Morty Posted September 14, 2008 Posted September 14, 2008 Ser ut som du lyckats få det riktigt kompakt och snyggt! Kommer du åt att svetsa alla bitarna och skruvarna till flänsen så är det en bonus.. /Magnus Quote
Kilkenny Posted September 14, 2008 Posted September 14, 2008 two thumbs up! :thumbsup: :thumbsup: Quote
Magoo Posted September 15, 2008 Author Posted September 15, 2008 (edited) När jag snickrade ihop röret gjorde jag så att jag skulle kunna svetsa överallt med TIG svetsen samt att kunna linda alla rören med avgasbandage. det blev faktiskt rätt så kompakt och utan "ryssböjar" det var mitt första grenrörsbygge... Edited September 15, 2008 by Magoo Quote
Magoo Posted November 17, 2008 Author Posted November 17, 2008 Denna helgen fick jag några garagetimmar och då börjar man skönja slutet ( förhoppningsvis) på plåtböjandet. En nybockad främre plåt ligger och gottar sig på mossan Det är hit den skall Lite måttande och jag gjorde de första hålen i plåten, dessa är till stötdämparfästet. Ytterligare måttande och sedan hålla tummarna när man har varit framme med hålsågen :blink: Det är snyggt med lite "veck" på plåten tycker jag iaf... Plåten på den varma sidan lite lätt inpassad nu skall det bara tas upp alla hål för framvagn och avgassystem.. Quote
Magoo Posted December 26, 2008 Author Posted December 26, 2008 (edited) lite bilder av det senaste som har hänt. Bakaxeln har trillat in ( förhoppningsvis för sista gången innan SFRO2 etc...) Jag har även fått en tryckplatta från en sierra att passa på ett svänghjul från en VW passat -83 det var tight med måtten... Ett embryo till nått för kopplingen och en bild från sidan när den sista plåten börjar att närma sig "klar" status.. Edited December 26, 2008 by Magoo Quote
Morty Posted December 26, 2008 Posted December 26, 2008 Roligt att det går framåt! :thumbsup: Intressant att du har valt en Sierra tryckplatta. Jag har en Audi tryckplatta med Sierrans lamellcentrum. När hade du tänkt dig SFRO2? /Magnus Quote
Magoo Posted December 27, 2008 Author Posted December 27, 2008 (edited) det var flera orsaker till att jag valde sierrans koppling. den första är att jag fick den gratis :thumbup: den andra är att svänghjulet som jag har är ganska litet och det begränsar storleken på lamellerna som jag kan använda och sen var jag lat och orkade inte nita om ett lamellcentrum :icon_oops: sen hoppas jag ju att kunna klara av sfro2 innan den där mars/april ändringen kommer i laga kraft. Edited January 4, 2009 by Magoo Quote
Magoo Posted January 4, 2009 Author Posted January 4, 2009 (edited) En växellåda har blivit lite uppiffad. Den andra är till då det är dags att ändra utväxlingen Inte mycket har blivit gjort men jag har fått svarvat lite på aluminiumklumpen för kopplingen. Det blev lite svarvspån av biten. Den skall in lite i fräsen sen ska den vara klar. och med lite SAAB pryttlar på... ( det blev en del oskärpa jag beklagar) och en bild på en av alla urspårningarna som det har blivit under tiden... jag hoppas att jag får tid och pengar över att göra klart detta delprojektet ... Edited January 4, 2009 by Magoo Quote
Magoo Posted January 11, 2009 Author Posted January 11, 2009 (edited) Jag har varit å grejjat lite till i garaget. Jag pillade lite med motordelar sånt e ju kuligt! Jag har smidit lite på insuget till bygget. För att kapa lite tid så har jag snott lite delar från olika bilar och svetsat ihop. Jag fick smida ihop en liten kåpa att täcka för det hela (gjord i 3mm alu). Detta var riktigt Lo cost, den är gjord av en del som man har till fiberkopplingar (bredband) tyvärr var den eloxerad så det gav lite mer-jobb. Det blir/är riktigt ont om plats så det lutar åt att det blir nån variant av diffusor plenum. Volymen blir strax över tre liter på plenumet utan diffusordel. Edited January 11, 2009 by Magoo Quote
Morty Posted January 11, 2009 Posted January 11, 2009 Roligt att du verkar ha fått in en högre växel. Jag kommer ihåg hur det var att få in ett insug på min 1.8t-20v. Ont om plats är det gott om. Jag förmodar att du tänker ha spjällhuset framåt precis som jag och luft/luft laddluftskylare. Ditt plenum kommer att bli större än mitt. Mitt ligger på strax över två liter, men du kommer att satsa på starkare 150hk redan från början..... Quote
Magoo Posted January 11, 2009 Author Posted January 11, 2009 Förra året var det riktigt ont om kvalitetstid, mycket arbete på jobbet och det att garaget ligger lite mer än 5 mil från lägenheten gör inte under för produktiviteten precis. Det stämmer att spjällhuset kommer frammåt. Jag har en liten nöt att knäcka och det är att få plats med generatorn. Helst hade jag viljat ha den "åt rätt " håll. Som det ser ut nu måste den sticka ut frammåt framför motorn. Quote
Morty Posted January 11, 2009 Posted January 11, 2009 Jag lyckades få in generatorn på rätt håll under insuget (se inlägg 65 i min byggtråd). För att få det har jag en liten japsgenerator samt byggt om original AEB motorns aggregathållare rejält. Det återstår visserligen att se om det fungerar. Vi är många som spenderar mycket tid på jobbet. Däremot har jag tur som har 10m till garaget så man kan smita ut en timme då och då när barnen har somnat. Quote
Magoo Posted January 21, 2009 Author Posted January 21, 2009 då har jag fått lite mer grejjor tillverkade detta trots att jag inte har varit i garaget :thumbup: dock är det smågrejs. Distansen till slavcylindern är klar efter lite svarvning och fräsning. framsidan Baksidan Jag hittade ett spjäll i gömmorna, Jag är inte särskilt sugen på att använda orginal spjäll då det är stort och klumpigt och krångligt på flera sätt. Detta är ett spjäll från en VW vr6 Jag ansåg att någon uppvärmining inte var av nytta för mig ... en "före" bild efter 2 sekunders övervägande satte jag fast spjället i fräsen , det är ju onödig vikt ;) och en efter bild. Sedan rationaliserade jag bort en ful plastburk ( vevhurventilations moj) och ersatte den med en finare dito i aluminium den fräste jag ut en del ur åxå. Nu skall jag bara hitta några AN anslutningar i vettig prisklass som jag kan svetsa dit. det var dom bilderna... Quote
Acke Posted January 25, 2009 Posted January 25, 2009 ja kan bara instämma... porr på hög nivå... :wub: Quote
Magoo Posted January 31, 2009 Author Posted January 31, 2009 Tackar för alla kommentarer, sånt e alltid roligt. Mindre roligt är att jag har skadat ryggen så jag måste ta det lugnt ettag... Quote
Magoo Posted March 22, 2009 Author Posted March 22, 2009 Äntligen börjar diskbråcket att ge med sig, värken är hanterbar å benet funkar hyffsat igen. Var i garaget i helgen å pysslade lite med aluminium, det går sanslöst långsamt men något händer iallafall. Jag fick för mig att flytta fram pedalstället 25 mm för att få en bättre vinkel på benen när man kör. Detta innebar en hel del arbete. Tyvärr har jag inga bilder på själva stället. Det jag fick göra var att lägga igen urfasningen för ett ramrör och sedan förstärkningssvetsa i stället för att sedan spänna upp detta i fräsen för att fräsa ut för själva ramröret 25 mm "längre bakåt" Tyvärr var ju en del arbete som jag gjort tidigare med alu-plåtar i motorrummet meningslöst då jag fick göra om dessa så att de skulle passa för det framflyttade pedalstället. Å ett par bilder. Jag hade turen att vara i gargaret samma helg som min kompis skulle bromsa sitt busbygge, en skamfilad 164 med b30 turbo. Jag kan bara säga att den går riktigt bra den accar som satan (knogarna vitnar när man krampaktigt håller sig fast i handtaget i taket) , 526 Hp/ 724 Nm på bakhjulen. Eff kurvan är riktigt fin Quote
Thomas Posted March 22, 2009 Posted March 22, 2009 ÅÅh B30. dessa härliga hyvelbänkar. Jag hade en sådan 3,3ltr i min P1800. goa maskiner. Quote
Magoo Posted May 21, 2009 Author Posted May 21, 2009 (edited) Jaha då fick jag en hel torsdag att spendera i garaget, tanken var att jag skulle lägga den på min "sjua" men det gick inte riktigt så. Jag hade köpt nya lager till min bakaxel. De gamla lagrena var borttagna från drivaxlarna å jag hade precis fått dit första lagret och det satt "fint som snus" nu skulle jag sätta dit låshylsan som säkrar lagret tyvärr så hade engelsmannen som hade svarvat till låshylsan mätt fel så den bara ramlade på ... jag försökte att krympa ringen men det var lite förstort glapp för att funka. Jag måste köpa lite automatstål så jag kan svarva egna låshylsor. Då vart det med andra ord slutmeckat med det bygget. Men jag har lite andra projekt i detta "garaget" att lägga tid på så torsdagen gick inte till spillo. Edit: Lite ändring av namn på dag. Edited May 21, 2009 by Magoo Quote
Morty Posted May 21, 2009 Posted May 21, 2009 Men jag har lite andra projekt i detta "garaget" att lägga tid på så trosdagen gick inte till spillo. Vet sambon om det ("trosdagen")?? Quote
Magoo Posted May 21, 2009 Author Posted May 21, 2009 (edited) ha ha såg inte detta men visst hade jag fått ledigt för "trosdagen" Tryckfelsnisse vart framme med andra ord :icon_oops: Edited May 21, 2009 by Magoo Quote
Magoo Posted June 2, 2009 Author Posted June 2, 2009 (edited) En måndag i garaget gav mig lite tid till bilbyggande. Jag fick gjort färdigt drivaxlarna, svarvat till nya låshylsor och svarvat till flänsarna så att skivorna kommer rätt i förhållande till bromsoken. Jag mätte även upp "glappet" som jag fick då jag klantade mig när jag mätte upp adaptern till slavcylindern. För att åtgärda detta felet gjorde jag en lite tjockare medbringare som urtrampningslagret skall sitta på samt en distans-ring som jag sätter bakom slavcylindern och på så sätt justerar in spelet. Medbringare Medbringare med gummifillifjonka som följer med lagret Medbringare med lager monterat och så distansringen Jag köpte en ny slavcylinder från mekonomen och jag är inte riktigt säker på om den kommer att hålla tätt, den faller isär väldigt lätt... :( Edited June 2, 2009 by Magoo Quote
Magoo Posted June 15, 2009 Author Posted June 15, 2009 (edited) En liten bump på denna tråden. Jag har inte varit i garaget men jag har fått tillverkat lite smågrejjor. Jag var lite snål och kände inte för att betala dyra pund för slanganslutningar till koppling/bromscylindrar så jag var och måttade på lite grejjor på hydroscand å stoppade det i svarven, resultatet är här. Jag har dragit på tillverkningen av förlängningar till styrstagen men nu fick jag tummen ur, jag beställde gängtapp och snitt från en firma i Jönköping (M14X2) sedan stoppade jag in detta med i svarven... Jag har även börjat med lite förarbete till ett nytt vattenrör från toppen till kylet, orginal är i plast och "plåt" Tyvärr är lämpliga "rör-krökar" i aluminium svindyrt men det är väl till att bita i det sura äpplet..... För att göra det lite enklare när motorn ska i gjorde jag ett centreringsdon till kopplingen också.. Edited June 15, 2009 by Magoo Quote
Sonett7 Posted June 15, 2009 Posted June 15, 2009 När jag blir stor skall jag också ha en svarv! :banghead: :thumbsup: Quote
Thomas Posted June 15, 2009 Posted June 15, 2009 gör en mjukare radie på slangnipplarna annars kan de skäras av Quote
Magoo Posted June 15, 2009 Author Posted June 15, 2009 Tackar för du påpekade detta, jag var medveten om den skarpa kanten när jag svarvade( men jag glömmer så fort) om inte annat lär den ge ptfe-slangen ett kort och inkontenent liv, detta kommer att korrigeras jag skall bara slipa till ett svarvstål för ändamålet. Quote
Thomas Posted June 15, 2009 Posted June 15, 2009 Man har ju själv gjort en sån groda, därför vet jag. :D Quote
Magoo Posted June 21, 2009 Author Posted June 21, 2009 (edited) Jag spenderade två dagar i garaget denna helg, tyvärr kunde jag inte göra allt jag skulle vilja få gjort. Jag Skulle ha handlat grejjor på verktygsboden bl.a bultar och popnit men tyvärr kom jag inte loss från jobbet förrän efter 18 tiden å då var det stängt å sen så skulle jag fått bytt ut argontuben till TIG'en så jag hade kunnat göra lite rör i motorrummet. Tyvärr så glömdes tuben i garaget å då vart det ingen gas heller :( så jag gjorde ett nytt fäste för tanken. Detta fästet är losstagbart. Troligtvis kommer jag nog att göra en ny tank åxå :blink: fästet i "bilen" från ett annat håll. Med tanken monterad. Edited June 21, 2009 by Magoo Quote
Magoo Posted August 13, 2009 Author Posted August 13, 2009 Då är det dags för lite HLR på denna tråden. Jag har samlat på mig lite delar så att jag kan skruva lite "kontinuerligt" när jag är i garaget. Så nu in för min fyrdagars garage vistelse så var jag hyfsat beredd. Jag hade lite otur när jag köpte fästen (för läänge sedan) från GB för att kunna montera sierra ok och fiesta skivor bak. Tyvärr så saknades det ca 15mm för att oket(en) skulle gå fritt från fyrlänken. Jag vill gärna ha skivor bak så vad göra, jo jag plankade fästet och roterade "bultmönstret" 90° så att oken stod bakåt, Detta ger mig lite pill med luftningen men det får jag ta. Jag hade tur också för det finns en firma i Sta'n som vattenskär grejjor Industrisvets heter dom. Bild på köpt okhållare Nyskuret från Borås Monterat på bakaxeln med ok och sadel?! Jag har även fått dit den sista sidopanelen, hade lite oflyt med downpipeflänsen. Jag hade beställt fel fläns vilket försenade monteringen av den sista plåten, jag ville veta var jag skulle ta upp för avgasröret innan jag monterade plåten. Med rätt fläns så gick det som en dans. Sidoplåt på samt downpipe påbörjad. Vi har även fått formen till scuttel´n att likna något men det återstår en del justeringar innan det blir så som jag vill ha det. . Nu skall jag kolla upp PA-slang till bränslesystemet... Quote
Morty Posted August 13, 2009 Posted August 13, 2009 Nu börjar det ta sig :thumbsup: Är det en Mercakylare som du kapat av plastgavlarna på? Har provat den varianten själv. Din ram verkar bredare i fronten än vad min är. Det insuget som du har monterat stack ut minst 50mm utanför ramen på min. Quote
Magoo Posted August 14, 2009 Author Posted August 14, 2009 Jo, det stämmer bra det med mercakylaren ( ett 190 kyl). Detta är som sagt ett gammalt kyl så jag undrar hur det blir om jag försöker svetsa i det. Likaså har du rätt i bredden på "nosen" den är bredare än många andra ramar men ändå är den inte bredare än 100cm över sittbrunnen. Den breda nosen innebär en massa extrajobb med noskonen då den skall breddas å joxxas med som skam. Jag köpte en från härdplastteknik pga att den såg ut att se minst skev och vind ut från början (undra hur denna kommer att se ut efter att jag har sågat upp den i alla ledder :-) ) Quote
Morty Posted August 14, 2009 Posted August 14, 2009 Det fungerar bra att svetsa i kylaren om den är någorlunda frisk. Jag hade ett ställe som var mer oxiderat och där var det bekymmer. Till slut kom jag för nära en cell och lågan hoppade från svetsen och brände hål. Det var ungefär då i tiden som jag bestämde mig för att köpa en hög kapacitetskylare med en gång. Quote
Magoo Posted February 14, 2010 Author Posted February 14, 2010 Lite HLR på denna tråden. Jag gav upp mercakylet efter att ha trycksatt det med nya gavlar... det läckte i två celler. Att sedan försöka svetsa igen de två fjuttiga hålen var meningslöst det var inte aluminium längre utan nå'n blandning av papier maché och aluminiumoxid. :thumbsdown: Jag har låtit tillverka lite kylarrör till bygget jag ville inte ha plåt eller kopparrör utan endast aluminium. Ett litet problem var termostatlocket som också är slanganslutningen, den var i plast. Som tur är så är jag lite väl vw skadad och visste att gamla golfar (läs MK1) och samtida audi 80 har detta locket i alu. Dylik tingest skaffades. Tack vare detta har jag köpt på mig en hel del 35mm alu rör. Då jag shoppade rören på Sällfors var minsta beställningen på sex meter vilket innebär att jag har typ fyra meter över i garaget... Svetsböjar köptes från Alutech å siliconslang från Do88. Lite bilder och mindre ordbajsande kommer lite mer bilder senare när det övre röret är klart. Glömde ju att skriva att kylet blev ett nytt från Kina bling bling till nå'n variant på Honda Civic. Quote
Morty Posted February 14, 2010 Posted February 14, 2010 Snyggt!! Såg att du lyckats få samma resultat med att svetsa om en Merca kylare som jag fick. Quote
Magoo Posted March 7, 2010 Author Posted March 7, 2010 (edited) Ytterligare lite till har hänt på detta långsamt gående projektet. Tyvärr så har jag fortfarande lite ont om garage tid. Men som tur var har jag en kompis som vid ett tillfälle lovade att han skulle svetsa insuget åt mig. För några veckor sedan passade jag på att fråga om erbjudande fortfarande gäller och det gjorde det.... :hypocrite: Enklast för honom skulle vara om jag kunde frakta ner ramen till hans garage. Sagt och gjort mitt i den trevliga vintern körde jag ner 7:an ramen till honom på vägar som bestod av 100% blank-is. När jag sedan skulle hämta tillbaka ramen veckan senare visade det sig att det sig att man inte kunde få upp portarna då tjälen hade "svällt" upp jorden framför portarna. Nu var det läge och passa på och fråga igen om han kunde tänka sig att svetsa lite kylarrör :prop: det gick fint även detta.... Diverse kylarrör tillverkades. En bild på bling bling kylet som ligger på sidan i bilden. En intercooler från KL-racing byggdes om. Intercoolern väger säkert 10kg :banghead: de inte riktigt så fina "orginal" svetsarna på intercoolern är troligtvis gjorda med "mig" Insuget färdigbyggt. När man har delarna monterade ser det ut såhär... :racesmile: Edited March 7, 2010 by Magoo Quote
Kilkenny Posted March 7, 2010 Posted March 7, 2010 Ser mycket proffsigt ut, båge fogar och det tekniska/designen :thumbsup: Quote
XTR Posted March 8, 2010 Posted March 8, 2010 Håller med Kilkenny! Ser riktigt fint ut! Hinner du klart till Kinnekulle??? Vi var ju på ungefär samma byggstatus när vi var på Emmaboda sist. //Mattias Quote
Magoo Posted March 8, 2010 Author Posted March 8, 2010 Om jag hinner till Emmaboda vet jag inte, allt hänger på hur mycket garage tid jag får. Här näst på schemat står elsystem som jag tycker är rätt kul, kommer bara alla delar "hem" i vettig tid så skall en uppstart inte var särskilt långt borta. Quote
Magoo Posted April 10, 2010 Author Posted April 10, 2010 (edited) Hej hopp. Tog ledigt en stund igår från jobbet för att shoppa kabel och krympslang (det blev Swedol som knep mina surt förvärvade slantar). Att köpa 1,5mm² på lösmeter i flera olika färger skulle bli dyrt så för att lindra värken för plånboken köpte jag kabel med sexton 1,5mm² kablar inuti och sprättade upp den sedan (lite drygt men vad gör man inte för några få korvören :icon_oops: ) Detta var iaf det som jag shoppade (lådan som är med på bild är säkring/relähållare som jag köpte av Christer J på forumet). Efter några timmar igaraget hade jag lyckats omvandla prylarna till något mer lämpligt för mitt bygge. Detta är kabelstammen som går i motorrummet. Bild på kabelstam fram och bak. Bild på säkring och reläboxen om någon finner det intressant. Och så sist men inte minst en bild på kontakterna jag köpte från Ungern ( bra priser och med två till sex poler) Tyvärr glömde jag dom hemma i lägenheten :banghead: så dom får jag krimpa dit en annan gång. Edited April 10, 2010 by Magoo Quote
Jocke4U Posted April 11, 2010 Posted April 11, 2010 Nice. Dom där kontakterna...köpte du dom på plats eller via nätet (länkar)? Quote
Magoo Posted April 12, 2010 Author Posted April 12, 2010 Hejsan, Jag köpte dom från en webbshop. Vems webbshop närmare bestämt Här har du direktlänkar till produkterna. http://shop.vems.hu/catalog/sealed-sensor-connector-p-82.html http://shop.vems.hu/catalog/injector-connector-p-87.html Quote
Magoo Posted July 17, 2010 Author Posted July 17, 2010 Då har man äntligen fått semester, jag hoppas på att få lite kvalitetstid i garaget under ledigheten. Jag har väntat ett tag på lite aluminiumdelar till min nya tank och till bränslefilterhållare. Tanken saknar bara en gavel i skrivande stund men bränslefilterhållaren blev klar snabbt så en bild eller två på den kan jag bjussa på. två bilder ur olika vinklar samt en bild med filter monterat. K-jetronic filter "för den sköna känslans skull" :prop: eller mest troligt för att det är bra anslutningar. Quote
Magoo Posted July 29, 2011 Author Posted July 29, 2011 Den lever. Bilder på ett projekt i lååååååååååååångbänk. Motorn mappades in för några dagar sedan. Min medpassagerare (mapparen) fick träningsvärk på kvällen efter dagspasset med mappningen ( var tvungen att hålla krampaktigt i datorn under åkturerna). Det närmar sig sfro2. Quote
Jocke4U Posted July 29, 2011 Posted July 29, 2011 Mappnings-Grattis :) Kul att det närmar sig....snart blir det åka av :) Quote
XTR Posted July 31, 2011 Posted July 31, 2011 Grattis från Ingared!!! Det var värt allt slit för att få köra de första gångerna va??? Skall bli kul att få se den live snart, med rätt "motoroptions" //Mattias Quote
Magoo Posted August 1, 2011 Author Posted August 1, 2011 Man tackar!! Det var helt klart värt allt slit men som sagt mycket vill ha mer.. det med "rätt options" finns inringat på bilden. Den med falkögon ser nog att blocket är lite väl lätt för tillfället. Det finns alla delar till den utan kamaxlarna som jag skall ha. Blocket borrades -06 så den har väntat ett tag skulle man kunna säga. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.