Jump to content

Vagsther seven


Recommended Posts

  • Replies 189
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

När jag snickrade ihop röret gjorde jag så att jag skulle kunna svetsa överallt med TIG svetsen samt att kunna linda alla rören med avgasbandage. det blev faktiskt rätt så kompakt och utan "ryssböjar" det var mitt första grenrörsbygge...

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Denna helgen fick jag några garagetimmar och då börjar man skönja slutet ( förhoppningsvis) på plåtböjandet.

En nybockad främre plåt ligger och gottar sig på mossan

IMG_0186.jpg

Det är hit den skall

IMG_0190.jpg

Lite måttande och jag gjorde de första hålen i plåten, dessa är till stötdämparfästet.

IMG_0187.jpg

Ytterligare måttande och sedan hålla tummarna när man har varit framme med hålsågen :blink:

IMG_0197.jpg

Det är snyggt med lite "veck" på plåten tycker jag iaf...

IMG_0198.jpg

Plåten på den varma sidan lite lätt inpassad nu skall det bara tas upp alla hål för framvagn och avgassystem..

traktor.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

lite bilder av det senaste som har hänt.

Bakaxeln har trillat in ( förhoppningsvis för sista gången innan SFRO2 etc...)

rearaxle2.jpg

rearaxle1.jpg

rearaxle3.jpg

Jag har även fått en tryckplatta från en sierra att passa på ett svänghjul från en VW passat -83

det var tight med måtten...

flywheel1.jpg

flywheel2.jpg

Ett embryo till nått för kopplingen

hydraulicclutch.jpg

och en bild från sidan när den sista plåten börjar att närma sig "klar" status..

sideview.jpg

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

det var flera orsaker till att jag valde sierrans koppling. den första är att jag fick den gratis :thumbup:

den andra är att svänghjulet som jag har är ganska litet och det begränsar storleken på lamellerna som jag kan använda

och sen var jag lat och orkade inte nita om ett lamellcentrum :icon_oops:

sen hoppas jag ju att kunna klara av sfro2 innan den där mars/april ändringen kommer i laga kraft.

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En växellåda har blivit lite uppiffad. Den andra är till då det är dags att ändra utväxlingen

garboxes.jpg

Inte mycket har blivit gjort men jag har fått svarvat lite på aluminiumklumpen för kopplingen.

Det blev lite svarvspån av biten. Den skall in lite i fräsen sen ska den vara klar.

adaptorplate.jpg

och med lite SAAB pryttlar på... ( det blev en del oskärpa jag beklagar)

preasureplatemech2.jpg

preasureplatemech.jpg

och en bild på en av alla urspårningarna som det har blivit under tiden...

funnel.jpg

jag hoppas att jag får tid och pengar över att göra klart detta delprojektet ...

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

Jag har varit å grejjat lite till i garaget. Jag pillade lite med motordelar sånt e ju kuligt!

Jag har smidit lite på insuget till bygget. För att kapa lite tid så har jag snott lite delar från olika bilar och svetsat ihop.

funnels.jpg

Jag fick smida ihop en liten kåpa att täcka för det hela (gjord i 3mm alu). Detta var riktigt Lo cost, den är gjord av en del som man har till fiberkopplingar (bredband) tyvärr var den eloxerad så det gav lite mer-jobb.

bytta.jpg

Det blir/är riktigt ont om plats så det lutar åt att det blir nån variant av diffusor plenum.

Volymen blir strax över tre liter på plenumet utan diffusordel.

plenum1.jpg

plenum2.jpg

plenum3.jpg

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

Roligt att du verkar ha fått in en högre växel.

Jag kommer ihåg hur det var att få in ett insug på min 1.8t-20v. Ont om plats är det gott om. Jag förmodar att du tänker ha spjällhuset framåt precis som jag och luft/luft laddluftskylare.

Ditt plenum kommer att bli större än mitt. Mitt ligger på strax över två liter, men du kommer att satsa på starkare 150hk redan från början.....

Link to comment
Share on other sites

Förra året var det riktigt ont om kvalitetstid, mycket arbete på jobbet och det att garaget ligger lite mer än 5 mil från lägenheten gör inte under för produktiviteten precis.

Det stämmer att spjällhuset kommer frammåt. Jag har en liten nöt att knäcka och det är att få plats med generatorn. Helst hade jag viljat ha den "åt rätt " håll. Som det ser ut nu måste den sticka ut frammåt framför motorn.

Link to comment
Share on other sites

Jag lyckades få in generatorn på rätt håll under insuget (se inlägg 65 i min byggtråd). För att få det har jag en liten japsgenerator samt byggt om original AEB motorns aggregathållare rejält. Det återstår visserligen att se om det fungerar.

Vi är många som spenderar mycket tid på jobbet. Däremot har jag tur som har 10m till garaget så man kan smita ut en timme då och då när barnen har somnat.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

då har jag fått lite mer grejjor tillverkade detta trots att jag inte har varit i garaget :thumbup:

dock är det smågrejs.

Distansen till slavcylindern är klar efter lite svarvning och fräsning.

framsidan

distans1.jpg

Baksidan

distans3.jpg

Jag hittade ett spjäll i gömmorna, Jag är inte särskilt sugen på att använda orginal spjäll då det är stort och klumpigt och krångligt på flera sätt.

Detta är ett spjäll från en VW vr6

Jag ansåg att någon uppvärmining inte var av nytta för mig ... en "före" bild

spjallhus2.jpg

efter 2 sekunders övervägande satte jag fast spjället i fräsen , det är ju onödig vikt ;)

och en efter bild.

spjallhus1.jpg

Sedan rationaliserade jag bort en ful plastburk ( vevhurventilations moj) och ersatte den med en finare dito i aluminium

vevvent1.jpg

den fräste jag ut en del ur åxå. Nu skall jag bara hitta några AN anslutningar i vettig prisklass som jag kan svetsa dit.

vevvent.jpg

det var dom bilderna...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Äntligen börjar diskbråcket att ge med sig, värken är hanterbar å benet funkar hyffsat igen.

Var i garaget i helgen å pysslade lite med aluminium, det går sanslöst långsamt men något händer iallafall.

Jag fick för mig att flytta fram pedalstället 25 mm för att få en bättre vinkel på benen när man kör. Detta innebar en hel del arbete. Tyvärr har jag inga bilder på själva stället. Det jag fick göra var att lägga igen urfasningen för ett ramrör och sedan förstärkningssvetsa i stället för att sedan spänna upp detta i fräsen för att fräsa ut för själva ramröret 25 mm "längre bakåt"

Tyvärr var ju en del arbete som jag gjort tidigare med alu-plåtar i motorrummet meningslöst då jag fick göra om dessa så att de skulle passa för det framflyttade pedalstället.

Å ett par bilder.

footlocker.jpg

footlocker2.jpg

Jag hade turen att vara i gargaret samma helg som min kompis skulle bromsa sitt busbygge, en skamfilad 164 med b30 turbo.

simon_sayz.jpg

Jag kan bara säga att den går riktigt bra den accar som satan (knogarna vitnar när man krampaktigt håller sig fast i handtaget i taket) , 526 Hp/ 724 Nm på bakhjulen.

Eff kurvan är riktigt fin

ldNJIwrhq.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jaha då fick jag en hel torsdag att spendera i garaget, tanken var att jag skulle lägga den på min "sjua" men det gick inte riktigt så.

Jag hade köpt nya lager till min bakaxel. De gamla lagrena var borttagna från drivaxlarna å jag hade precis fått dit första lagret och det satt "fint som snus" nu skulle jag sätta dit låshylsan som säkrar lagret tyvärr så hade engelsmannen som hade svarvat till låshylsan mätt fel så den bara ramlade på ... jag försökte att krympa ringen men det var lite förstort glapp för att funka.

Jag måste köpa lite automatstål så jag kan svarva egna låshylsor.

Då vart det med andra ord slutmeckat med det bygget.

Men jag har lite andra projekt i detta "garaget" att lägga tid på så torsdagen gick inte till spillo.

Edit:

Lite ändring av namn på dag.

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

ha ha såg inte detta men visst hade jag fått ledigt för "trosdagen"

Tryckfelsnisse vart framme med andra ord :icon_oops:

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En måndag i garaget gav mig lite tid till bilbyggande.

Jag fick gjort färdigt drivaxlarna, svarvat till nya låshylsor och svarvat till flänsarna så att skivorna kommer rätt i förhållande till bromsoken.

DSC00201.jpg

Jag mätte även upp "glappet" som jag fick då jag klantade mig när jag mätte upp adaptern till slavcylindern.

För att åtgärda detta felet gjorde jag en lite tjockare medbringare som urtrampningslagret skall sitta på samt en distans-ring som jag sätter bakom slavcylindern och på så sätt justerar in spelet.

Medbringare

Bild005.jpg

Medbringare med gummifillifjonka som följer med lagret

Bild008.jpg

Medbringare med lager monterat

Bild009.jpg

och så distansringen

Bild010.jpg

Jag köpte en ny slavcylinder från mekonomen och jag är inte riktigt säker på om den kommer att hålla tätt, den faller isär väldigt lätt... :(

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En liten bump på denna tråden.

Jag har inte varit i garaget men jag har fått tillverkat lite smågrejjor.

Jag var lite snål och kände inte för att betala dyra pund för slanganslutningar till koppling/bromscylindrar så jag var och måttade på lite grejjor på hydroscand å stoppade det i svarven, resultatet är här.

Bild014.jpg

Jag har dragit på tillverkningen av förlängningar till styrstagen men nu fick jag tummen ur, jag beställde gängtapp och snitt från en firma i Jönköping (M14X2) sedan stoppade jag in detta med i svarven...

Bild025.jpg

Jag har även börjat med lite förarbete till ett nytt vattenrör från toppen till kylet, orginal är i plast och "plåt"

Tyvärr är lämpliga "rör-krökar" i aluminium svindyrt men det är väl till att bita i det sura äpplet.....

Bild021.jpg

Bild023.jpg

Bild024.jpg

För att göra det lite enklare när motorn ska i gjorde jag ett centreringsdon till kopplingen också..

Bild029.jpg

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

Tackar för du påpekade detta, jag var medveten om den skarpa kanten när jag svarvade( men jag glömmer så fort) om inte annat lär den ge ptfe-slangen ett kort och inkontenent liv, detta kommer att korrigeras jag skall bara slipa till ett svarvstål för ändamålet.

Link to comment
Share on other sites

Jag spenderade två dagar i garaget denna helg, tyvärr kunde jag inte göra allt jag skulle vilja få gjort. Jag Skulle ha handlat grejjor på verktygsboden bl.a bultar och popnit men tyvärr kom jag inte loss från jobbet förrän efter 18 tiden å då var det stängt å sen så skulle jag fått bytt ut argontuben till TIG'en så jag hade kunnat göra lite rör i motorrummet. Tyvärr så glömdes tuben i garaget å då vart det ingen gas heller :(

så jag gjorde ett nytt fäste för tanken. Detta fästet är losstagbart. Troligtvis kommer jag nog att göra en ny tank åxå :blink:

DSC00240.jpg

fästet i "bilen"

DSC00241.jpg

från ett annat håll.

DSC00243.jpg

Med tanken monterad.

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Då är det dags för lite HLR på denna tråden.

Jag har samlat på mig lite delar så att jag kan skruva lite "kontinuerligt" när jag är i garaget.

Så nu in för min fyrdagars garage vistelse så var jag hyfsat beredd.

Jag hade lite otur när jag köpte fästen (för läänge sedan) från GB för att kunna montera sierra ok och fiesta skivor bak. Tyvärr så saknades det ca 15mm för att oket(en) skulle gå fritt från fyrlänken.

Jag vill gärna ha skivor bak så vad göra, jo jag plankade fästet och roterade "bultmönstret" 90° så att oken stod bakåt, Detta ger mig lite pill med luftningen men det får jag ta. Jag hade tur också för det finns en firma i Sta'n som vattenskär grejjor Industrisvets heter dom.

Bild på köpt okhållare

Bild037.jpg

Nyskuret från Borås

Bild001-1.jpg

Bild003-1.jpg

Monterat på bakaxeln med ok och sadel?!

IMG_0322.jpg

Jag har även fått dit den sista sidopanelen, hade lite oflyt med downpipeflänsen. Jag hade beställt fel fläns vilket försenade monteringen av den sista plåten, jag ville veta var jag skulle ta upp för avgasröret innan jag monterade plåten.

Med rätt fläns så gick det som en dans.

Sidoplåt på samt downpipe påbörjad.

Untitled-2.jpg

IMG_0316.jpg

Vi har även fått formen till scuttel´n att likna något men det återstår en del justeringar innan det blir så som jag vill ha det.

Untitled-1.jpg

IMG_0312.jpg.

Nu skall jag kolla upp PA-slang till bränslesystemet...

Link to comment
Share on other sites

Nu börjar det ta sig :thumbsup:

Är det en Mercakylare som du kapat av plastgavlarna på? Har provat den varianten själv.

Din ram verkar bredare i fronten än vad min är. Det insuget som du har monterat stack ut minst 50mm utanför ramen på min.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det stämmer bra det med mercakylaren ( ett 190 kyl). Detta är som sagt ett gammalt kyl så jag undrar hur det blir om jag försöker svetsa i det. Likaså har du rätt i bredden på "nosen" den är bredare än många andra ramar men ändå är den inte bredare än 100cm över sittbrunnen. Den breda nosen innebär en massa extrajobb med noskonen då den skall breddas å joxxas med som skam. Jag köpte en från härdplastteknik pga att den såg ut att se minst skev och vind ut från början (undra hur denna kommer att se ut efter att jag har sågat upp den i alla ledder :-) )

Link to comment
Share on other sites

Det fungerar bra att svetsa i kylaren om den är någorlunda frisk. Jag hade ett ställe som var mer oxiderat och där var det bekymmer. Till slut kom jag för nära en cell och lågan hoppade från svetsen och brände hål. Det var ungefär då i tiden som jag bestämde mig för att köpa en hög kapacitetskylare med en gång.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Lite HLR på denna tråden.

Jag gav upp mercakylet efter att ha trycksatt det med nya gavlar... det läckte i två celler. Att sedan försöka svetsa igen de två fjuttiga hålen var meningslöst det var inte aluminium längre utan nå'n blandning av papier maché och aluminiumoxid. :thumbsdown:

Jag har låtit tillverka lite kylarrör till bygget jag ville inte ha plåt eller kopparrör utan endast aluminium. Ett litet problem var termostatlocket som också är slanganslutningen, den var i plast. Som tur är så är jag lite väl vw skadad och visste att gamla golfar (läs MK1) och samtida audi 80 har detta locket i alu. Dylik tingest skaffades.

Tack vare detta har jag köpt på mig en hel del 35mm alu rör. Då jag shoppade rören på Sällfors var minsta beställningen på sex meter vilket innebär att jag har typ fyra meter över i garaget... Svetsböjar köptes från Alutech å siliconslang från Do88.

Lite bilder och mindre ordbajsande

IMG_0461-L.jpg

IMG_0460_L.jpg

IMG_0459-L.jpg

IMG_0462-L.jpg

IMG_0468-L.jpg

kommer lite mer bilder senare när det övre röret är klart.

Glömde ju att skriva att kylet blev ett nytt från Kina bling bling till nå'n variant på Honda Civic.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ytterligare lite till har hänt på detta långsamt gående projektet.

Tyvärr så har jag fortfarande lite ont om garage tid. Men som tur var har jag en kompis som vid ett tillfälle lovade att han skulle svetsa insuget åt mig. För några veckor sedan passade jag på att fråga om erbjudande fortfarande gäller och det gjorde det.... :hypocrite:

Enklast för honom skulle vara om jag kunde frakta ner ramen till hans garage. Sagt och gjort mitt i den trevliga vintern körde jag ner 7:an ramen till honom på vägar som bestod av 100% blank-is.

När jag sedan skulle hämta tillbaka ramen veckan senare visade det sig att det sig att man inte kunde få upp portarna då tjälen hade "svällt" upp jorden framför portarna. Nu var det läge och passa på och fråga igen om han kunde tänka sig att svetsa lite kylarrör :prop: det gick fint även detta....

15.jpg

Diverse kylarrör tillverkades.

18.jpg

En bild på bling bling kylet som ligger på sidan i bilden.

10.jpg

En intercooler från KL-racing byggdes om. Intercoolern väger säkert 10kg :banghead:

13.jpg

de inte riktigt så fina "orginal" svetsarna på intercoolern är troligtvis gjorda med "mig"

2.jpg

1.jpg

6.jpg

Insuget färdigbyggt.

DSC00185-L.jpg

DSC00186-L.jpg

DSC00187-LL.jpg

När man har delarna monterade ser det ut såhär... :racesmile:

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

Håller med Kilkenny!

Ser riktigt fint ut! Hinner du klart till Kinnekulle??? Vi var ju på ungefär samma byggstatus när vi var på Emmaboda sist.

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

Om jag hinner till Emmaboda vet jag inte, allt hänger på hur mycket garage tid jag får.

Här näst på schemat står elsystem som jag tycker är rätt kul, kommer bara alla delar "hem" i vettig tid så skall en uppstart inte var särskilt långt borta.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej hopp.

Tog ledigt en stund igår från jobbet för att shoppa kabel och krympslang (det blev Swedol som knep mina surt förvärvade slantar). Att köpa 1,5mm² på lösmeter i flera olika färger skulle bli dyrt så för att lindra värken för plånboken köpte jag kabel med sexton 1,5mm² kablar inuti och sprättade upp den sedan (lite drygt men vad gör man inte för några få korvören :icon_oops: )

Detta var iaf det som jag shoppade (lådan som är med på bild är säkring/relähållare som jag köpte av Christer J på forumet).

shoppathossswedol.jpg

Efter några timmar igaraget hade jag lyckats omvandla prylarna till något mer lämpligt för mitt bygge. Detta är kabelstammen som går i motorrummet.

kabelstamfram.jpg

Bild på kabelstam fram och bak.

kabelstamframobak3.jpg

Bild på säkring och reläboxen om någon finner det intressant.

relaeboxen.jpg

Och så sist men inte minst en bild på kontakterna jag köpte från Ungern ( bra priser och med två till sex poler) Tyvärr glömde jag dom hemma i lägenheten :banghead: så dom får jag krimpa dit en annan gång.

connectors.jpg

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Då har man äntligen fått semester, jag hoppas på att få lite kvalitetstid i garaget under ledigheten.

Jag har väntat ett tag på lite aluminiumdelar till min nya tank och till bränslefilterhållare.

Tanken saknar bara en gavel i skrivande stund men bränslefilterhållaren blev klar snabbt så en bild eller två på den kan jag bjussa på.

två bilder ur olika vinklar samt en bild med filter monterat. K-jetronic filter "för den sköna känslans skull" :prop: eller mest troligt för att det är bra anslutningar.

roteradfilterhallare1.jpg

roteradfilterhallare.jpg

filterhallare.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Den lever.

Bilder på ett projekt i lååååååååååååångbänk.

running1.jpg

running2.jpg

Motorn mappades in för några dagar sedan. Min medpassagerare (mapparen) fick träningsvärk på kvällen efter dagspasset med mappningen ( var tvungen att hålla krampaktigt i datorn under åkturerna).

Det närmar sig sfro2.

Link to comment
Share on other sites

Grattis från Ingared!!!

Det var värt allt slit för att få köra de första gångerna va??? Skall bli kul att få se den live snart, med rätt "motoroptions"

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

Man tackar!!

Det var helt klart värt allt slit men som sagt mycket vill ha mer.. det med "rätt options" finns inringat på bilden.

thisisit.jpg

Den med falkögon ser nog att blocket är lite väl lätt för tillfället. Det finns alla delar till den utan kamaxlarna som jag skall ha. Blocket borrades -06 så den har väntat ett tag skulle man kunna säga.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...