), men allt till fördelaren kan man ta bort om man stoppar dit en gammal rackare. Det kan till och med funka genom att bara ansluta den yttre anslutningen på vakuumklockan till fördelaren, det är bara att testa.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

om du kollar lite under min byggtråd så har jag haft samma frågor... jag har lagt ut lite bilder och sånt där, det står även lite svar och sånt... kolla lite om du vill...

Link to comment
Share on other sites

Jag plockade bort ganska mycket av alla rör och slangar för vacuumdelen.

Ska se om jag hittar några bra bilder på datorn när jag kommer hem.

Hittade du någon bild?

Mats W

Link to comment
Share on other sites

om du kollar lite under min byggtråd så har jag haft samma frågor... jag har lagt ut lite bilder och sånt där, det står även lite svar och sånt... kolla lite om du vill...

Hej jag är ny här på forumet och hittar inte riktigt än, Var hittar jag dina bilder?

Mats W

Link to comment
Share on other sites

Jag plockade bort ganska mycket av alla rör och slangar för vacuumdelen.

Ska se om jag hittar några bra bilder på datorn när jag kommer hem.

Hittade du någon bild?

Mats W

jag ska till garaget ikväll och ta lite andra kort, så då tar jag kort på min motor som den ser ut nu

Link to comment
Share on other sites

om du kollar lite under min byggtråd så har jag haft samma frågor... jag har lagt ut lite bilder och sånt där, det står även lite svar och sånt... kolla lite om du vill...

Hej jag är ny här på forumet och hittar inte riktigt än, Var hittar jag dina bilder?

Mats W

kolla här på min tråd som jag skrev innan jag bestämde mig för att börja... den är rätt uttömande...

Tråd1

sen så har vi min byggtråd nu, där jag har lite bilder och förklaringar....

tråd2

Edited by _coffe_
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...