Jump to content

Bakaxel upphängning!


Mathias78

Recommended Posts

Jodå, nog byggs det med Watt-länkage. Mitt är visserligen placerat framför bakaxeln, för att få mycket plats till tanken, vilket gör att längderna blir lite trickiga. Så länge övre (korta) vertikala och undre (långa) vertikala förhåller sig till varandra på samma sätt som de båda horisontella så fungerar även en asymetrisk variant som denna. Givetvis kan man skifta plats på alltihop så att ledpunkten kommer under axeln om man vill det.

Jag tror jag har någon Excel-fil liggande från när jag räknade på detta om du är intresserad.

Bifogar en bild på spektaklet.

Hälsningar,

Bengt

post-4-1113946954.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut . har du provat rörelserna, harr du mått på den?

Jag har tyvärr inga ritningar (än), bara skisser. Det blir ju i vilket fall bara raka streck... ;-)

Försökte bifoga ett Excel-ark som jag använde för att hitta lämpliga mått, men det fungerade inte med den filtypen. Filen finns istället på http://groups.msn.com/Super7Karlstad under Dokument.

Problemet är att alla mått påverkar varandra, så man är tvungen att gissa något och sedan kolla hur det blev.

Måtten i filen stämmer med de jag använt, och det tror jag är en skaplig kompromiss. Axeln verkar röra sig helt horisontellt både i teori och praktik (betydligt bättre än Panhard-stag i vilket fall).

Lycka till!

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Se bara till att ni får RC så lågt ni kan, har man högr RC får man lite besynnerligt uppförande på bakvagnen.

nu har jag bommat nåt eller så är jag allmänt trög!!....RC???

RC = Rollcentra dvs den "axel" genom bilen längsledes som bilen kränger runt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...