Jonte Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 Jag tror att min bränslepump har gett upp, men vill testa det innan jag letar efter ny. Hur gör man det är min fråga. Jag får nämligen olika svar hos mina polare :icon_blink: Det är den som sitter i Ford Sierra -88 till 2.0i SOHC insprutning. Jag har tagit loss den och har den lös. Om jag ansluter 12V till den så klickar den bara till. Ska den inte gå hela tiden då, eller måste den ha mot-tryck för det (enligt en polare)? Önskar snabba svar, eftersom bilen står parkerad på jobbet och lite i vägen. Bilen la nämligen av 500m från firman, så det var smidigast att rulla den dit. Ny pump på Ford kostar 2300:- :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olofson Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 Rent logiskt borde det ju vara så att pumpen regleras av en trycksensor efter själva pumpen (alltså på trycksidan), så att den "lugnar ner sig" när trycket stiger. Alltså borde den pumpa på för fullt om den inte har mottryck - vilket de också brukar göra vad jag har sett hittills. (Lite taskigt att få soppatorsk om pumpen skulle tvärvägra sedan bara för att det är torrt i slangarna. :)) Är det bara två elanslutningar på den? (Så att den inte ska ha någon extern trycksensor eller något sådant skumt...) Går det inte att slänga dit någon annan pump? 2300:- låter ju lite saftigt... Om jag inte tagit fel så kostar pump till den bilen 1895:- på Mekonomen. Inte så billigt det heller. Pumparna som Roadster säljer till Westfield mm ligger från 1389:- till 1550:-, som en jämförelse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted May 9, 2005 Author Share Posted May 9, 2005 Det är bara + och - på den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustav Sundberg Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 Pumpen ska gå hela tiden, oavsett om det är mottryck eller inte (hur skulle det bli vid soppa torsk?) Den slutar inte heller pumpa när den får upp önskat tryck, utan den går och går... hela tiden :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted May 9, 2005 Author Share Posted May 9, 2005 Jaha, då är den paj m.a.o *suck* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
error Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 Om det är en boschpump så kan du med hjälp av artikelnummret söka efter andra bilar som har samma pump på http://webapp.bosch.de/toc/ Har du tur så finns samma pump på fler bilar vilket ökar chansen att hitta passande pump på skroten/bildemonteringen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_coffe_ Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 joo, jag testade min pump till saaben, när ja trodde att den va paj... anslöt spänning till den och stoppade ner den delen som pumpar i en hink med vatten... den funkade kanonbra då... så gjorde jag för att testa.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted June 29, 2005 Author Share Posted June 29, 2005 ¤#*@£ :icon_angry: Jävla ...pump Nu har min andra gått sönder Börjar lacka ur nu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted June 29, 2005 Share Posted June 29, 2005 köpte du inte en ny??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted June 29, 2005 Author Share Posted June 29, 2005 bättre begagnad :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted June 29, 2005 Share Posted June 29, 2005 Det går att använda typ vilken pump som helst till ett normalt insprutningssystem, Sierran ligger på 2.5 bar vilket är rätt lågt tryck så kapaciteten är normalt sett inga problem. Volvos pumpar (240, 740 exempelvis) funkar utmärkt bra. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.