DIRAVI Posted May 19, 2005 Posted May 19, 2005 En förgasare måste ha ett visst tryckfall över sig för att fungera, annars så drar den inte in soppa. Ett insprutningssystem har inte behov av ett tryckfall, och kan därför konstrueras med bättre flöde. Quote
_coffe_ Posted May 19, 2005 Posted May 19, 2005 Eddy, skulle du inte kunna kolla lite närmare vad det är för kam.. jag är rätt intresserad ;) Quote
Eddy Posted May 19, 2005 Posted May 19, 2005 OK. Jag ska ta ett snack med honom efter Tullinge. Eddy Quote
Thomas Posted May 19, 2005 Posted May 19, 2005 I Rally så finns det många som kör med Weber 50t.ex. och i Volvo 2,8-3,0 liter o 300hkr Quote
Borken Posted May 19, 2005 Posted May 19, 2005 Jag funderar starkt på att vända på klacken i och med denna möjliga regeländring, dvs bort med MS och in med Weber eller Dellorto (nån som har till salu?). Sen kanske jag inte är direkt vettig men va fan... :prop: H Borken Ska du sälja MS:et?? Nja nu ska vi inte vara drastiska :-) Har svårt att fortfarande tro att myndighetarna skulle efterskänka 7000:- H Borken Quote
pixbo Posted May 20, 2005 Posted May 20, 2005 Hej!Jag skickade en förfrågan till Vävverker väst i Göteborg,och bad att de skulle förtydliga tolkningen av detta dilemma.Jag fick till svar att min fråga skall behandlas och besvaras på måndag. Så ge er till tåls,och sätt inte sprätt på några 7000 spänn ännu. mvh pixbo Quote
td0418t Posted May 20, 2005 Posted May 20, 2005 HELVETE!!! har haft en T31M på min bil men fick ett regbevis idag och nu står det inget om avgasdispenser i mina regbevis, bara att bien är införd tullfritt. Kan de göra så? har lagt ner 50 tusen på ett bygge som nästan är färdigt, men som inte har en avgas certifierad motor. Borde man inte fått den där ersätningsdispensen automatiskt?? Blir såå trött om jag får skrota alltihop nu efter 2års byggande. :mad: :mad: :mad: Quote
td0418t Posted May 21, 2005 Posted May 21, 2005 Hmm min T31M ligger iofs kvar om man kollar på internet... Får ta och snacka med vägverket vad de pysslar med.. Quote
therealpinto Posted May 21, 2005 Posted May 21, 2005 Ändringen påverkar förstås inte reggade bilar som redan fått dispens för avgasrening på olika sätt... De enda svar jag fått från Vägverket/Bilprovningen är lite för tvetydiga för att de ska ge underlag för ett säkrare svar i huvudfrågan. /Gustaf Quote
pixbo Posted May 23, 2005 Posted May 23, 2005 Kolla detta!!Läs och njut av mitt mailande till vägverket .Det är mitt mail + det som skickades från vv väst till vv Borlänge. mvh pixbo :thumbup: :thumbup: :thumbup: "Jag gav Dig delvis ett felaktigt svar i mitt föregående meddelande. Rättelse: (Det förra svaret byggde på felaktiga uppgifter/missförstånd). Vid ändring i lagstiftningen 2004 togs kravet på miljöavgift bort. Dispens från miljövårdskravet på utsläpp erhålles automatiskt vid registreringsbesiktning så det behöver man ej ansöka om." -----Ursprungligt meddelande----- Från: Warolin Roger VVÄkr Skickat: den 23 maj 2005 14:00 Till: 'robert.carlberg@grattis.se' Kopia: Region Väst Enhetspost; Steen Jerry VVÄkr Ämne: SV: Miljöavgift? Fråga: Hej! Jag undrar om det stämmer att miljöavgiften (Dispensen från avgasrening förutom CO-halt vid tomgång) på 7000 :- är slopad? Svar: AB Svensk bilprovning godkänner nu amatörbyggda bilar som inte har katalytisk avgasrening. ABS godtar nu "alla" drivmotorer förutsatt att de klarar "CO-tomgångskravet". Bilar som godkänns med ej katalytisk avgasrening får dispenskoden T31MA. -----Ursprungligt meddelande----- Från: Steen Jerry VVÄkr Skickat: den 18 maj 2005 16:24 Till: Region Väst Enhetspost Kopia: Warolin Roger VVÄkr Ämne: SV: Miljöavgift? Hej Ulla! Jag eller Roger tar detta med fordonsavdelningen det är deras fråga. Eftersom fordonsavdelningen i Borlänge är överarbetad kommer förmodligen kunden aldrig i kontakt med Borlänge därför är det bättre att vi med hjälper till med våra kontavägar. Jag pratar med Roger Warolin på måndag. Mvh Jerry -----Ursprungligt meddelande----- Från: Region Väst Enhetspost Skickat: den 18 maj 2005 08:03 Till: Steen Jerry VVÄkr Kopia: Holm Kajsa VVÄk Ämne: VB: Miljöavgift? För handläggning. Diariet/Ulla -----Ursprungligt meddelande----- Från: Robert Carlberg [mailto:robert.carlberg@grattis.se] Skickat: den 17 maj 2005 20:37 Till: Region Väst Enhetspost Ämne: Miljöavgift? Hej!Jag undrar om det stämmer att miljöavgiften(Dispensen från avgasrening förutom CO-halt vid tomgång) på 7000 :- är slopad? Så som jag har tolkat det bifogade dokumentet ,är det så. Om inte,skulle jag vara tacksam om ni redde ut det för mig. mvh Robert Carlberg,amatörbilbyggare i Pixbo,utanför Göteborg Quote
Michael Th Posted May 23, 2005 Posted May 23, 2005 fy f... va kul... *hoppar villt runt med tangentbordets kabel hårt spänd.. kul kul kul.... :) :D :wohow: jag jag vet att natur är viktig... ja jag källsorterar osv... men man skall ju inte vara för petig i alla lägen..... kommer ev att konvertera min bruks Alfa till etanoldrift. E85. men en seven tycker jag gott kan ha dubbla förknasare... ha de. Michael th ps TACK så mycket för detta klargörandet herr PIXBO med flera...Ds. Quote
therealpinto Posted May 23, 2005 Posted May 23, 2005 Spännande svar, jag hittar inga ändringar i SNFS 1992:12 under 2004. Du får gärna fråga om han har uppgifter om vilken ändringsföreskrift det är - inte för att jag inte tror på det han skriver, utan för att det kan finnas andra "dolda" ändringar på samma ställe... /Gustaf Quote
Baalzamon Posted May 23, 2005 Posted May 23, 2005 Men frågan är varför dom har gjort denna ändringen? Normalt sett så blir regler sällan mildare utan större eller mindre påtryckningar, och tydligen var det inte SFRO som agerat denna gång? Någon anledning måste ju finnas? Quote
Mathias78 Posted May 23, 2005 Posted May 23, 2005 Kul att man kan använda 7000:- till nåt roligare än en miljöavgift....mera effekt tex.... :prop: Quote
Acke Posted May 23, 2005 Posted May 23, 2005 Gustaf: kan det inte vara något med EU att göra ?? det är ju oftast då svenska myndigheter å lagar plötsligt bli till det bättre.. Quote
Baalzamon Posted May 23, 2005 Posted May 23, 2005 Jo, det är ju sant. Fast Sverige är redan bland dom länder i europa där det är enklast att regga amatörbygda fordon. Är väll inte många andra länder än england som det är lika enkelt i? Quote
therealpinto Posted May 24, 2005 Posted May 24, 2005 Det har knappast något med EU att göra, SNFS 1992:12 (som alltså är Naturvårdsverkets föreskrift som hittills har styrt avgaskraven) har ingen koppling till EU när det gäller amatörbyggen. SFRO har faktiskt diskuterat dispensavgiften i flera år med Vägverket, så det ligger en del arbete bakom som kanske inte syns. /Gustaf Quote
Lenny Posted May 24, 2005 Posted May 24, 2005 det är väl igentligen bara att låta katten falla då..., så man slipper tillverka ett "besikningsavgassystem" och ett "vanligt" system...gôtt :thumbup: Quote
pixbo Posted May 24, 2005 Posted May 24, 2005 Jag tänker tuta och köra utan kat. Ingen minns en fegis!! mvh pixbo ;) Quote
Lenny Posted May 24, 2005 Posted May 24, 2005 fast, att vara feg eller inte handlar väl bara om man har på sig stålex på fötterna eller inte... :lol: Quote
bength Posted August 27, 2005 Posted August 27, 2005 Fler tankar och frågor ang. katalysator och miljöavgift. Tankventilation m. kolkanister är det fortfarande ett krav? Om motorn i orginalutförande är utrustad med luftinblåsning, t.ex. saab 900 2,3 -95 är det också ett "måste" ? Kul om någon kan svara Quote
Jocke E Posted August 27, 2005 Author Posted August 27, 2005 Ja, vad var det jag sa ;) Woooohhhhhoooooo !!!!!! :thumbup: Quote
therealpinto Posted August 28, 2005 Posted August 28, 2005 Fler tankar och frågor ang. katalysator och miljöavgift. Tankventilation m. kolkanister är det fortfarande ett krav? Om motorn i orginalutförande är utrustad med luftinblåsning, t.ex. saab 900 2,3 -95 är det också ett "måste" ?Kul om någon kan svara Nej, det är inga krav men att använda en kolkanister för att ventilera tanken är ingen dum idé, man slipper lite bensinlukt i garaget då... /Gustaf Quote
apex Posted August 2, 2006 Posted August 2, 2006 Dum fråga: kan man plocka bort katalysatorn? Krävs det en ombesiktning? Quote
Sonett7 Posted August 2, 2006 Posted August 2, 2006 Står det att din bil har katalysator i registreringsbeviset så behöver du nog ha den där också - annars skall det väl vara fritt fram att plocka bort den. Quote
T08R Posted December 14, 2006 Posted December 14, 2006 Fråga: Hej! Jag undrar om det stämmer att miljöavgiften (Dispensen från avgasrening förutom CO-halt vid tomgång) på 7000 :- är slopad? Svar: AB Svensk bilprovning godkänner nu amatörbyggda bilar som inte har katalytisk avgasrening. ABS godtar nu "alla" drivmotorer förutsatt att de klarar "CO-tomgångskravet". Bilar som godkänns med ej katalytisk avgasrening får dispenskoden T31MA. Betyder detta att även motorer konverterade till E85 är OK vid bes? Quote
therealpinto Posted December 15, 2006 Posted December 15, 2006 Dispensavgiften är slopad, det stämmer. Men, man kan bara regga ett amatörbyggt fordon för bensindrift eller dieseldrift, inte e85. Vägverket funderar och utreder saken, men det finns några farhågor; - Hur vet man att ingående material tål både e85 och bensin? - Hur ser det ut med brandrisker? - Vad händer om man tankar bensin i en e85-bil (den kommer gå tokfett om den inte har möjlighet att anpassa sig till olika bränslen, typ flexifuel)? De två första är väl rätt enkla att hantera men den senare är bökigare. Visserligen kan man bygga med programmerbart sprut med olika mappar för bensin och e85 men få sådana sprut kan själv adaptera sig mellan e85 och bensin. Byter man drivmedel med "tom tank" går det ju bra men blandar man (e45, e15, e75....) kan det bli värre. Det är (några av) Vägverkets argument till att man vill utreda e85 mer. /Gustaf Quote
T08R Posted December 15, 2006 Posted December 15, 2006 ABS godtar nu "alla" drivmotorer förutsatt att de klarar "CO-tomgångskravet". Fattar inte hur man kan tolka det på annat sätt än att man får använda vilket drivmedel man vill så länge man uppfyller "CO-tomgångskravet". Som jag uppfattar det kan man regga en bil med gengas, E85, vätgas mm. Bara man sen kan visa intyg på att bilen är byggd för att klara av det man byggt för. Fattar inte varför byrokratin ska va så seg i vårat land. Är ju inte svårare att bygga en bil för för ett annat bränsle än bensin eller diesel. Det är en enorm skilnad på att efterkonvertera en bil för ett annat bränsle än att bygga den så från början. Har kompisar som idag kör på E85 i deras bensinbilar och det funkar bra än så länge (det enda är att dom får byta olja lite oftare nu), men om det håller i längden vet man ju inte. Men om man lägger ner flera 100k på att bygga en bil som man från början vet ska gå på E85 så vill man ju va på den säkra sidan och kollar upp att alla delar man köper som kommer i kontakt med bränslet tål det. Samt självklart skaffar intyg på det till bes. /Emil Quote
therealpinto Posted December 15, 2006 Posted December 15, 2006 Det går utmärkt att tolka reglerna som att det bara är bensin eller diesel som gäller, eftersom det står så...det är uttryckligen formulerat "bensinmotordriven" respektive "dieselmotordriven" i lagtexterna som styr detta. /Gustaf Quote
Fredrik i Trollhättan Posted December 15, 2006 Posted December 15, 2006 Klarar man CO provet med både E85 och ren bensin i tanken utan justeringar? Quote
therealpinto Posted December 15, 2006 Posted December 15, 2006 Med en motor mappad för e85 klarar man knappast 4,5% CO på bensin. Tvärtom, däremot (motor mappad för bensin, på e85) funkar säkert. Men då lär motorn gå rätt snålt under belastning... /Gustaf Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.