SteQve Posted June 21, 2005 Posted June 21, 2005 Jag undrar hur noga SFRO är med 90graders vinklar och ramens konstruktion. Min rostfria ram har nu ca 300 svetsar, och har bara dragit sig på en, men min fråga är ju om det gör något. Vinkeln är ca 85 grader och vi kommer inte kunna få den bättre än så. Ni som besiktigat ramar, har ni fått allt 100% eller har det blivit lite skevt på något ställe? Är det ok? Quote
Sonett7 Posted June 21, 2005 Posted June 21, 2005 När vi besiktigade vår första ram hade SFRO-killen ingen anslagsvinkel för att kolla vinklarna på rören - om de inte lägger så stor vikt vid uppstyvningar av chassit så tror jag den biten är utan betydelse för besiktningen. Quote
DIRAVI Posted June 21, 2005 Posted June 21, 2005 Har egentligen vinkeln mellan rören någon egentlig betydelse? ur hållfasthetshänseende altså. Quote
svante Posted June 21, 2005 Posted June 21, 2005 Spelar inte någon större roll rent hållfasthetsmässigt, skiljer väl på 2:a eller 3:e decimalen... om jag lägger min ram på plant underlag så slår den lite(2-3mm) men det kan man kompensera med hjulupphängningen. Tänk bara på det när du ska klä den med aluminium så du inte kapar 90grader och sen saknas det 5mm nån annanstans Quote
Guest real7 Posted June 22, 2005 Posted June 22, 2005 Det faktum att ramen är av rostfritt är nog värre än ev. vinklar... Quote
SteQve Posted June 22, 2005 Author Posted June 22, 2005 Jag har fått godkänt med rostfritt stål redan, så det är inget bekymmer.... Quote
Arrowsmith Posted June 22, 2005 Posted June 22, 2005 Jag har fått godkänt med rostfritt stål redan, så det är inget bekymmer.... Brukar väl inte vara så populärt annars hos SFRO med rostfri ram ... Quote
SteQve Posted June 23, 2005 Author Posted June 23, 2005 Jag gick upp en aning i dimension (till 30x30x2) och då tål mitt stål 15% mer än det som rekomenderas till vanliga bilar. Så det känns ju ganska bra. Quote
Lozec Posted June 23, 2005 Posted June 23, 2005 Jag gick upp en aning i dimension (till 30x30x2) och då tål mitt stål 15% mer än det som rekomenderas till vanliga bilar. Så det känns ju ganska bra. Varför bygger du i rostfritt???? Quote
SteQve Posted June 23, 2005 Author Posted June 23, 2005 Ja, jo...jag har ritat en egen ram, och designar en egen bil. Rostfritt valde jag för att det är lite udda, sen att det är just rostfritt. Att göra som alla andra är inte min grej =) Quote
Olla Posted June 23, 2005 Posted June 23, 2005 Det var jag ju oxå inne på men beslutade att lägga ner när jag förstod att det inte var så populärt med rostfritt :icon_blink: Quote
SteQve Posted June 24, 2005 Author Posted June 24, 2005 On TheRealPinto läser detta kanske han kan svara på varför rostfritt inte är populärt? Quote
Acke Posted June 24, 2005 Posted June 24, 2005 eller så kan man söka lite på forumet då det varit uppe innan.. :) Quote
therealpinto Posted June 24, 2005 Posted June 24, 2005 Sök gärna. Rostfritt (vilket är lite tokigt namn egentligen, men generellt sett då...) är ett material som är lite knepigt att konstruera i. Ofta blir det sprödare än vanligt stål, det är ofta svårare att svetsa i och konstruktionen blir sällan "bättre" av att man väljer det materialet. I just detta fall vet jag att byggare och aktuell besiktningsman diskuterat saken en hel del. /Gustaf Quote
SteQve Posted June 24, 2005 Author Posted June 24, 2005 Jag hade aldrig byggt i rostfritt (nåja, SS2333) om jag inte fått tag i den svetsare jag har nu. Han har licens för rostfritt och har jobbat med enbart det i 16 år. Så han vet exakt hur han skall göra för att inte förstöra materialet eller göra svetsarna spröda eller sköra. Utan honom hade det inte blivit något. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.