Mr.P Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 Några synpunkter kanske ! fördelar ,nackdelar med dom bilarna. Har det suttit skivor bak på sierran, isf vilken årsmodell. vilken Ford motor ohc ,dohc , tacksam för tips . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lozec Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 De är stora och tunga!!! :D Jag rekomenderar att peta ihop ett recept du tror på map motor låda, bakaxel, styrväxel etc och börjar leta utifrån detta. Hade jag gjort det från början hade jag sluppit en hel del hantering av delar jag egentligen inte vill ha... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lozec Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 ...föresten, varför vill du ha skivor bak??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustav Sundberg Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 Donatorbilar är extremt billiga ibland, håll bara ögon och öron öppna så hittar du nog det du söker! Vad jag vill mena är att du kan ju skaffa fler än en donatorbil. Jag gjorde av med fyra stycken, trots att jag köpte ett Westfield-kit. Opel Vectra 2000 -90 Donerade motor med tillhörande utrustning (+att jag hade en likadan som bruksbil, bra med delar) Kostnad 10k Ford Taunus -70 nått? Donerade spindlar fram komplett med bromsar... Kostnad: Gratis mot att jag drog den till skroten. Ford sierra -86? Växellåda, handbromsspak, kardanaxel och lite småtjafs. Kostnad: 0:- Ägaren ville bara bli av med den obesiktade skräphögen :) Ford scorpio -90 Bromsok bak, diffklump, div annat "bra å ha" Kostade 500:- (sålde delar som täckte inköpet + lite till.) Så, bara att leta bilar och samla på dig skräp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.P Posted May 25, 2005 Author Share Posted May 25, 2005 Jag vill ha skivor bak för det är så vackert med målade bromsok, sen kan man hålborra skivorna i käcka mönster.Skämt åsido ,tror att jag ska ha delad bakvagn, och då finns möjligheten att montera skivorna inne vid klumpen, men inge är bestämt ännu så vi får se va d blir i slutänden.Tänkte på ford sierra i ett svagt ögonblick då jag tror man kan använda d mesta av den bilen som så många andra också ifs, d brukar vara rätt kurs på dom också, men än är alla dörrar öppna. :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 skivor är ju dessutom effektivare än trummor! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lozec Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 skivor är ju dessutom effektivare än trummor! Bygg lätt så räcker det med trummor bak ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted May 26, 2005 Share Posted May 26, 2005 skivor är ju dessutom effektivare än trummor! Bygg lätt så räcker det med trummor bak ;) trummorna är tyngre än skivor ;) finns ju riktigt små och lätta skivor på småbilar i dag ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted May 26, 2005 Share Posted May 26, 2005 skivor är ju dessutom effektivare än trummor! Bygg lätt så räcker det med trummor bak ;) trummorna är tyngre än skivor ;) finns ju riktigt små och lätta skivor på småbilar i dag ;) Kan jag nog inte hålla med om, ;) mina Taunus skivor fram väger nästan lika mycket som Taunustrummorna. Och då ska även oken på plats fram :D Caper ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 Javiss, de väger lika mycket och bromsar dubbelt. Tar du skivor som har ungefär samma bromsprestanda som trummorna så får du lägre vikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 finns väl knappast någon biltillverkare som anväder trummor idag..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 finns väl knappast någon biltillverkare som anväder trummor idag..... Inte så många som det borde vara. ;) På bilar som körs väl försiktigt så brukar skivorna bak börja kärva, i avsaknad av brukande, trummorna lider inte lika mycket av att inte användas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olofson Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 finns väl knappast någon biltillverkare som anväder trummor idag..... Inte så många som det borde vara. ;) På bilar som körs väl försiktigt så brukar skivorna bak börja kärva, i avsaknad av brukande, trummorna lider inte lika mycket av att inte användas. Jo, det där har man ju sett... Intressant "profil" får man på skiva och klossar efter ett tag, om inte annat! :D Å andra sidan så är det väl inte direkt tänkt att man ska köra snällt med bilarna vi diskuterar här...? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Varg Posted May 28, 2005 Share Posted May 28, 2005 finns väl knappast någon biltillverkare som anväder trummor idag..... En i min släkt köpte en sprillans ny ford med bromstrummor både fram och bak. farmors bror fick en smärre chock när han skulle byta däck på den eftersom även han trodde att ingen höll på med sånna längre. Var någon Bi-Fuel modell tror jag. kan höra efter mer exakt vilken modell om någon är intresserad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted May 28, 2005 Share Posted May 28, 2005 finns väl knappast någon biltillverkare som anväder trummor idag..... En i min släkt köpte en sprillans ny ford med bromstrummor både fram och bak. farmors bror fick en smärre chock när han skulle byta däck på den eftersom även han trodde att ingen höll på med sånna längre. Var någon Bi-Fuel modell tror jag. kan höra efter mer exakt vilken modell om någon är intresserad volvo slutade med trummor -69 ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.