pixbo Posted June 9, 2005 Share Posted June 9, 2005 Hej!Står i tur med att skaffa avgasbandage,när jag kom på att jag har svetsduk som klarar runt 900 grader. Någon som vet hur varmt ett 4-1 system blir på en sugmotor(pinto)? mvh pixbo :icon_blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted June 9, 2005 Share Posted June 9, 2005 Om man förutsätter att det är vanligt bonnjärn i rören så smälter det vid 900grader, skulle gissa att arbetstemperaturen ligger vid ca600 grader Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted June 9, 2005 Author Share Posted June 9, 2005 Det låter vettigt.Tack! mvh Pixbo :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted June 9, 2005 Share Posted June 9, 2005 Hmm, jag trodde bonnjärn smälte kring 1400-1500 grader!! Rödglödgade rör som man ser på turbobilar bör väl ligga kring 800-900 grader, om man isolerar med bandage så lär tempen öka en del! H Borken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted June 9, 2005 Share Posted June 9, 2005 oups :icon_oops: kollade på fel tabell i Karlebo boken.. :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted June 9, 2005 Share Posted June 9, 2005 (edited) Det blir så varmt att man får väldigt fula brännmärken på handen och dessutom luktar det illa (jag vet :icon_oops: ) Edited June 9, 2005 by heralue Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted June 9, 2005 Share Posted June 9, 2005 Efter min första provkörning gick jag emot ljuddämparen med brännmärke som följd.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted June 9, 2005 Share Posted June 9, 2005 Strålningsvärmen är inte att leka med.... Jag har TermoTec bandage på grenröret och DEI 's strumpor runt tändhattarna och en fyrebraid strumpa på kabeln och sedan en MSD siliconkabel av riktigt bra ( läs riktigt dyr) kvalite och det blir i varmaste laget ändå för kablarna på 1:an och 2:an. Sonden bilden mäter innertemperaturen i sockan och den ligger runt 280-340 grader om man bara leker litegrand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted June 9, 2005 Share Posted June 9, 2005 jodå, hårfönen gör ju sitt ....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted June 9, 2005 Share Posted June 9, 2005 Hej!Står i tur med att skaffa avgasbandage,när jag kom på att jag har svetsduk som klarar runt 900 grader.Någon som vet hur varmt ett 4-1 system blir på en sugmotor(pinto)? mvh pixbo :icon_blink: jag skulle tro att du får svårt att komma upp i 6-700grader med en sugmotor.... om du har tändningen rätt iofs... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lejo Posted June 16, 2005 Share Posted June 16, 2005 Hej!Något att tänka på när man monterar Termo Tec bandage o andra värme dämpande saker på grenrör o dämpare är att man håller värmen i grenröret o varma avgaser tar större platts än kalla. Det jag menar är om man har ett grenrör som passar bra till sin motor i rör storlek o lindar rören blir röret mindre pågrund av att dom varma avgaserna tar större plats! Kan vara något att tänka på om man har ett optimalt grenrör. Leif Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted June 16, 2005 Share Posted June 16, 2005 sedan ökar tydligen risken att grenröret spricker bla av att det blir varmare.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torparn Posted July 3, 2005 Share Posted July 3, 2005 Hej!Något att tänka på när man monterar Termo Tec bandage o andra värme dämpande saker på grenrör o dämpare är att man håller värmen i grenröret o varma avgaser tar större platts än kalla.Det jag menar är om man har ett grenrör som passar bra till sin motor i rör storlek o lindar rören blir röret mindre pågrund av att dom varma avgaserna tar större plats! Kan vara något att tänka på om man har ett optimalt grenrör. Leif Det du säger låter iofs rimligt, men man får räkna in andra fördelar med ett lindat grenrör; lägre temp under huven som skonar allt runtomkring, troligen lägre insugstemp = mer effekt, åker man dessutom turbo så vill man ha så varma avgaser som möjligt för att få bättre verkningsgrad på turbon... De flesta som åker jänkare och lindat sina headers vet att det ger bättre effekt!! Vissa hävdar tom att avgasflödet blir bättre med varma avgaser, vet dock inte resonemanget bakom :icon_blink: /Andreas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Posted July 3, 2005 Share Posted July 3, 2005 Ett litet tips kolla denna sida http://www.weirdperformance.se/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted July 4, 2005 Share Posted July 4, 2005 Hej!Något att tänka på när man monterar Termo Tec bandage o andra värme dämpande saker på grenrör o dämpare är att man håller värmen i grenröret o varma avgaser tar större platts än kalla.Det jag menar är om man har ett grenrör som passar bra till sin motor i rör storlek o lindar rören blir röret mindre pågrund av att dom varma avgaserna tar större plats! Kan vara något att tänka på om man har ett optimalt grenrör. Leif Det du säger låter iofs rimligt, men man får räkna in andra fördelar med ett lindat grenrör; lägre temp under huven som skonar allt runtomkring, troligen lägre insugstemp = mer effekt, åker man dessutom turbo så vill man ha så varma avgaser som möjligt för att få bättre verkningsgrad på turbon... De flesta som åker jänkare och lindat sina headers vet att det ger bättre effekt!! Vissa hävdar tom att avgasflödet blir bättre med varma avgaser, vet dock inte resonemanget bakom :icon_blink: /Andreas Åker man turbo vill man ha värmen kvar fram till turbon, men sedan vill man inte ha värmen kvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lejo Posted July 4, 2005 Share Posted July 4, 2005 Hej!Något att tänka på när man monterar Termo Tec bandage o andra värme dämpande saker på grenrör o dämpare är att man håller värmen i grenröret o varma avgaser tar större platts än kalla.Det jag menar är om man har ett grenrör som passar bra till sin motor i rör storlek o lindar rören blir röret mindre pågrund av att dom varma avgaserna tar större plats! Kan vara något att tänka på om man har ett optimalt grenrör. Leif Det du säger låter iofs rimligt, men man får räkna in andra fördelar med ett lindat grenrör; lägre temp under huven som skonar allt runtomkring, troligen lägre insugstemp = mer effekt, åker man dessutom turbo så vill man ha så varma avgaser som möjligt för att få bättre verkningsgrad på turbon... De flesta som åker jänkare och lindat sina headers vet att det ger bättre effekt!! Vissa hävdar tom att avgasflödet blir bättre med varma avgaser, vet dock inte resonemanget bakom :icon_blink: /Andreas Åker man turbo vill man ha värmen kvar fram till turbon, men sedan vill man inte ha värmen kvar. Hej! Som du säger Torpan så år det bra att ha varma avgaser om man åker turbo har själv haft lindade rör till turbon o under bandaget så hade jag även först lindat alufolie för att behålla värmen i rören. Har även hört om folk som åkt med lindade rör på sina gatbilar som fått problem med att rören rostat när dom har varit blöta o inte används så ofta. Jag tror nog att det är mer nogrant med grenrör om man inte åker överladdat. Och det är väl trevligare o ta insugs luften utanför motorrummet så är det på alla nya bilar nu förtiden. Leif Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.