Jump to content

Budda news


Acke

Recommended Posts

  • 1 month later...

Hmm... det har hänt massor... utan att det egentligen har hänt någonting.. : :unsure:

MOTOR

Planer: Honda F20C motor, 2.0L, 240Hkr, varvstopp vid 9000 RPM :D

Jag fick kontakt med en kille i Canada som heter Steven via S2000 forumet s2ki.

Vi mailade fram å tillbaka från den 21 dec tills den 30 dec då han helt plötsligt slutade svara på mina mail...

skumt tyckte jag då han verkade mycket trevlig i mailen å PM:en som vi skickat till varandra..

Han önskade mig å min familj God Jul å passade på att berätta vad dom ätit och vad han fått i julklappar... med andra ord en trevlig snubbe...

Han skickade även bilder på motorn..

http://www.trampebil.se/budda/F20

vi diskuterade vad för typ av låda eller snarare vilken form av trä som han var tvungen att bygga lådan av, då jordbruksdepartementet (!) kräver intyg på att det är rätt sorts impregnerat trä då det annars kan följa med träborrar å kvalster som käkar upp våra svenska skogar.. :unsure:

men som sagt.. plötsligt slutade han att svara på mina mail...

Jag prövade att maila ett par ggr till å tänkte att han kanske oxså åkt på influensan eller något..

ja fick dock fortfarande inget svar.. :(

Då jag var inne på s2ki såg att han varit online den 16 januari, så jag skickade återigen ett mail till han där ja frågade om han sålt motorn till någon annan eller om han ändrat sig...

inget svar....

Den 19 januari såg jag igen att han varit inne på s2ki å skickade då ett mail och denna gången även ett PM där ja åter igen frågade om han sålt motorn eller om han kunde förklara varför han inte hört av sig...

Då jag inte fick något svar så tröttnade jag å PM:ade de killarna som jag tidigare snackat med angående de motorerna som dom hade...

Skrev att ja tyckte killarna i SouthPark sa de bäst.. Canada SUCKS !!!

jag passade givetvis samtidigt på å kolla om dom hade kvar sina motorer å om dom fortfarande var till salu...

SÅ !!! dagen efter ja spytt galla över Canadiken så fick ja ett telefonsamtal...

från Canada.... !! från killens bror Andrew !!! :shock:

Då visade det sig att Steven varit med i en trafikolycka och dött !!!! :cry: R.I.P

Andrew hade ju kunnat läsa PM:en på s2ki, men inte kommit åt mailen utan fick vänta tills han fick nytt lösen av ISPn...

Då han läste våran mail konversation så hittade han även mitt mobilnummer i ena mailet.

Andrew berättade att Steven varit å köpt virket till lådan och lagt undan de saker som ja skulle ha vid sidan om...

Så Andrew undrade om jag fortfarande var intresserad vilket jag givetvis var.. :)

Vi diskuterade i över 40 minuter på telefon (noog billigt..) och kom framt till att han skickar motorn så snart som möjligt...

Detta gör mig givetvis mycket glad, men samtidigt ledsen för man inser hur snabbt livet kan ändras å folk kan dö... :(

STOL

Fick köpt en kevlarstol :D för en billig pennig.. (måste tänka på vikten... :)

Den behöver dock ny klädsel för den gamla är helt trasig...

Jag tog me den för säkerhets skull igår när jag åkte till garaget för att kolla så den fick plats...

vilket den inte får.. :bigcry:

Det är 41 cm i sittbrunnen å stolen är ca: 42-43 cm... :?

så ja får ta ett snack me min morbror som byggt å plastat ca: 10 surfbrädor själv om han kan tänka sig att hjälpa mig att bygga om den...

Phuu.. det blev ju en del på samma gång... :)

Link to comment
Share on other sites

Fruktansvärt tråkig historia det där :( framför mina kondoleanser om du pratar med brodern igen.

Där ser man hur fort saker och ting kan ändra sig, man bör passa på att leva nu mens man kan.

Caper ;)

Link to comment
Share on other sites

Håller med om det trista med att folk man känner helt plötsligt inte finns längre. :(

Dock måste jag inflika att du lätt kommer att ha en av de saltaste "sjuor" i detta landet med den motorn. :wub: Jag känner mig nästan tvingad att köra ett 265 hk-chip i min motor direkt för att inte bli fööör avundsjuk... ;)

EDIT

Skall du göra en nyregistrering av bygget eller blir det till att byta motor vid besiktningen i fortsättningen?

Link to comment
Share on other sites

Friberg: jo, tanken va att de skall gå undan.. :)

då man elektroniskt kan strypa varvtalet och då få ner det till 5000 rpm så lämnar den "bara" ca: 140-150 Hkr.. (varvar ju 9000 rpm orginal ;))

Sjuan: motor ca: 23000 frakt ca: 2500-3000 fram till min dörr.. skatt å moms vetef*n ännu... :(

Link to comment
Share on other sites

jo, de e sannerligen en trevlig maskin...

finns en typ av "tävling" där 50 motorjournalister från 30 länder röstar fram bästa motorer m.m..

I klassen 2.0 liter utan överladdning så har F20c motorn vunnit 3 år i rad..

Iår fick den ca: 170 poäng och 2:an (bmw) fick runt 90 poäng... ;) :D

Link to comment
Share on other sites

En liten undran bara, min kompis som kör sportscar challenge, vann serien 2003 hade planer på att inköpa en hondamotor(vet ej om det är samma motor)ca: 220 hkr orginal i japan, trimmad 285hkr.

Det var en italiensk firma som tar hem motorer direkt ifrån japan och den skulle med torr sump kosta ca: 150000:- ny.

Kan det vara samma motor eller ?

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Japan har högre oktantal så det bör vara den motorn som sitter i CTR ( Civic Type R) som heter K20...

den har här i sverige 200 hästar så med lite högre oktantal så kan den nog ge 220 hästar...

Link to comment
Share on other sites

Pratade med kompisen och det var R motorn som du säger på 220hkr i japan och 200hkr i europa.

Han sa även att karaktären på R motorn är bättre än den andra, R drar redan ifrån 3500 och uppåt medans den andra börjar dra vid ca: 6500-7000rpm, vilket kan bli lite jobbigt tror jag i en gat bil.

Caper ;)

Link to comment
Share on other sites

F20c går lätt att skrämma up en hel del.. ( om man nu känner att det behövs... :rolleyes: )

denna bänkningen är gjord med ITB (individuell throttle bodies ) och utbytt ECU

som ni ser så ökas det som mest med 47 hästar vid 5600 rpm... :D (mellan 4000 och 6000 är den största vinsten..)

förövrigt så skall allt vara orginal tillåme avgassystem...

det negativa är att ITB kostar runt 15.000 å uppåt... :(

Link to comment
Share on other sites

Hoppla... Glömde länken i förra postningen....... icon_sorry.gif

Bilden är en dyno på en S2000 med ITB (individuell throttle bodies ) och bytt ECU, den ser inte så imponerande ut på toppen, men väldigt intressant i motorns svaga segment runt 4-6000rpm...

http://www.hondaklubben.com/forum/uploaded...1613233_999.gif

Här kommer länkarna till alla de bilder jag har på Budda för närvarande...

www.trampebil.se

Som ni ser så ser ja till att föra intresset vidare till den yngre generationen.. :D :D

gissa om dom älskade bilen ?? :wub:

Resize%20of%20016.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

dags för lite uppdatering...

lite nya bilder på ombyggnaden av kevlarstolen inlaggda och lite blandade nerplockningsbilder...

2004-02-04-kevlarstol

2004-02-08- lite gott å blandat

2004-02-10-kevlarstol med början till montering....

Har även hittat sidan med tävlingen om bästa motorer som jag nämde lite längre upp i tråden och här är länken...

Vinnare år 2003, Honda F20...

som ni ser så "vinner" den med ganska god marginal.. :)

1:a Honda 2-litre (S2000) 157 poäng

2:a BMW 2-litre Valvetronic (318i) 98 poäng

( Honda F20 har nu vunnit 2000, 2001, 2002 och 2003 så den har vunnit alla år den vait med.. :) )

fick även mina nya backspeglar idag och såhär snygga är dom...

(väger 96 gram/st för dom som vill veta.. :D

Link to comment
Share on other sites

btw, så har ja köpt 2 st 230/570 13" slicks som satt på Radicalen som var med i Blöjsports SuperStage för den stora summan av 300 Kronor...

finns det 13" som passar med Volvo 240 bultdelning ??

skall vara 5/108, ET 25, navhål 65,1

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jaha.. köpte 13" fälgar med slicks idag....

slicksen är bara körda ett uppvärmningsvarv så det är mycket mönster kvar.. :)

dock passar inte bultmönstret min bil så det får nog bli att bygga om.. :)

http://www.trampebil.se/budda/fälgar-till-budda

väger ingenting så jag funderade på om det kan vara magnesium...

å andra sidan har jag nog aldrig lyft en 13" eller ett slick så det kanske skall vara så lätt ??? :unsure:

Pris ??? 3500:-

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Jaha..  köpte 13" fälgar med slicks idag....

slicksen är bara körda ett uppvärmningsvarv så det är mycket mönster kvar..  :)

dock passar inte bultmönstret min bil så det får nog bli att bygga om..  :)

http://www.wide-network.com/budda/bilder/2...lgar-till-budda

väger ingenting så jag funderade på om det kan vara magnesium...

å andra sidan har jag nog aldrig lyft en 13" eller ett slick så det kanske skall vara så lätt ???  :unsure:

Pris ??? 3500:-

Det ser fint ut ju. Hur gammla var dom föresten? Och sedan så vill jag kommentera en sak, är det mönster på slicks? :P

Link to comment
Share on other sites

Tjo... lite nyheter...

har lagt till mer info i "WIKIN"..

Budda info på Wikisidan.....

Tai Mai Shu: tja du.. hur gamla dom är vet jag faktiskt inte.. men dom känns fortfarande mjuka å bra.. :)

å slicks skall inte ha mönster.. dessa är bara till för bankörning.. :D

R.däck har mönster... om man nu kan kalla det för mönster... :prop:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mmmm... de stora problemet tror jag bli att få all el att funka...

ja har en polare som e "styr å regler" elektriker eller vad han kallade det... det var väldigt bra för mig kom vi fram till iaf, men det som var mindre bra är att han har väldigt lite tid....

men den som lever får se... :) hinder är till för att överkommas har jag hört.. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Äntligen...  :wohow:

Hjälp va fin den var :wub:

Fan man kanske skulle sätta sina ihopsparade slantar på en sådan... nä nu glider jag iväg, Saab 9000 cse turbo duger bra den med :prop:

btw, jag har kevlar också... fast i mina trumpinnar :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

jaha.. då har Honda gjort det igen .... :D

vad för något undrar ni då ???

jo vunnit Engine Of The Year..... igen... :)

5e året på rad som S2000-motorn vinner 1.8-2.0 liters kategorin... detta trots att den numera bara säljs i Europa och Asien..

( USA har en 2.2L nu då de ville ha mer vrid.... )

mer info: http://www.ukintpress.com/engineoftheyear/...nners/18_2.html

:D

:D

:D

:D

:D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hmm.. hittade lite intresant info om motorn.... :blink:

Compact High-Output Engine Block The S2000 engine block is a one-piece, open-deck aluminum-alloy die casting. Of special note are the block's FRM (Fiber-Reinforced Metal) cylinder liners cast integral with the block. FRM is a composite material consisting of carbon fibers embedded in an aluminum oxide matrix (aluminum oxide is a ceramic material used for spark-plug insulators). As a cylinder lining, FRM offers several advantages over conventional ferrous-metal liners, including lower weight, faster heat transfer and a greater resistance to wear. Additionally, "dummy head honing," a process where the engine block cylinders are honed with a "dummy" cylinder head tightened to the block, improves machining accuracy for stability of piston movement.

kort sagt colfiberförstärkta cylindrar.... :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

går hos knotknackare (kiropraktor) 2 ggr per vecka för att få ordning på ryggen.. :(

sedan e det en massa andra saker som gör att de tar tid...

letar frebilt efter bult som är rättgängade för att fästa motorn i motorstativet.. orginal e för korta.. :(

sedan så kan jag inte svetsa å polaren som är licenssvetsare har 1000 andra saker att göra hela tiden.. :(

men ryggen börjar bli bättre så nästa vecka skall ja nog ta mig till garaget... :)

Link to comment
Share on other sites

>>Acke

Trist när ryggen klagar! :(

Är mest bara sugen på att se hur det går med ditt bygge eftersom motorn är en sådan juvel! :thumbup:

Blir väl "till sommaren" som det alltid heter i bilkretsar (utan att man för den delen specificerar vilken sommar man menar)! :D

Edited by Friberg
Link to comment
Share on other sites

letar frebilt efter bult som är rättgängade för att fästa motorn i motorstativet..  orginal e för korta..  :(

Har du kollat med

Sifvert Skruv AB    

Lindhagensg. 53, 112 43 STOCKHOLM   08-440 73 20

Fax   08-440 73 80

De brukar ha det mesta.....

Link to comment
Share on other sites

Blir väl "till sommaren" som det alltid heter i bilkretsar (utan att man för den delen specificerar vilken sommar man menar)!

ungefär som med mitt projekt magruta som skulle vara klart 1998.... men ja kommer bara längre å längre ifrån för varje år som går.. :(

vad gäller bulten så har jag (förmodligen) hittat på Q-parts som skall komma på mon-tisdag.. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

jag skyndar långsammt.. :icon_oops:

Det finns bilder på mitt privata forum om man vill se.. ;) :prop:

klicka bara på länken i min signatur så hamnar du på hemsidan å därifrån är det bara att klicka på forum.. :D

Link to comment
Share on other sites

Har kollat på dina filmer. Du verkar ha gott om pulver i din gamla motor också! Hur mycket effekt har du i den ? (vill gärna veta om mina 150 hk kommer räcka till lika maffiga rökridåer).

Ser fram mot fler filmsnuttar med nya motorn!! :thumbup: :thumbup: :thumbup:

/Ronny

Link to comment
Share on other sites

tackar, tackar.. den B20in som satt i vet jag inte exakt hur många hästar de e i, men jag har fått lite olika förslag av "förståsigpåare" av volvomotorer...

De förslag jag fått har legat mellan 120 Hkr och 160 Hkr så jag brukar säga att den förmodligen ger 130-140 kusar... :)

Så dina 150 kommer garanterat ge fina rökridåer.. :D

fler filmer kommer garanterat komma upp på mitt forum.. :wohow:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
jaha..  då har Honda gjort det igen ....  :D

vad för något undrar ni då ???  jo vunnit Engine Of The Year.....    igen... :)

5e året på rad som S2000-motorn vinner 1.8-2.0 liters kategorin...  detta trots att den numera bara säljs i Europa och Asien..  ( USA har en 2.2L nu då de ville ha mer vrid.... )

mer info: http://www.ukintpress.com/engineoftheyear/...nners/18_2.html

:D

crybaby.gifcrybaby.gifcrybaby.gifcrybaby.gifcrybaby.gif

för första gången på 5 ÅR så tog inte Hondas S2000 motor förstaplatsen i "Engine of the Year".... :( (dom har vunnit alla år den varit med innan..)

den "förlorade" iof med bara 11 poäng å då USA inte har 2.0 L motorn längre så hade den säkert vunnit om dom fortfarande haft kvar den.. ( dom har en 2.2L motor nu i USA då dom vill ha mer vrid å mindre varv.. :blink: )

Results (poäng)

1. Volkswagen/Audi 2-litre Turbo (A3, A4, Golf GTi) 151

2. Honda 2-litre (S2000) 140

3. BMW Diesel 2-litre (X3, 120d, 320d) 125

4. Subaru 2-litre Turbo (Impreza, Legacy/Outback, Forester, Saab 9-2X) 111

5. Mitsubishi 2-litre (Evo, Outlander/Airtek) 89

6. Honda 2-litre (Civic Type-R) 73

http://www.ukintpress.com/engineoftheyear/...nners/18_2.html

Link to comment
Share on other sites

crybaby.gifcrybaby.gifcrybaby.gifcrybaby.gifcrybaby.gif

för första gången på 5 ÅR så tog inte Hondas S2000 motor förstaplatsen i "Engine of the Year".... :( (dom har vunnit alla år den varit med innan..)

Results (poäng)

     

1. Volkswagen/Audi 2-litre Turbo (A3, A4, Golf GTi)  151

2. Honda 2-litre (S2000)  140

http://www.ukintpress.com/engineoftheyear/...nners/18_2.html

Attans, då får du skaffa en folkvagnsmotor nu då. ;)

Link to comment
Share on other sites

Mmmm.. eller kanske inte...

som jag misstänkte så "förlorar" S2000motorn i år pga. av att USA inte har kvar 2.0L maskinen utan nu kör 2.2L maskinen..

Kollar man på varifrån domarna kommer så blir de ännu klarare... :icon_blink:

Europe: 27 judges

North America: 14 judges

Asia : 4 judges

Oceania: 2 judges

Africa: 2 judges

South America : 1 judge

Domare från Europa 27 ST

Domare från Asien 4 st....

Det är ju så man kan fundera på hur det kommer sig att WW å BMW så ofta ligger i topp.... :icon_smartass1:

mer intressant läsning finns Här.. http://vtec.net/news/news-item?news_item_id=358800

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag vet inte, men filmen funkar inte för mig. Saknar jag någon codec (trodde jag hade alla) eller är det skit bakom tangentbordet hos mig?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...