Jump to content

Grenrör-hur varmt?


pixbo

Recommended Posts

Hej!Står i tur med att skaffa avgasbandage,när jag kom på att jag har svetsduk som klarar runt 900 grader.

Någon som vet hur varmt ett 4-1 system blir på en sugmotor(pinto)?

mvh pixbo :icon_blink:

Link to comment
Share on other sites

Hmm, jag trodde bonnjärn smälte kring 1400-1500 grader!!

Rödglödgade rör som man ser på turbobilar bör väl ligga kring 800-900 grader, om man isolerar med bandage så lär tempen öka en del!

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Strålningsvärmen är inte att leka med....

Jag har TermoTec bandage på grenröret och DEI 's

strumpor runt tändhattarna och en fyrebraid strumpa

på kabeln och sedan en MSD siliconkabel av riktigt bra ( läs riktigt dyr)

kvalite och det blir i varmaste laget ändå för kablarna på 1:an och 2:an.

Sonden bilden mäter innertemperaturen i sockan och den ligger runt

280-340 grader om man bara leker litegrand.

12029.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej!Står i tur med att skaffa avgasbandage,när jag kom på att jag har svetsduk som klarar runt 900 grader.

Någon som vet hur varmt ett 4-1 system blir på en sugmotor(pinto)?

mvh pixbo :icon_blink:

jag skulle tro att du får svårt att komma upp i 6-700grader med en sugmotor.... om du har tändningen rätt iofs...

Link to comment
Share on other sites

Hej!Något att tänka på när man monterar Termo Tec bandage o andra värme dämpande saker på grenrör o dämpare är att man håller värmen i grenröret o varma avgaser tar större platts än kalla.

Det jag menar är om man har ett grenrör som passar bra till sin motor i rör storlek o lindar rören blir röret mindre pågrund av att dom varma avgaserna tar större plats!

Kan vara något att tänka på om man har ett optimalt grenrör.

Leif

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Hej!Något att tänka på när man monterar Termo Tec bandage o andra värme dämpande saker på grenrör o dämpare är att man håller värmen i grenröret o varma avgaser tar större platts än kalla.

Det jag menar är om man har ett grenrör som passar bra till sin motor i rör storlek o lindar rören blir röret mindre pågrund av att dom varma avgaserna tar större plats!

Kan vara något att tänka på om man har ett optimalt grenrör.

Leif

Det du säger låter iofs rimligt, men man får räkna in andra fördelar med ett lindat grenrör; lägre temp under huven som skonar allt runtomkring, troligen lägre insugstemp = mer effekt, åker man dessutom turbo så vill man ha så varma avgaser som möjligt för att få bättre verkningsgrad på turbon...

De flesta som åker jänkare och lindat sina headers vet att det ger bättre effekt!! Vissa hävdar tom att avgasflödet blir bättre med varma avgaser, vet dock inte resonemanget bakom :icon_blink:

/Andreas

Link to comment
Share on other sites

Hej!Något att tänka på när man monterar Termo Tec bandage o andra värme dämpande saker på grenrör o dämpare är att man håller värmen i grenröret o varma avgaser tar större platts än kalla.

Det jag menar är om man har ett grenrör som passar bra till sin motor i rör storlek o lindar rören blir röret mindre pågrund av att dom varma avgaserna tar större plats!

Kan vara något att tänka på om man har ett optimalt grenrör.

Leif

Det du säger låter iofs rimligt, men man får räkna in andra fördelar med ett lindat grenrör; lägre temp under huven som skonar allt runtomkring, troligen lägre insugstemp = mer effekt, åker man dessutom turbo så vill man ha så varma avgaser som möjligt för att få bättre verkningsgrad på turbon...

De flesta som åker jänkare och lindat sina headers vet att det ger bättre effekt!! Vissa hävdar tom att avgasflödet blir bättre med varma avgaser, vet dock inte resonemanget bakom :icon_blink:

/Andreas

Åker man turbo vill man ha värmen kvar fram till turbon, men sedan vill man inte ha värmen kvar.

Link to comment
Share on other sites

Hej!Något att tänka på när man monterar Termo Tec bandage o andra värme dämpande saker på grenrör o dämpare är att man håller värmen i grenröret o varma avgaser tar större platts än kalla.

Det jag menar är om man har ett grenrör som passar bra till sin motor i rör storlek o lindar rören blir röret mindre pågrund av att dom varma avgaserna tar större plats!

Kan vara något att tänka på om man har ett optimalt grenrör.

Leif

Det du säger låter iofs rimligt, men man får räkna in andra fördelar med ett lindat grenrör; lägre temp under huven som skonar allt runtomkring, troligen lägre insugstemp = mer effekt, åker man dessutom turbo så vill man ha så varma avgaser som möjligt för att få bättre verkningsgrad på turbon...

De flesta som åker jänkare och lindat sina headers vet att det ger bättre effekt!! Vissa hävdar tom att avgasflödet blir bättre med varma avgaser, vet dock inte resonemanget bakom :icon_blink:

/Andreas

Åker man turbo vill man ha värmen kvar fram till turbon, men sedan vill man inte ha värmen kvar.

Hej! Som du säger Torpan så år det bra att ha varma avgaser om man åker turbo har själv haft lindade rör till turbon o under bandaget så hade jag även först lindat alufolie för att behålla värmen i rören.

Har även hört om folk som åkt med lindade rör på sina gatbilar som fått problem med att rören rostat när dom har varit blöta o inte används så ofta.

Jag tror nog att det är mer nogrant med grenrör om man inte åker överladdat.

Och det är väl trevligare o ta insugs luften utanför motorrummet så är det på alla nya bilar nu förtiden.

Leif

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...