Jump to content

Sprut eller förgasare??


Rushowner

  

67 members have voted

  1. 1. Sprut eller förgasare??

    • Självklart förgasare
      18
    • Insprut såklart
      39
    • Vet ej
      1


Recommended Posts

rent känslomässigt säger jag förgasare, om inte annat för det goda ljudet + att jag tycker att det är något primitivt med förgasare som jag förknippar med en seven...

iofs behöver inte en seven vara primitiv...

men i mina ögon lätt enkel och snabb...

med så få detaljer som möjligt.

en detalj som inte finns :

går inte sönder

väger inget

kostar inget

och behöver inte konstrueras...

men i min bruks bil (AR90) sitter motronic som bara fungeras såååå bra :D och det är ju en bra anledning till att använda insprutning...

blev du klok nu???

Michael Th

Link to comment
Share on other sites

Jag lägger ju min röst på sprut......

modernt

miljövänligt :blink:

flexibelt

lättjusterat vid övrig uppgradering senare

bränslesnålare

enklare att anpassa avgasvärden vid besiktningstillfällena för att komma igenom trots trim

lättare att få att funka fint och få att gå jämnt genom hela registret trots radikala kamaxelprofiler

Du behöver inte fylla din gamla fiskedragslåda med munstycken halsringar och venturirör att ha till hands.

nytt MSQ är billigare än ett par nya Weber (om det fortfarande finns nya att köpa)...

+ många fler fördelar....... :thumbup:

På minus sidan så har du dock:

mer invecklat att montera

du behöver tillgång till en laptop

du behöver läsa på en hel del för att få det att funka bra eller känna någon som kan.

det är mer som kan strula relän, spridare, btr, givare mm.mm.mm.

krävs dubbla rör bak till tanken (framledning och retur) samt en massa mer grejor.

men det tycker jag det är värt...

Link to comment
Share on other sites

Jag la min röst på insprut med ungefär samma motivering som Arrowsmith... Man har grymt mycket mer justeringsmöjligheter med ett sprutsystem än med förgasare + att jag tycker det är mycket roligare när man får pilla och exprimentera själv... men det här ju vad jag tycker :D

Link to comment
Share on other sites

Fuggar mest bara för känslan, och att det är förhållandevis enkelt att slänga på!

Jag har ett par dellorto på just nu och jag provstartade motorn i min tomma ram motorn hoppade igång i princip direkt och vilket ljud :) ...

(Däremot så gick den inge vidare på lågfarten så om någon har större lågfartsmunstycken(60-65), och emulsionsrör(7772.6) att kränga så är jag intresserad)

Sen ska jag medge att jag även är jäkligt nyfiken på insprutningssystem och håller som bäst på med en MS-installation, men det är helt klart mer bökande med ett sådant....

H Borken

Link to comment
Share on other sites

För min del kommer det nog i slutändan att bli en fråga om separata spjäll eller ett ensamt spjäll.

Och rätta mig om jag har fel, men använder man inte lambdasond och dator för att trimma in förgasare ordentligt nuförtiden? Enda skillnaden då blir om skruvarna sitter i mjukvaran eller i hårdvaran, så att säga. :)

Link to comment
Share on other sites

Tänkte köra med sierra org. sprut på min pinto först men ändrade mig när miljöavgiften försvann.

Fördelen(sett med mina kunskaper) är att det blir lättare att få saker och ting att fungera med förgasare.

Sedan måste jag säga att det ser fränare ut med 4 spjäll(mikunis) än med ett stort insug som i mitt fall inte ens får plats under huven utan alusvetsning.

men det är bara jag, man får bygga efter sina förutsättningar annars blir man aldrig klar!

Link to comment
Share on other sites

Jag drömmer om dubbla Weber 45:or,men det blir nog lättare att klara bullerprovet om jag använder insprutet.Ett insug att dämpa,istället för fyra.

Sedan,å andra sidan...

mvh pixbo ;)

Link to comment
Share on other sites

Förgasarvalet skall givetvis inte stöpa på ljudprovet !!!!!

Jag klarade 81 dB "lätt" (begränsad slaglängd och mycket stoppning)

när jag menar slaglängd så menar jag slaglängd på gasvajern och INTE slaglängden på vevaxeln !!!!

Edited by heralue
Link to comment
Share on other sites

Jag klarade ljudprovet galant :whistling: 84 db med delorto 40 och ett tunt pipercrossfilter. Utan att mixtra med gaswiren ( tänkte inte på det) ;) Tätt motorrum och utblås bak underlättar. Jag har en extraburk om du vill låna.

Lev väl

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Sedan måste jag säga att det ser fränare ut med 4 spjäll(mikunis) än med ett stort insug som i mitt fall inte ens får plats under huven utan alusvetsning.

Det finns ju spjällhus att köpa så man kan ha ett spjäll per cylinder med insput också. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag valde insprut, och håller nu på att byta ut mina gamla krångliga Weber 45'or mot insprut med separata spjäll. ( 2Xford 2.8i )

Jag tycker att det är enklare att få insprutningen att fungera bra, så slipper man hålla på och krångla med en massa munstycken och annat hockus pockus.

Sen så tycker jag bätre om insprut även för att det är enklare teknik, som inte är lika känslig och krånglar inte lika mycket som gamla förgasare.

Insprutningen har ju få mekaniska delar som kan krångla och slitas.

Link to comment
Share on other sites

Med det ljudet som mc-fuggarna ger så kommer det inte att bli något insprut...

Har gjort en glasfiberburk som sitter runt om luftfilterna med 2cm ljudabsorberande matta mellan, hela motorutrymmet är klätt med 2cm matta. Det sitter en stor och en mellandämpare på och 2st ihopbankade decibell restriktorer innuti.

Det står att det ska finnas ett mekaniskt stopp på gaspedalen så det har jag också men det sitter lite tidigt för bullerprovets skull öppnar väl bara spjället halvt.

Ska göra buller i eftermiddag så... "wish me luck".

Link to comment
Share on other sites

kolla bara in en stund på:

http://www.jenvey.com/Bodies1.htm

det är ju så det killar i byxan .....

brrrrrr.... :wohow:  :wohow:

kan bara instämma då det ger det bästa av två världar... :thumbup:

synd bara att det skall vara så satans dyrt.. :(

Men det finns ju billigare alternativ.

Jag har två spjällhus från Fords 2.8, men de från 2.9 är att föredra. kostar inte många pengar på skroten.

Sen ett MegaSquirt på det, komplett insprutning med mappningsbar tändning för 3', är ju billigare än vad bara en Weber-45 kostar.

Link to comment
Share on other sites

Kör med insprutning då förgasare tillhör stenåldern

duckar ganska vilt nu för allt som kommer flygande :D

Kommer dock byta till MS i vinter så att man kan mappa lite

Link to comment
Share on other sites

Jag för min del har alltid tyckt att sprut passas bäst för pokemonbilar och rostiga 740 :whistling:

Ja Ja Jag vet att förnuftet talar för sprut men mitt hjärta klappar helt klart för namn som Weber Solex Delorto osv Och vitsen med att bygga är väll att få det som man vill?

Bygg väl

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Kör med insprutning då förgasare tillhör stenåldern 

duckar ganska vilt nu för allt som kommer flygande :D

Kommer dock byta till MS i vinter så att man kan mappa lite

Nu blir det Kunta Kinte stuk på dina fötter :D

Conco

Link to comment
Share on other sites

kan bara instämma då det ger det bästa av två världar...  :thumbup:

synd bara att det skall vara så satans dyrt..  :(

Men det finns ju billigare alternativ.

Jag har två spjällhus från Fords 2.8, men de från 2.9 är att föredra. kostar inte många pengar på skroten.

JSen ett MegaSquirt på det, komplett insprutning med mappningsbar tändning för 3', är ju billigare än vad bara en Weber-45 kostar.

Jo.. eller från BMW M5 funkar oxså... fast dom är inte så lätta att få tag på.. :(

Link to comment
Share on other sites

kolla bara in en stund på:

http://www.jenvey.com/Bodies1.htm

det är ju så det killar i byxan .....

brrrrrr....   :wohow:  :wohow:

kan bara instämma då det ger det bästa av två världar... :thumbup:

synd bara att det skall vara så satans dyrt.. :(

Men det finns ju billigare alternativ.

Jag har två spjällhus från Fords 2.8, men de från 2.9 är att föredra. kostar inte många pengar på skroten.

Sen ett MegaSquirt på det, komplett insprutning med mappningsbar tändning för 3', är ju billigare än vad bara en Weber-45 kostar.

NU blev jag nyfiken!

Berätta mer om Fords spjällhus.

Jag tycker att jenvey är på tok för dyra. Det är ju bara några rör, några spjäll och några spridare, nästan

Link to comment
Share on other sites

img_0001b.jpg

Så ser de ut i en Ford 2.8i (sierra eller scorpio) själva spjället är lite stort 48mm.

Ford 2.9 har liknande spjällhus, men kanske lite snyggare då de har liggande genomgående axel, och lite mindre spjäll.

Jag har altså två sådana, som skall ersätta mina Weber 45-or.

Det ena kostade ca 1h skruvande, och då fick jag med sex insprutningsmunstycken och TPS och diverse givare.

Det andra kostade 300:- inklussive sex insprutare och TPS.

Just nu håller jag på att förfärdiga insugningsrör och MrLynx håller på att etsa kretskort.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Oj!

Nu drar det svårt i Petson (GDS,DIY) tarmen. Det där skall kolla kolla mer på. Det är ju precis vad man behöver. :D :D

Link to comment
Share on other sites

Så ser de ut i en Ford 2.8i (sierra eller scorpio) själva spjället är lite stort 48mm.

Ford 2.9 har liknande spjällhus, men kanske lite snyggare då de har liggande genomgående axel, och lite mindre spjäll.

Klart intressant, även om dubbla 48 mm förmodligen är för stort för en liten 1300-kubikare. Jag arkiverar det här i högen med information jag sparat för projekt som ska hålla mig sysselsatt efter den första sommaren med färdig sjua.

Link to comment
Share on other sites

Så ser de ut i en Ford 2.8i (sierra eller scorpio) själva spjället är lite stort 48mm.

Ford 2.9 har liknande spjällhus, men kanske lite snyggare då de har liggande genomgående axel, och lite mindre spjäll.

Klart intressant, även om dubbla 48 mm förmodligen är för stort för en liten 1300-kubikare. Jag arkiverar det här i högen med information jag sparat för projekt som ska hålla mig sysselsatt efter den första sommaren med färdig sjua.

HAr för mig 2.9'an har 44mm spjäll, men minns inte exakt.

Link to comment
Share on other sites

Hmm... 44 mm borda passa bra på min Zetec 1800.

Ett trottelhus med dubbla spjäll sitter på en 2900 cm3 motor. Det ger typ 1450 cm3 per 3 cyllar. Detta ger ca: 480 cm3 per cylle. Om jag tar två trottelhus, alltså totalt fyra spjäll till min Zetec så blir det 450 cm3 per spjäll.

Räknar jag rätt?

Link to comment
Share on other sites

Hmm... 44 mm borda passa bra på min Zetec 1800.

Ett trottelhus med dubbla spjäll sitter på en 2900 cm3 motor. Det ger typ 1450 cm3 per 3 cyllar. Detta ger ca: 480 cm3 per cylle. Om jag tar två trottelhus, alltså totalt fyra spjäll till min Zetec så blir det 450 cm3 per spjäll.

Räknar jag rätt?

Fast du kan ju enklare räkna.

2X44 mm ca 150 hkr då räcker 4X44mm till ca 300 hkr (med god marginal) Så spjällen är tilltagna i överkant såvida du inte skall bygga en hejdundrande sugmaskin.

Link to comment
Share on other sites

2X44 mm ca 150 hkr då räcker 4X44mm till ca 300 hkr (med god marginal) Så spjällen är tilltagna i överkant såvida du inte skall bygga en hejdundrande sugmaskin.

Vad blir då nackdelarna med överdimensionerade spjäll? För låg gashastighet, dåligt gensvar på låga varv osv?

Är det kanske en sån där jobbig "det beror på"-fråga med för många okända parametrar för att man ska kunna ge ett rakt och enkelt svar?

Är det någon som har hittat bra länkar/böcker om vad en glad amatör bör tänka på för att dimensionera bränslesprutet rätt, så får ni gärna komma med tips.

Link to comment
Share on other sites

Ford 2.9 har liknande spjällhus, men kanske lite snyggare då de har liggande genomgående axel, och lite mindre spjäll.

44mm stämmer nog rätt bra, jag har just införskaffat två av dessa. Nu gäller det bara att få ihop dom med insuget på nått sätt... Hur ska du göra?

post-2-1120420091.jpg

Link to comment
Share on other sites

2X44 mm ca 150 hkr då räcker 4X44mm till ca 300 hkr (med god marginal) Så spjällen är tilltagna i överkant såvida du inte skall bygga en hejdundrande sugmaskin.

Vad blir då nackdelarna med överdimensionerade spjäll? För låg gashastighet, dåligt gensvar på låga varv osv?

Är det kanske en sån där jobbig "det beror på"-fråga med för många okända parametrar för att man ska kunna ge ett rakt och enkelt svar?

Är det någon som har hittat bra länkar/böcker om vad en glad amatör bör tänka på för att dimensionera bränslesprutet rätt, så får ni gärna komma med tips.

Jo, det är ju gashastigheten som blir lidande, men det går ju att fixa hyfsat med rätt utformning av isugningsrören.

Enklaste sättet att dimentionera insprut är kanske att titta hur fabriksmotorer med motsvarande effekt är dimentionerade. Mengden luft och bensin, altså hur stora spridare och spjäll man har, är relativt motoreffekt snarare än motorvolym.

Jag kommer att bygga mitt insug av lite rörbitar och ett gammalt orginalinsug.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Ford 2.9 har liknande spjällhus, men kanske lite snyggare då de har liggande genomgående axel, och lite mindre spjäll.

44mm stämmer nog rätt bra, jag har just införskaffat två av dessa. Nu gäller det bara att få ihop dom med insuget på nått sätt... Hur ska du göra?

Vilken skönhet svinto :)

Vilken motor skall du para dessa med?

Funderar på denna lösning men är orolig att 44mm blir för stort till min Zetec 1,8.

De eftermarknads spjällhus som finns att köpa till denna motor (jenvey, lumination, m.m) brukar vara runt 40 mm.

Funderar även på spjällhus från motorcyckel, det verkar som att de flesta nyare (01>) räserhojar runt 1000cc har lämpliga spjällhus på ca: 40mm

Link to comment
Share on other sites

Vilken skönhet svinto  :)

Vilken motor skall du para dessa med?

Ja, visst är dom tjusiga... Tänkte försöka få ihop dom med en gammal b23 på nått vis. Dom passar inte ihop med vanliga weber-insug, så det får blir nått hemmagjort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...