Jump to content

Duratec V6


Olofson

Recommended Posts

Tänker klämma in en 2.5 l Duratec V6 (Ford Mondeo bl a) i en Westfield med SEiGHT-ram. Håller på och planerar och letar delar.

Nu undrar jag om det är någon som vet något om denna motor i relation till Type 9-lådan. Finns tydligen två varianter av den senare, varav den ena är för de gamla V6:orna, och har lite längre axel eller något. Passar någon av varianterna direkt på den nya V6:an? Om inte, vilken är lämpligast om man ska göra adapterplatta och grejor? Finns det någon alu-sprängkåpa som passar direkt?

Passande kopplingssats är naturligtvis bra om man kan hitta också. :)

Link to comment
Share on other sites

Den gamla V6:an med tillhörande låda? Låter bekant...

Denna V6:an måste iaf gå åt samma håll som Zetec-motorn - V6:or och 4:or har ju tydligen exakt samma växellåda i Mondeon. (Kan iaf bara hitta en manuell låda i Haynes-boken, och den behandlar både 4:or och V6:or.)

I så fall är det naturligtvis bara den "vanliga" Type 9 som gäller. Eller MT-75. (Den som sitter på normalt är ju MTX-75, vilket vad jag förstått är samma låda i transaxleversion.)

Link to comment
Share on other sites

Ok; vad jag har kommit fram till hittills är iaf att MT-75 passar direkt på V6:an. (Det är ju MTX-75 som sitter i Mondeon.)

Om det nu stämmer att lådorna är exakt lika i Mondeo med Zetec 4 och Duratec V6 så borde det ju betyda att V6:an passar där Zetecen passar, kan man tycka...

Verkar ju inte som om det ska bli några större problem att få ihop det iaf.

EDIT:

Förresten; nu dök det upp igen: Folk gnäller om Type 9 och hållfasthet i standardutförande. Det råder delade meningar om vad den tål.

Någon konstaterade iaf att den inte tål 235 hp - det blev inga kugg kvar på ingående. :D

Skulle jag göra något så befängt som att skruva på en kompressor så hamnar jag ju runt 240 hp + en massa vrid direkt, utan att röra insprutningen... :)

Kan det vara ide att köra med MT-75, trots allt? Känner inte för att köpa en racelåda bara för att vara säker på att den håller...

Edited by Olofson
Link to comment
Share on other sites

På Min Zetec 1,8 satt det orginal en mtx 75 låda, och typ 9 lådan passar direkt på motorn,

Bygger också Westfield, när du har parat ihop duratec V6an med typ 9 lådan och fått allt att fungera byter jag motor... :D

Link to comment
Share on other sites

Bygger också Westfield, när du har parat ihop duratec V6an med typ 9 lådan och fått allt att fungera byter jag motor... :D

Nja, jag tror jag kommer att gå på MT75-lådan istället. (Samma som MTX, men för bakhjulsdrift.) Verkar inte som om standarddreven i type 9 är avsedda för mer än 150 hp eller något, medan MT75 ska tåla 375 hp om jag inte är felunderrättad. Även om Type 9 kanske klarar en V6:a på 170 hp (enligt vissa ska den klara 200 hp) så har man ju mindre marginaler och sliter hårdare på lådan. Känns lite dumt att chansa. Skulle jag sätta på en kompressor på V6:an så kan jag tydligen räkna med att hyvla av ett gäng kugg i Type 9:an ganska omgående...

Lådan borde dock inte vara något större problem annars. Både Type 9 och MT75 är ju officiella alternativ för Westfield.

Lite klurigare blir det att hänga upp V6:an. Den har nämligen inga fästen alls på sidorna! :) På transaxle-bilarna hänger den i lådan (ett fäste på vardera sidan om sprängkåpan, precis vid kopplingen) och ett fäste högst uppe i V:et på kamkedjesidan. (Servopumpen sitter precis under det fästet på Mondeon.)

Får nog vänta tills jag har ram och motor innan jag bestämmer något, men en variant är iaf att bygga en liten ram runt motorn, från vilken man bygger ut "fötter" på ungefär samma ställe som på 4:orna. Annars blir det till att klura ut något sätt att hänga upp den ungefär som i Mondeon. Man kanske kan ersätta plåten mellan motorn och lådan med en kraftigare, som man kan sätta ett par fästen i. I framänden borde man kunna hänga motorn på en triangel; rör från fästet ner till vardera ramrör, och ett (klent) rör mellan ramrören där nere, så att de inte felbelastas.

Mondeons mediokra "grenrör" (med kat) får bytas mot ett 3:1 rakt ut, följt av ljuddämpare. Ett avgassystem på varje sida m a o. :)

Kollade lite på olja... Pumpen ser ju nästan ut som om den skulle gå att använda till torrsump. Den är iaf inte integrerad, och den ser ut att ha normala anslutningar istället för kanaler rakt in i blocket. Sumpen verkar dock inte vara så hög, så det kanske t o m går att köra våtsump utan att byta eller modda... Om sprängkåpan sticker ner mer än sumpen så är det ju inte så mycket att hämta, liksom. Oljekyl är förresten standard. :)

En VARNING, dock: Duratec V6 före 2003 har en sump som verkar kunna orsaka att pumpen tappar oljan vid stora g-krafter. Det är ju synnerligen relevant för våra bilar! Lager har skurit, och man misstänker att det berott på just detta. Ford förnekar - men ändå ändrar de sumpen på 2003 års modell... Något måste nog göras, och jag funderar på att gå direkt på torrsump. En billigare variant är att hänga på ett accumulatorkärl, som garanterar att man har oljetryck även om pumpen "tappar sugen" 10-20 sekunder. Finns även utbytessumpar med skott som "ska räcka" - men de är väl iofs konstruerade för standardbilar och annat g-kraftsbefriat. :)

En annan sak man ska tänka på är att denna motorn inte alls gillar att bli överhettad. Det kan lätt bli så dyrt att det är billigare att kassera motorn, tydligen... Samtidigt har Ford varit så urbota dumma att man slängt dit en vattenpump med plastimpeller som ofta får för sig att spricka och börja slira eller stanna helt efter några år, och tydligen även tempgivare som tenderar att gå sönder. Slutligen blir denna motorn varm väldigt fort när något går snett, så det är risk att man inte ens hinner märka något innan den är färdig för skroten.

Jag tänker modifiera pumpen på min bruksbil (metallimpeller) och installera en elpump med dubbla givare + templarm på Westfielden. Trist att förstöra en helt underbar och i övrigt välbyggd motor p g a sådana detaljer - speciellt om det händer när man laggt en j-a massa jobb på att trimma den.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Nu är jag ju inte 100% säker, men såvitt jag vet har Duratec 2.5 V6 ett "eget" bultmönster, inte samma som vare sig gamla tyska sexorna eller raka fyrorna.

Att lådan har samma beteckning till två olika motorer betyder inte med säkerhet att den passar emellan - MT-75 till V6/rak fyra är bara ett exempel. Samma namn på lådan, olika hus pga olika bultmönster mot lådan. På samma sätt har MTX-75 liten relation till MT-75, även om delar av innehållet är lika.

När det gäller typ 9 och hållfasthet så är det mer en fråga om vridmoment, grepp och vikt. Som jag kanske nämnt tidigare kör jag typ 9 i min turbo-Capri, och den lämnar väl dryga 200hk nu. Lådan har hållt i sex år trots illvillig misshandel på klistrad stripp, ont om olja och annat bus. Detta i en bil som på startlinjen väger minst 1200kg.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Quote Olofsson.

En annan sak man ska tänka på är att denna motorn inte alls gillar att bli överhettad. Det kan lätt bli så dyrt att det är billigare att kassera motorn, tydligen... Samtidigt har Ford varit så urbota dumma att man slängt dit en vattenpump med plastimpeller som ofta får för sig att spricka och börja slira eller stanna helt efter några år, och tydligen även tempgivare som tenderar att gå sönder. Slutligen blir denna motorn varm väldigt fort när något går snett, så det är risk att man inte ens hinner märka något innan den är färdig för skroten.

Samma problem hade jag med en Rover V8.... Kunde inte hitta problemet i tid.....var bara att byta bort bilen :( Synd på en så trevlig bil (Rover 3500).

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag ju inte 100% säker, men såvitt jag vet har Duratec 2.5 V6 ett "eget" bultmönster, inte samma som vare sig gamla tyska sexorna eller raka fyrorna.

Jag är ganska säker på att det är så på de gamla V6:orna (har sett en del svärande om det på nätet :D), men när det gäller Duratec är jag inte säker... Det kan naturligtvis vara så att MTX-75 i Mondeon har extra hål, eller något olika varianter för 4:or och V6:or.

Att lådan har samma beteckning till två olika motorer betyder inte med säkerhet att den passar emellan - MT-75 till V6/rak fyra är bara ett exempel. Samma namn på lådan, olika hus pga olika bultmönster mot lådan. På samma sätt har MTX-75 liten relation till MT-75, även om delar av innehållet är lika.

Tänkte iofs mest på just innehållet - som tydligen ska vara dimensionerat för 375 hp. Det behöver ju å andra sidan inte innebära att alla versioner av lådan tål det...

När det gäller typ 9 och hållfasthet så är det mer en fråga om vridmoment, grepp och vikt. Som jag kanske nämnt tidigare kör jag typ 9 i min turbo-Capri, och den lämnar väl dryga 200hk nu. Lådan har hållt i sex år trots illvillig misshandel på klistrad stripp, ont om olja och annat bus. Detta i en bil som på startlinjen väger minst 1200kg.

Jo, det är klart; det är lite svårt att belasta lådan med mer än bilens grepp och vikt liksom. Borde ju hålla till en bil på 850 kg (officiellt ;)), mer eller mindre oavsett effekt, tycker man! :)

Förutom "formatet", finns det några direkta anledningar att föredra Type 9 eller MT-75, om vi bortser från drevsatser och annat kul som finns till Type 9?

Link to comment
Share on other sites

Sen så är det ju så med växellådor att om man har en med mycket glapp och spel så tål den inte på långa vägar lika mycket som en likadan med spelen schimsade till rätt toleranser, så tar man en låda ur en sierra som gått 45000+ mil och skruvar i den i sin nya fina bil med 150 hp så tror jag man kan trycka sönder den, medans samma låda efter en isärplockning med justering av glapp och spel håller för det tredubbla.

Link to comment
Share on other sites

MT-75 anses ju hålla bättre så det är en anledning att välja den, brukar också vara lättare.

Nackdelarna är att den är svårare att skruva med, att det inte är lika gott om drevsatser, att tvåans synkring ofta är kass och kanske att utgående axel har hardyskiva och inte splines för glidande knut.

Att fyror/sexor av äldre generationer har olika bultmönster är det inget snack om, Duratec är som sagt mer osäkert men OM det hade varit samma borde det varit mer vanligt att använda den maskinen i diverse rwd-byggen. När jag snabbt googlade runt lite verkar det som att ett företag som heter Power Torque i England specialtillverkar MT-75-hus för Duratec V6. http://www.pistonheads.com/pics/news/9903-172058-2.jpg ska visa en bild på detta...det bultmönstret ser eget ut men det är ju svårt att se på bilden.

Ingen som har en motor liggande? ;-)

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

MT-75 anses ju hålla bättre så det är en anledning att välja den, brukar också vara lättare.

Jo, den ska väl vara dimensionerad för betydligt högre effekter, så den borde ju hålla bättre om man jämför med Type 9 med samma belastning.

Och sedan är ju risken, som jag antytt, att jag inte kan motstå frestelsen att skruva på en kompressor förr eller senare... Då handlar det om 240..340 hp med tillhörande vrid, om man ska uppskatta efter "standardsiffrorna". :D (Ska man våga plocka ut mer än 240 hp ska man nog kolla lite på oljekanalerna vid vevaxeln och en del annat, och så behöver man andra spridare och en fullt programmerbar motorstyrning. Verkar ju dock inte alls omöjligt, att dömma av vad andra har gjort.)

Nackdelarna är att den är svårare att skruva med, att det inte är lika gott om drevsatser, att tvåans synkring ofta är kass och kanske att utgående axel har hardyskiva och inte splines för glidande knut.

Om man säger som så att Heynes rekommenderar inte att man skruvar med Mondeolådan alls, så jag hade mina misstankar. :)

På tal om glidande knut, hardy osv; har man alltid någon sådan lösning på de här bilarna? Jag antog det från början... (Annars kommer ju hela paketet att hänga i/trycka på kardanen helt stumt när man bromsar/axar! Verkar ju inte så bra.)

Funderade på kulknutar, typ renault drivaxlar och liknande. Klarar de varvtalen man får på kardanen? Finns det andra varianter som funkar bra - och naturligtvis helt utan flex? (Gummi är helt uteslutet!) Kan tillverka det mesta, inklusive splines, drev och annat om så skulle krävas, men man är ju lat av naturen, så klart! :D

Att fyror/sexor av äldre generationer har olika bultmönster är det inget snack om, Duratec är som sagt mer osäkert men OM det hade varit samma borde det varit mer vanligt att använda den maskinen i diverse rwd-byggen. När jag snabbt googlade runt lite verkar det som att ett företag som heter Power Torque i England specialtillverkar MT-75-hus för Duratec V6. http://www.pistonheads.com/pics/news/9903-172058-2.jpg ska visa en bild på detta...det bultmönstret ser eget ut men det är ju svårt att se på bilden.

Jo, jag hittade faktiskt den sidan igår när jag surfade runt... Trevliga saker - men det är väl lika "trevliga" priser också, antar jag. :(

Iaf; de gubbarna borde ju veta hur man löser det. Frågan är om de är villiga att svara på lite frågor... :whistling:

Ingen som har en motor liggande? ;-)

Nja, jag har ju en i min bruks-Mondeo, men jag känner inte för att plocka ur den bara för att kolla... ;)

Lär dock ha en snart. Jagar krockskadade Mondeo V6 för motor till (den riktiga) bilen + reservdelar till Mondeon... Har hittat en hel hög kandidater, faktiskt. Jag SKA ha en sådan i min Westfield, om jag så blir tvungen att tillverka allt utom lådan och diffen! :D

Link to comment
Share on other sites

Nja, jag har ju en i min bruks-Mondeo, men jag känner inte för att plocka ur den bara för att kolla... ;)

Lär dock ha en snart. Jagar krockskadade Mondeo V6 för motor till (den riktiga) bilen + reservdelar till Mondeon... Har hittat en hel hög kandidater, faktiskt. Jag SKA ha en sådan i min Westfield, om jag så blir tvungen att tillverka allt utom lådan och diffen! :D

Håller på och bygger rostfritt avgas till bruks-Mondeon (V6:an), så jag passade på att starta med bara grenrör (med integrerade katar) + sista katen. Underbara toner... :wub: Mullrar snällt men respektingivande på låga varv och ryter aggressivt men snyggt när man ger gas, lite åt Ferrari-hållet. :wohow:

Och detta med standardluftfilter (box) och den mediokra ursäkten till grenrör de smällt på Mondeon! Det borde gå att få det renare och ännu mer dynamiskt med rätt grejor.

Nu måste jag definitivt ha en sådan i min Westfield, hur mycket extrajobb det än är! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...