Jump to content

Recommended Posts

<_< Det är snart dags att sätta i motorn. Jag kan bygga med orginal insprut, katalysator, kolkanister osv men har jag då efter typ/registreringsbesiktningen möjligheten att senare om jag t ex vill montera förgasare istället bara betala miljöavgift och typa om bilen?

Om jag kan detta, innebär det då att jag även måste göra nya prov (broms och ljudmätning)?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Oj, bra fråga. Rimligen måste det gå att göra en ny regbesiktning och då pröjsa miljödispensavgift. Bullerprov lär man kanske vilja göra om, bromsprov beror på om besiktningsmannen på ASB anser att det behövs nya intyg från SFRO i samband med motorbytet. Om effekten inte ökar lär det inte behövas.

Jag vet ingen som gjort så här men det finns inget lagmässigt som hindrar det.

/Gustaf Ulander, SFRO

Link to comment
Share on other sites

Innebär detta att man skulle kunna ta en ny bil, ta bort katalysatorn på den, sätta dit förgasare isf insprutningen och regga om den som ombyggt fordon? Bara man betalar miljöavgiften alltså...

Det vore kanske korkat, men lite fräckt ändå på en rallybil eller nåt. :)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Nej, möjligheten till miljödispens finns bara på amatörbyggt fordon, ombyggt fordon styrs av avgaskrav beroende på årsmodell. Rallybilar har ju ändå dispens om de är just rallybilar - dvs tävlingsbilar.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hmm...

Jag är lite kluven med min motor och behöver tips och råd..

Har en pinto 2.0 med insprutning.

Kommer troligtvis inte att klara miljökraven med något av alternativen.

Mina två alternativ är:

1 Behålla original Ford EFI insprut med all elektronik eller

2 Byta till MC-förgasare (typ Mikuni) och slippa en del av elektroniken och kunna få ner höjden på motorn.

Har hört att Mikuniförgasarna ger ca15Hk extra och ett skönare ljud.

Link to comment
Share on other sites

Hmm...

Jag är lite kluven med min motor och behöver tips och råd..

Har en pinto 2.0 med insprutning.

Kommer troligtvis inte att klara miljökraven med något av alternativen.

Mina två alternativ är:

1 Behålla original Ford EFI insprut med all elektronik eller

2 Byta till MC-förgasare (typ Mikuni) och slippa en del av elektroniken och kunna få ner höjden på motorn.

Har hört att Mikuniförgasarna ger ca15Hk extra och ett skönare ljud.

Vet du att man kan hälla i ca: 5% etanol/metanol eller K-sprit i tanken när du ska besiktiga, detta gör att du sänker de nödvändiga ämnen som kan ligga lite för högt (se till att ha Kat. på).

Detta är utprovat på Saab av en god vän till mig som jobbar där.

Kanske inte är korrekt väg att gå men det är en utväg om det inte kan lösa sig på annat vis.

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...