Jump to content

Dax Rush Hayabusa


Gripenland

Recommended Posts

Hämtar delarna på måndag :wub:

Jag har lagt upp en byggsida på Kokos-racing

Klicka på "medlemmar" för att komma rätt.

Än så finns det inte så mycket om bygget (av naturliga själ) men en del om planerna. Sidan är under byggnation.

All feedback är välkommen ;)

Edited by Gripenland
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 2 weeks later...
Efter mycket möda och stor besvär står nu ett kitt i garaget. Den bästa hjulklappen jag "fått" på länge  :D

Bilder mm kommer efter Jul-ledigheten.

Man får gratulera !!! Då är syselsättningen över jul räddad !!!!

Fick den plats i en 940 ?

Link to comment
Share on other sites

Man får gratulera !!! Då är syselsättningen över jul räddad !!!!

Fick den plats i en 940 ?

:D Tack !

Det hade nog fått plats i 945:an. Tyärr var det storm på nordsjön så min färja blev inställd i sista stund. Så en fraktfirma fick hämta istället...

Link to comment
Share on other sites

En nyfiken fråga vad fick du betala för frakten.

Om det fins möjlighet så kommer jag gärna och kikar när det passar dig

Lev väl

Michael Wänström

Sjövik

Schenker ville ha 1800kr ink moms för frakten. Fast dom backade ur när dom förstod att jag var en privatperson. Så jag fixade en annan firma genom jobbkontakter. Samma pris.

Jag var så säker på att beställa frakt var svindyrt så jag brydde mig aldrig om att kolla vad det kostade. Att hämta med bil hade kostat mig 4000-5000kr...

Dax ville ha 5500kr för en trälåda att skicka prylarna i. Åt helsike för dyrt tyckte jag så dom fick lägga allt i kartonger...

Jag är bortrest över Julhelgen men sen är du välkommen att komma på besök, Michael.

Jag skickar ett mejl när jag kommit hem.

Link to comment
Share on other sites

Huvudregeln har tidigare varit att man betalar landets moms när man befinner sig i landet. Om man däremot beställer eller handlar på postorder så skall man betala motagarlandets moms. Detta har dock varit uppe i någon eu instans i samband med köp av alkohol per postorder från tex Tyskland. Jag har hört att relerna har eller skall ändras.

Lev väl

Michael

Link to comment
Share on other sites

Jaha...

Jag har köpt DVD och elektronik via nätet de senaste 4 åren och har alltid betalat avsändarlandets moms, även från länder utanför EU.

Jag har väl haft tur bara :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt småsaker som kommer med post brukar missas enligt min erfarenhet. Jag har köpt modelltåg och modellflyggrejer från både USA och UK under mer än 10 år och aldrig behövt betala moms men en del kompisar har ej haft samma tur. Det värkar bero på storleken på paketet och beloppet om tullen blir intresserad eller ej.

Link to comment
Share on other sites

mummel mummel...

fick ett vaderat julklappskuvert från några vänner i Norge i veckan...

tror ni inte ljushuvuderna i tullen satt en lapp på utsidan där de står vad som finns i ???

så va den julklappsöveraskingen förstörd :angry:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Den där ramen ser djävligt trevlig ut! Fattas det inget vid bakaxeln eller är ramen så enkel där bak?

Ramen slutar vid störtbågen. Iom att bensintanken sitter i tuneln behövs ingen bärande struktur där bak.

Det blir en del modifiering av ramen innan den lämnas iväg på ytbehandling. Fronten ska modifieras för bättre krocksäkerhet och för push rod fjädring. Sen bör även störtbågen stagas upp men jag har inte bestämt hur än.

Link to comment
Share on other sites

Dax ramarna är ju jäkligt snygga!

Förstod jag rätt så ligger bensintanken runt kardanaxeln?

Hur breda däck skall du använda på dom där "smala" OZ fälgarna?

Lycka till med bygget! B)

Tack!

Precis! Tanken ligger i kardantunneln där det normalt sitter en växellåda. Enligt min mening en mycket bättre position än längst bak i bilen. Både med tanke på viktfördelningen och för säkerheten. Enda nackdelen är väl att tanken rymmer ganska lite soppa, typ 20l tror jag.

Bild%20029.jpg

Det vette f-n vad det blir för däck. Fälgarna är 12,9" breda så det är ingen lek att hitta däck som passar. Det enda jag hittat är slicks och dom har en beräknad livslängd på 500km :blink: Det känns som att det blir lite VÄL täta däcksbyten ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Elefantgrillen är äntligen färdig! Själv är jag mycket nöjd med resultatet  :)

Oförskämt snygg! ;)

Visst är det guld att kunna rotera ramen!!

Jag gillar din störtbåge också. Vilken rördimension har du? Höjd och hur många grader sidorna lutar vore också intressant att veta.

Hälsningar,

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Vilken rördimension har du? Höjd och hur många grader sidorna lutar vore också intressant att veta.

Hälsningar,

Bengt

Jag får mäta lite på bågen. Tyvärr har jag inga siffror i huvudet.

Link to comment
Share on other sites

BeLo,

Nu har jag mätt bågen. Rördiameter är 44mm, den är 39cm hög och sidorna är vinklade 16-18 grader mot vertikallinjen. Det var lite svårt att mäta vinkeln, därav intervallet  ;)

Tack och bock!

Bengt

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Ser riktigt bra ut... :thumbup:

Ja måste erkänna att ja blir lite sugen själv... men ligger stötarna framför eller bakom kylen ??? ( ser ut som framför på bilden men är lite svårt att se... )

Link to comment
Share on other sites

men ligger stötarna framför eller bakom kylen ??? ( ser ut som framför på bilden men är lite svårt att se... )

Det beror ju på var man placerar kylet :prop:

Skämt åsido. Jag tänker placera min fjuttiga mc kyl längst fram i noskonen. Så i mitt fall sitter dämparna bakom kylen. Luften tänkte jag leda ut på sidorna.

Link to comment
Share on other sites

Gripenland: Kanske är en dum fråga, men varför har du plåtar innuti bärarmarna? För att minska luftmotståndet?

Det är en bra fråga! De sitter så från fabrik och jag tror att det är för att sänka den nedre infästningspunkten för stötdämparen. Kanske får man bättre geometri för dämparen eller något?

Luftmotståndet blir antagligen försämrat med det utseendet som jag har på bärarmarna :blink:

Link to comment
Share on other sites

Du nevner en plass at bensintanken sitter i tunellen, har du kjøpt en slik tank og har du evt. et bilde av den. Det er meget interesangt å se på en slik løsning og har derfor trålet hjemmesiden til Dax, men fant ingen ting der. Hvis du ikke har bilder kan du da beskrive løsningen

Link to comment
Share on other sites

Du nevner en plass at bensintanken sitter i tunellen, har du kjøpt en slik tank og har du evt. et bilde av den. Det er meget interesangt å se på en slik løsning og har derfor trålet hjemmesiden til Dax, men fant ingen ting der. Hvis du ikke har bilder kan du da beskrive løsningen

Rune, här är en bild av tanken:

Om du tittar på Ibert hemsida finns det bilder på hur den ser ut monterad.

post-6-1080482760.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det har varit tvärstopp på byggfronten ett tag :( men nu verkar det som om det är möjligt att dra igång igen :thumbup:

Ingen som har en Hayabusamotor som ligger och skräpar?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nu har jag äntligen köpt en motor. Jag är så nöjd att jag kan spricka :D

Jag fick med allt jag behövde som , kylare kabelmatta ecu osv så nu är det inget som stoppar bygget längre. Full fart frammåt.

Bromsar har jag också fixat. Brembo, som suttit bak på en 1990 Minardi F1. Så F1 temat lever vidare.

Bilder kommer nästa vecka.

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag nöjd!  :thumbup:

Vad skall du köra med för bromsskivor till de oken?

:D Bra!

Jag vet inte vad jag ska ha för skivor. Max bredd i oket är 20,6mm. Jag har försökt få reda på hur mycket frigång som behövs mellan skiva och ok men ite fått något bra svar. Jag gissar att 1mm/sida är mer än tillräckligt. Så jag letar efter en skiva som är ca 18,6x280mm och som inte kostar en hel förmögenhet :blink:

Link to comment
Share on other sites

Bomber, granater och krevader :icon_angry:

Jag har fel diff! Igår upptäckt jag att jag har en 7,5" när det är en 7" som jag vill ha.

Ut och krypa under Sierror igen då med andra ord :whip:

Link to comment
Share on other sites

Trist! Du hade väl en med diffbroms också...  :(

Hur ser man enklast den skillnaden och varför måste du byta?

Njae, jag vet inte om jag har diffbroms, men jag har en 3,14 i utväxling som är svår att hitta. Den utväxlingen läpar sig speciellt bra för mc-motorer.

Skillnaden ser man enklast på att den övre infästningen är assymetrisk, dvs den är inte lika på båda sidor om bilens centrumlinje. Sen kan man mäta bredden på den övre infästningen också (7" el 7,5".

Båda diffarna passar i mitt chassi men 7" diffen ska vara lättare. Hur mycket lättare vet jag dock inte men kanske någon annan vet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...