Jump to content

Noggranhet - ram och besiktning


Recommended Posts

Jag undrar hur noga SFRO är med 90graders vinklar och ramens konstruktion. Min rostfria ram har nu ca 300 svetsar, och har bara dragit sig på en, men min fråga är ju om det gör något. Vinkeln är ca 85 grader och vi kommer inte kunna få den bättre än så.

Ni som besiktigat ramar, har ni fått allt 100% eller har det blivit lite skevt på något ställe? Är det ok?

Link to comment
Share on other sites

När vi besiktigade vår första ram hade SFRO-killen ingen anslagsvinkel för att kolla vinklarna på rören - om de inte lägger så stor vikt vid uppstyvningar av chassit så tror jag den biten är utan betydelse för besiktningen.

Link to comment
Share on other sites

Spelar inte någon större roll rent hållfasthetsmässigt, skiljer väl på 2:a eller 3:e decimalen...

om jag lägger min ram på plant underlag så slår den lite(2-3mm) men det kan man kompensera med hjulupphängningen.

Tänk bara på det när du ska klä den med aluminium så du inte kapar 90grader och sen saknas det 5mm nån annanstans

Link to comment
Share on other sites

Jag gick upp en aning i dimension (till 30x30x2) och då tål mitt stål 15% mer än det som rekomenderas till vanliga bilar. Så det känns ju ganska bra.

Varför bygger du i rostfritt????

Link to comment
Share on other sites

Sök gärna. Rostfritt (vilket är lite tokigt namn egentligen, men generellt sett då...) är ett material som är lite knepigt att konstruera i. Ofta blir det sprödare än vanligt stål, det är ofta svårare att svetsa i och konstruktionen blir sällan "bättre" av att man väljer det materialet.

I just detta fall vet jag att byggare och aktuell besiktningsman diskuterat saken en hel del.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag hade aldrig byggt i rostfritt (nåja, SS2333) om jag inte fått tag i den svetsare jag har nu. Han har licens för rostfritt och har jobbat med enbart det i 16 år. Så han vet exakt hur han skall göra för att inte förstöra materialet eller göra svetsarna spröda eller sköra. Utan honom hade det inte blivit något.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...