Jump to content

Ford eller Volvo som donatorbil ?


Mr.P

Recommended Posts

De är stora och tunga!!! :D Jag rekomenderar att peta ihop ett recept du tror på map motor låda, bakaxel, styrväxel etc och börjar leta utifrån detta. Hade jag gjort det från början hade jag sluppit en hel del hantering av delar jag egentligen inte vill ha...

Link to comment
Share on other sites

Donatorbilar är extremt billiga ibland, håll bara ögon och öron öppna så hittar du nog det du söker!

Vad jag vill mena är att du kan ju skaffa fler än en donatorbil.

Jag gjorde av med fyra stycken, trots att jag köpte ett Westfield-kit.

Opel Vectra 2000 -90 Donerade motor med tillhörande utrustning (+att jag hade en likadan som bruksbil, bra med delar) Kostnad 10k

Ford Taunus -70 nått? Donerade spindlar fram komplett med bromsar... Kostnad: Gratis mot att jag drog den till skroten.

Ford sierra -86? Växellåda, handbromsspak, kardanaxel och lite småtjafs. Kostnad: 0:- Ägaren ville bara bli av med den obesiktade skräphögen :)

Ford scorpio -90 Bromsok bak, diffklump, div annat "bra å ha" Kostade 500:- (sålde delar som täckte inköpet + lite till.)

Så, bara att leta bilar och samla på dig skräp!

Link to comment
Share on other sites

Jag vill ha skivor bak för det är så vackert med målade bromsok, sen kan man hålborra skivorna i käcka mönster.Skämt åsido ,tror att jag ska ha delad bakvagn, och då finns möjligheten att montera skivorna inne vid klumpen, men inge är bestämt ännu så vi får se va d blir i slutänden.Tänkte på ford sierra i ett svagt ögonblick då jag tror man kan använda d mesta av den bilen som så många andra också ifs, d brukar vara rätt kurs på dom också, men än är alla dörrar öppna. :D

Link to comment
Share on other sites

skivor är ju dessutom effektivare än trummor!

Bygg lätt så räcker det med trummor bak ;)

trummorna är tyngre än skivor ;)

finns ju riktigt små och lätta skivor på småbilar i dag ;)

Kan jag nog inte hålla med om, ;) mina Taunus skivor fram väger nästan lika mycket som Taunustrummorna.

Och då ska även oken på plats fram :D

Caper ;)

Link to comment
Share on other sites

finns väl knappast någon biltillverkare som anväder trummor idag.....

Inte så många som det borde vara. ;)

På bilar som körs väl försiktigt så brukar skivorna bak börja kärva, i avsaknad av brukande, trummorna lider inte lika mycket av att inte användas.

Link to comment
Share on other sites

finns väl knappast någon biltillverkare som anväder trummor idag.....

Inte så många som det borde vara. ;)

På bilar som körs väl försiktigt så brukar skivorna bak börja kärva, i avsaknad av brukande, trummorna lider inte lika mycket av att inte användas.

Jo, det där har man ju sett... Intressant "profil" får man på skiva och klossar efter ett tag, om inte annat! :D

Å andra sidan så är det väl inte direkt tänkt att man ska köra snällt med bilarna vi diskuterar här...? ;)

Link to comment
Share on other sites

finns väl knappast någon biltillverkare som anväder trummor idag.....

En i min släkt köpte en sprillans ny ford med bromstrummor både fram och bak. farmors bror fick en smärre chock när han skulle byta däck på den eftersom även han trodde att ingen höll på med sånna längre.

Var någon Bi-Fuel modell tror jag. kan höra efter mer exakt vilken modell om någon är intresserad

Link to comment
Share on other sites

finns väl knappast någon biltillverkare som anväder trummor idag.....

En i min släkt köpte en sprillans ny ford med bromstrummor både fram och bak. farmors bror fick en smärre chock när han skulle byta däck på den eftersom även han trodde att ingen höll på med sånna längre.

Var någon Bi-Fuel modell tror jag. kan höra efter mer exakt vilken modell om någon är intresserad

volvo slutade med trummor -69 ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...