Jump to content

Testa bränslepump ??


Recommended Posts

Jag tror att min bränslepump har gett upp, men vill testa det innan jag letar efter ny.

Hur gör man det är min fråga. Jag får nämligen olika svar hos mina polare :icon_blink:

Det är den som sitter i Ford Sierra -88 till 2.0i SOHC insprutning.

Jag har tagit loss den och har den lös.

Om jag ansluter 12V till den så klickar den bara till.

Ska den inte gå hela tiden då, eller måste den ha mot-tryck för det (enligt en polare)?

Önskar snabba svar, eftersom bilen står parkerad på jobbet och lite i vägen.

Bilen la nämligen av 500m från firman, så det var smidigast att rulla den dit.

Ny pump på Ford kostar 2300:- :(

Link to comment
Share on other sites

Rent logiskt borde det ju vara så att pumpen regleras av en trycksensor efter själva pumpen (alltså på trycksidan), så att den "lugnar ner sig" när trycket stiger. Alltså borde den pumpa på för fullt om den inte har mottryck - vilket de också brukar göra vad jag har sett hittills. (Lite taskigt att få soppatorsk om pumpen skulle tvärvägra sedan bara för att det är torrt i slangarna. :))

Är det bara två elanslutningar på den? (Så att den inte ska ha någon extern trycksensor eller något sådant skumt...)

Går det inte att slänga dit någon annan pump? 2300:- låter ju lite saftigt... Om jag inte tagit fel så kostar pump till den bilen 1895:- på Mekonomen. Inte så billigt det heller. Pumparna som Roadster säljer till Westfield mm ligger från 1389:- till 1550:-, som en jämförelse.

Link to comment
Share on other sites

joo, jag testade min pump till saaben, när ja trodde att den va paj... anslöt spänning till den och stoppade ner den delen som pumpar i en hink med vatten... den funkade kanonbra då... så gjorde jag för att testa....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det går att använda typ vilken pump som helst till ett normalt insprutningssystem, Sierran ligger på 2.5 bar vilket är rätt lågt tryck så kapaciteten är normalt sett inga problem. Volvos pumpar (240, 740 exempelvis) funkar utmärkt bra.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...