Acke Posted December 19, 2003 Posted December 19, 2003 Tjo.. tänkte lägga upp lite bilder på min bil då den kommer byggas om lite i vinter... EDIT: nu finns en hemsida samt även ett forum med bilder.. www.trampebil.se Tidningsartikel om Super Seven samt om Estherbilarna finns HÄR... Quote
Acke Posted January 22, 2004 Author Posted January 22, 2004 Hmm... det har hänt massor... utan att det egentligen har hänt någonting.. : :unsure: MOTOR Planer: Honda F20C motor, 2.0L, 240Hkr, varvstopp vid 9000 RPM :D Jag fick kontakt med en kille i Canada som heter Steven via S2000 forumet s2ki. Vi mailade fram å tillbaka från den 21 dec tills den 30 dec då han helt plötsligt slutade svara på mina mail... skumt tyckte jag då han verkade mycket trevlig i mailen å PM:en som vi skickat till varandra.. Han önskade mig å min familj God Jul å passade på att berätta vad dom ätit och vad han fått i julklappar... med andra ord en trevlig snubbe... Han skickade även bilder på motorn.. http://www.trampebil.se/budda/F20 vi diskuterade vad för typ av låda eller snarare vilken form av trä som han var tvungen att bygga lådan av, då jordbruksdepartementet (!) kräver intyg på att det är rätt sorts impregnerat trä då det annars kan följa med träborrar å kvalster som käkar upp våra svenska skogar.. :unsure: men som sagt.. plötsligt slutade han att svara på mina mail... Jag prövade att maila ett par ggr till å tänkte att han kanske oxså åkt på influensan eller något.. ja fick dock fortfarande inget svar.. :( Då jag var inne på s2ki såg att han varit online den 16 januari, så jag skickade återigen ett mail till han där ja frågade om han sålt motorn till någon annan eller om han ändrat sig... inget svar.... Den 19 januari såg jag igen att han varit inne på s2ki å skickade då ett mail och denna gången även ett PM där ja åter igen frågade om han sålt motorn eller om han kunde förklara varför han inte hört av sig... Då jag inte fick något svar så tröttnade jag å PM:ade de killarna som jag tidigare snackat med angående de motorerna som dom hade... Skrev att ja tyckte killarna i SouthPark sa de bäst.. Canada SUCKS !!! jag passade givetvis samtidigt på å kolla om dom hade kvar sina motorer å om dom fortfarande var till salu... SÅ !!! dagen efter ja spytt galla över Canadiken så fick ja ett telefonsamtal... från Canada.... !! från killens bror Andrew !!! :shock: Då visade det sig att Steven varit med i en trafikolycka och dött !!!! :cry: R.I.P Andrew hade ju kunnat läsa PM:en på s2ki, men inte kommit åt mailen utan fick vänta tills han fick nytt lösen av ISPn... Då han läste våran mail konversation så hittade han även mitt mobilnummer i ena mailet. Andrew berättade att Steven varit å köpt virket till lådan och lagt undan de saker som ja skulle ha vid sidan om... Så Andrew undrade om jag fortfarande var intresserad vilket jag givetvis var.. :) Vi diskuterade i över 40 minuter på telefon (noog billigt..) och kom framt till att han skickar motorn så snart som möjligt... Detta gör mig givetvis mycket glad, men samtidigt ledsen för man inser hur snabbt livet kan ändras å folk kan dö... :( STOL Fick köpt en kevlarstol :D för en billig pennig.. (måste tänka på vikten... :) Den behöver dock ny klädsel för den gamla är helt trasig... Jag tog me den för säkerhets skull igår när jag åkte till garaget för att kolla så den fick plats... vilket den inte får.. :bigcry: Det är 41 cm i sittbrunnen å stolen är ca: 42-43 cm... :? så ja får ta ett snack me min morbror som byggt å plastat ca: 10 surfbrädor själv om han kan tänka sig att hjälpa mig att bygga om den... Phuu.. det blev ju en del på samma gång... :) Quote
Jörgen Posted January 22, 2004 Posted January 22, 2004 Fruktansvärt tråkig historia det där :( framför mina kondoleanser om du pratar med brodern igen. Där ser man hur fort saker och ting kan ändra sig, man bör passa på att leva nu mens man kan. Caper ;) Quote
Sonett7 Posted January 22, 2004 Posted January 22, 2004 Håller med om det trista med att folk man känner helt plötsligt inte finns längre. :( Dock måste jag inflika att du lätt kommer att ha en av de saltaste "sjuor" i detta landet med den motorn. :wub: Jag känner mig nästan tvingad att köra ett 265 hk-chip i min motor direkt för att inte bli fööör avundsjuk... ;) EDIT Skall du göra en nyregistrering av bygget eller blir det till att byta motor vid besiktningen i fortsättningen? Quote
SJUAN Posted January 22, 2004 Posted January 22, 2004 Usch vilken tråkig historia :( Hur mycket får man betala för en sådan motor med frakt? Quote
Acke Posted January 22, 2004 Author Posted January 22, 2004 Friberg: jo, tanken va att de skall gå undan.. :) då man elektroniskt kan strypa varvtalet och då få ner det till 5000 rpm så lämnar den "bara" ca: 140-150 Hkr.. (varvar ju 9000 rpm orginal ;)) Sjuan: motor ca: 23000 frakt ca: 2500-3000 fram till min dörr.. skatt å moms vetef*n ännu... :( Quote
SJUAN Posted January 22, 2004 Posted January 22, 2004 Verkar väldigt nice denna där :) http://www.luk-korbmacher.de/Autos/f20c.htm Quote
Acke Posted January 22, 2004 Author Posted January 22, 2004 jo, de e sannerligen en trevlig maskin... finns en typ av "tävling" där 50 motorjournalister från 30 länder röstar fram bästa motorer m.m.. I klassen 2.0 liter utan överladdning så har F20c motorn vunnit 3 år i rad.. Iår fick den ca: 170 poäng och 2:an (bmw) fick runt 90 poäng... ;) :D Quote
Jörgen Posted January 23, 2004 Posted January 23, 2004 En liten undran bara, min kompis som kör sportscar challenge, vann serien 2003 hade planer på att inköpa en hondamotor(vet ej om det är samma motor)ca: 220 hkr orginal i japan, trimmad 285hkr. Det var en italiensk firma som tar hem motorer direkt ifrån japan och den skulle med torr sump kosta ca: 150000:- ny. Kan det vara samma motor eller ? Caper :D Quote
Acke Posted January 24, 2004 Author Posted January 24, 2004 Japan har högre oktantal så det bör vara den motorn som sitter i CTR ( Civic Type R) som heter K20... den har här i sverige 200 hästar så med lite högre oktantal så kan den nog ge 220 hästar... Quote
Jörgen Posted January 24, 2004 Posted January 24, 2004 Pratade med kompisen och det var R motorn som du säger på 220hkr i japan och 200hkr i europa. Han sa även att karaktären på R motorn är bättre än den andra, R drar redan ifrån 3500 och uppåt medans den andra börjar dra vid ca: 6500-7000rpm, vilket kan bli lite jobbigt tror jag i en gat bil. Caper ;) Quote
Acke Posted January 24, 2004 Author Posted January 24, 2004 F20c går lätt att skrämma up en hel del.. ( om man nu känner att det behövs... :rolleyes: ) denna bänkningen är gjord med ITB (individuell throttle bodies ) och utbytt ECU som ni ser så ökas det som mest med 47 hästar vid 5600 rpm... :D (mellan 4000 och 6000 är den största vinsten..) förövrigt så skall allt vara orginal tillåme avgassystem... det negativa är att ITB kostar runt 15.000 å uppåt... :( Quote
Acke Posted January 31, 2004 Author Posted January 31, 2004 Hoppla... Glömde länken i förra postningen....... Bilden är en dyno på en S2000 med ITB (individuell throttle bodies ) och bytt ECU, den ser inte så imponerande ut på toppen, men väldigt intressant i motorns svaga segment runt 4-6000rpm... http://www.hondaklubben.com/forum/uploaded...1613233_999.gif Här kommer länkarna till alla de bilder jag har på Budda för närvarande... www.trampebil.se Som ni ser så ser ja till att föra intresset vidare till den yngre generationen.. :D :D gissa om dom älskade bilen ?? :wub: Quote
Acke Posted February 12, 2004 Author Posted February 12, 2004 dags för lite uppdatering... lite nya bilder på ombyggnaden av kevlarstolen inlaggda och lite blandade nerplockningsbilder... 2004-02-04-kevlarstol 2004-02-08- lite gott å blandat 2004-02-10-kevlarstol med början till montering.... Har även hittat sidan med tävlingen om bästa motorer som jag nämde lite längre upp i tråden och här är länken... Vinnare år 2003, Honda F20... som ni ser så "vinner" den med ganska god marginal.. :) 1:a Honda 2-litre (S2000) 157 poäng 2:a BMW 2-litre Valvetronic (318i) 98 poäng ( Honda F20 har nu vunnit 2000, 2001, 2002 och 2003 så den har vunnit alla år den vait med.. :) ) fick även mina nya backspeglar idag och såhär snygga är dom... (väger 96 gram/st för dom som vill veta.. :D Quote
Arrowsmith Posted February 12, 2004 Posted February 12, 2004 samma speglar som jag köpte på touringbutiken tycker jag det ser ut som.... Quote
Acke Posted February 12, 2004 Author Posted February 12, 2004 btw, så har ja köpt 2 st 230/570 13" slicks som satt på Radicalen som var med i Blöjsports SuperStage för den stora summan av 300 Kronor... finns det 13" som passar med Volvo 240 bultdelning ?? skall vara 5/108, ET 25, navhål 65,1 Quote
Baalzamon Posted February 13, 2004 Posted February 13, 2004 Här hittar man bultdelningen och ET till de flesta bilarnas fälgar, det är bara att kolla runt! http://www.kompressor.no/felger/boltesirkel.htm Quote
Acke Posted February 22, 2004 Author Posted February 22, 2004 Jaha.. köpte 13" fälgar med slicks idag.... slicksen är bara körda ett uppvärmningsvarv så det är mycket mönster kvar.. :) dock passar inte bultmönstret min bil så det får nog bli att bygga om.. :) http://www.trampebil.se/budda/fälgar-till-budda väger ingenting så jag funderade på om det kan vara magnesium... å andra sidan har jag nog aldrig lyft en 13" eller ett slick så det kanske skall vara så lätt ??? :unsure: Pris ??? 3500:- Quote
Tai Mai Shu Posted March 10, 2004 Posted March 10, 2004 Jaha.. köpte 13" fälgar med slicks idag....slicksen är bara körda ett uppvärmningsvarv så det är mycket mönster kvar.. :) dock passar inte bultmönstret min bil så det får nog bli att bygga om.. :) http://www.wide-network.com/budda/bilder/2...lgar-till-budda väger ingenting så jag funderade på om det kan vara magnesium... å andra sidan har jag nog aldrig lyft en 13" eller ett slick så det kanske skall vara så lätt ??? :unsure: Pris ??? 3500:- Det ser fint ut ju. Hur gammla var dom föresten? Och sedan så vill jag kommentera en sak, är det mönster på slicks? :P Quote
Acke Posted March 14, 2004 Author Posted March 14, 2004 Tjo... lite nyheter... har lagt till mer info i "WIKIN".. Budda info på Wikisidan..... Tai Mai Shu: tja du.. hur gamla dom är vet jag faktiskt inte.. men dom känns fortfarande mjuka å bra.. :) å slicks skall inte ha mönster.. dessa är bara till för bankörning.. :D R.däck har mönster... om man nu kan kalla det för mönster... :prop: Quote
viggen Posted April 24, 2004 Posted April 24, 2004 grattis acke nu är det bara att slänga i den och ut och gasa :D :D Quote
Gripenland Posted April 24, 2004 Posted April 24, 2004 Snyggt! :thumbup: :) Hinner du få i den i sommar? :whip: :whip: Quote
Arrowsmith Posted April 24, 2004 Posted April 24, 2004 ser ut som ny ju.... inte många mil sedan ny i den va' ? Quote
Superswift Posted April 24, 2004 Posted April 24, 2004 Hinner du få i den i sommar? :whip: :whip: Hetsa hårdare! Hinner du få i den i vår? ;) Quote
gka Posted April 24, 2004 Posted April 24, 2004 *Dregel* :wub: Hmm, man skulle ha en Renesis sen... Quote
Acke Posted April 25, 2004 Author Posted April 25, 2004 Mmmm... de stora problemet tror jag bli att få all el att funka... ja har en polare som e "styr å regler" elektriker eller vad han kallade det... det var väldigt bra för mig kom vi fram till iaf, men det som var mindre bra är att han har väldigt lite tid.... men den som lever får se... :) hinder är till för att överkommas har jag hört.. :D Quote
viggen Posted April 25, 2004 Posted April 25, 2004 lycka till acke! glöm inte att lägga upp fler bilder när du fåt ner den i bilen. jonas "viggen" Quote
Henrik Nilsson Posted May 11, 2004 Posted May 11, 2004 Äntligen... :wohow: Hjälp va fin den var :wub: Fan man kanske skulle sätta sina ihopsparade slantar på en sådan... nä nu glider jag iväg, Saab 9000 cse turbo duger bra den med :prop: btw, jag har kevlar också... fast i mina trumpinnar :lol: Quote
Acke Posted May 27, 2004 Author Posted May 27, 2004 jaha.. då har Honda gjort det igen .... :D vad för något undrar ni då ??? jo vunnit Engine Of The Year..... igen... :) 5e året på rad som S2000-motorn vinner 1.8-2.0 liters kategorin... detta trots att den numera bara säljs i Europa och Asien.. ( USA har en 2.2L nu då de ville ha mer vrid.... ) mer info: http://www.ukintpress.com/engineoftheyear/...nners/18_2.html :D :D :D :D :D Quote
Acke Posted August 26, 2004 Author Posted August 26, 2004 Hmm.. hittade lite intresant info om motorn.... :blink: Compact High-Output Engine Block The S2000 engine block is a one-piece, open-deck aluminum-alloy die casting. Of special note are the block's FRM (Fiber-Reinforced Metal) cylinder liners cast integral with the block. FRM is a composite material consisting of carbon fibers embedded in an aluminum oxide matrix (aluminum oxide is a ceramic material used for spark-plug insulators). As a cylinder lining, FRM offers several advantages over conventional ferrous-metal liners, including lower weight, faster heat transfer and a greater resistance to wear. Additionally, "dummy head honing," a process where the engine block cylinders are honed with a "dummy" cylinder head tightened to the block, improves machining accuracy for stability of piston movement. kort sagt colfiberförstärkta cylindrar.... :thumbup: Quote
Sonett7 Posted August 27, 2004 Posted August 27, 2004 Och jag som trodde att vi skulle få se några av framgångarna i garaget? :blink: :whip: ;) Quote
Acke Posted August 27, 2004 Author Posted August 27, 2004 går hos knotknackare (kiropraktor) 2 ggr per vecka för att få ordning på ryggen.. :( sedan e det en massa andra saker som gör att de tar tid... letar frebilt efter bult som är rättgängade för att fästa motorn i motorstativet.. orginal e för korta.. :( sedan så kan jag inte svetsa å polaren som är licenssvetsare har 1000 andra saker att göra hela tiden.. :( men ryggen börjar bli bättre så nästa vecka skall ja nog ta mig till garaget... :) Quote
Sonett7 Posted August 27, 2004 Posted August 27, 2004 (edited) >>Acke Trist när ryggen klagar! :( Är mest bara sugen på att se hur det går med ditt bygge eftersom motorn är en sådan juvel! :thumbup: Blir väl "till sommaren" som det alltid heter i bilkretsar (utan att man för den delen specificerar vilken sommar man menar)! :D Edited August 27, 2004 by Friberg Quote
Superswift Posted August 27, 2004 Posted August 27, 2004 letar frebilt efter bult som är rättgängade för att fästa motorn i motorstativet.. orginal e för korta.. :( Har du kollat med Sifvert Skruv AB Lindhagensg. 53, 112 43 STOCKHOLM 08-440 73 20 Fax 08-440 73 80 De brukar ha det mesta..... Quote
Acke Posted August 27, 2004 Author Posted August 27, 2004 Blir väl "till sommaren" som det alltid heter i bilkretsar (utan att man för den delen specificerar vilken sommar man menar)! ungefär som med mitt projekt magruta som skulle vara klart 1998.... men ja kommer bara längre å längre ifrån för varje år som går.. :( vad gäller bulten så har jag (förmodligen) hittat på Q-parts som skall komma på mon-tisdag.. :) Quote
viggen Posted April 30, 2005 Posted April 30, 2005 hur går det med bilen då acke? fått i motorn?.......de va ju ett halvår sen jag kollade den här tråden sist så nått måste väll ha hänt. och va är bilderna??? Quote
Acke Posted May 1, 2005 Author Posted May 1, 2005 jag skyndar långsammt.. :icon_oops: Det finns bilder på mitt privata forum om man vill se.. ;) :prop: klicka bara på länken i min signatur så hamnar du på hemsidan å därifrån är det bara att klicka på forum.. :D Quote
AlfaRonny Posted May 2, 2005 Posted May 2, 2005 Har kollat på dina filmer. Du verkar ha gott om pulver i din gamla motor också! Hur mycket effekt har du i den ? (vill gärna veta om mina 150 hk kommer räcka till lika maffiga rökridåer). Ser fram mot fler filmsnuttar med nya motorn!! :thumbup: :thumbup: :thumbup: /Ronny Quote
Acke Posted May 2, 2005 Author Posted May 2, 2005 tackar, tackar.. den B20in som satt i vet jag inte exakt hur många hästar de e i, men jag har fått lite olika förslag av "förståsigpåare" av volvomotorer... De förslag jag fått har legat mellan 120 Hkr och 160 Hkr så jag brukar säga att den förmodligen ger 130-140 kusar... :) Så dina 150 kommer garanterat ge fina rökridåer.. :D fler filmer kommer garanterat komma upp på mitt forum.. :wohow: Quote
Acke Posted June 1, 2005 Author Posted June 1, 2005 jaha.. då har Honda gjort det igen .... :Dvad för något undrar ni då ??? jo vunnit Engine Of The Year..... igen... :) 5e året på rad som S2000-motorn vinner 1.8-2.0 liters kategorin... detta trots att den numera bara säljs i Europa och Asien.. ( USA har en 2.2L nu då de ville ha mer vrid.... ) mer info: http://www.ukintpress.com/engineoftheyear/...nners/18_2.html :D för första gången på 5 ÅR så tog inte Hondas S2000 motor förstaplatsen i "Engine of the Year".... :( (dom har vunnit alla år den varit med innan..) den "förlorade" iof med bara 11 poäng å då USA inte har 2.0 L motorn längre så hade den säkert vunnit om dom fortfarande haft kvar den.. ( dom har en 2.2L motor nu i USA då dom vill ha mer vrid å mindre varv.. :blink: ) Results (poäng) 1. Volkswagen/Audi 2-litre Turbo (A3, A4, Golf GTi) 151 2. Honda 2-litre (S2000) 140 3. BMW Diesel 2-litre (X3, 120d, 320d) 125 4. Subaru 2-litre Turbo (Impreza, Legacy/Outback, Forester, Saab 9-2X) 111 5. Mitsubishi 2-litre (Evo, Outlander/Airtek) 89 6. Honda 2-litre (Civic Type-R) 73 http://www.ukintpress.com/engineoftheyear/...nners/18_2.html Quote
gka Posted June 4, 2005 Posted June 4, 2005 för första gången på 5 ÅR så tog inte Hondas S2000 motor förstaplatsen i "Engine of the Year".... :( (dom har vunnit alla år den varit med innan..) Results (poäng) 1. Volkswagen/Audi 2-litre Turbo (A3, A4, Golf GTi) 151 2. Honda 2-litre (S2000) 140 http://www.ukintpress.com/engineoftheyear/...nners/18_2.html Attans, då får du skaffa en folkvagnsmotor nu då. ;) Quote
Acke Posted June 5, 2005 Author Posted June 5, 2005 Mmmm.. eller kanske inte... som jag misstänkte så "förlorar" S2000motorn i år pga. av att USA inte har kvar 2.0L maskinen utan nu kör 2.2L maskinen.. Kollar man på varifrån domarna kommer så blir de ännu klarare... :icon_blink: Europe: 27 judges North America: 14 judges Asia : 4 judges Oceania: 2 judges Africa: 2 judges South America : 1 judge Domare från Europa 27 ST Domare från Asien 4 st.... Det är ju så man kan fundera på hur det kommer sig att WW å BMW så ofta ligger i topp.... :icon_smartass1: mer intressant läsning finns Här.. http://vtec.net/news/news-item?news_item_id=358800 Quote
Acke Posted June 12, 2006 Author Posted June 12, 2006 Öhh.. ja kanske borde uppdatera lite... :icon_oops: högerklicka å "spara mål som".. ca: 1.2 mb http://trampebil.se/budda/film/2006-06-11-hoppla.mpg Quote
stigge Posted June 12, 2006 Posted June 12, 2006 Jag vet inte, men filmen funkar inte för mig. Saknar jag någon codec (trodde jag hade alla) eller är det skit bakom tangentbordet hos mig? Quote
Michael Th Posted June 12, 2006 Posted June 12, 2006 ä va f..n äntligen en update... ladda hem sedan vill skiten inte öppnas..något om en codex.. suck.. hjälp.. :( Quote
Drake Posted June 12, 2006 Posted June 12, 2006 Prova med VLC. Den brukar klara allt. Kan inte testa själv för jag sitter på en lånedator. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.