Mathias78 Posted April 19, 2005 Share Posted April 19, 2005 Håller på att hänga upp bakaxeln(volvo), har byggt 4-länk, ska nu knåpa ihop en wattlänk... är de någon som bygger med wattlänk eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted April 19, 2005 Share Posted April 19, 2005 Jodå, nog byggs det med Watt-länkage. Mitt är visserligen placerat framför bakaxeln, för att få mycket plats till tanken, vilket gör att längderna blir lite trickiga. Så länge övre (korta) vertikala och undre (långa) vertikala förhåller sig till varandra på samma sätt som de båda horisontella så fungerar även en asymetrisk variant som denna. Givetvis kan man skifta plats på alltihop så att ledpunkten kommer under axeln om man vill det. Jag tror jag har någon Excel-fil liggande från när jag räknade på detta om du är intresserad. Bifogar en bild på spektaklet. Hälsningar, Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 20, 2005 Share Posted April 20, 2005 Ser bra ut . har du provat rörelserna, harr du mått på den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted April 20, 2005 Author Share Posted April 20, 2005 de var ju också en variant... själv bygger jag bakom axeln.. ska försöka hinna ta lite bilder på de så får ni se om man är ute å cyklar :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted April 20, 2005 Author Share Posted April 20, 2005 är de någon som har erfarenhet om hur 4-länk funkar på en sjua? fantiserar om att de borde funka riktigt bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted April 20, 2005 Share Posted April 20, 2005 Ser bra ut . har du provat rörelserna, harr du mått på den? Jag har tyvärr inga ritningar (än), bara skisser. Det blir ju i vilket fall bara raka streck... ;-) Försökte bifoga ett Excel-ark som jag använde för att hitta lämpliga mått, men det fungerade inte med den filtypen. Filen finns istället på http://groups.msn.com/Super7Karlstad under Dokument. Problemet är att alla mått påverkar varandra, så man är tvungen att gissa något och sedan kolla hur det blev. Måtten i filen stämmer med de jag använt, och det tror jag är en skaplig kompromiss. Axeln verkar röra sig helt horisontellt både i teori och praktik (betydligt bättre än Panhard-stag i vilket fall). Lycka till! Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted April 21, 2005 Share Posted April 21, 2005 Se bara till att ni får RC så lågt ni kan, har man högr RC får man lite besynnerligt uppförande på bakvagnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted April 22, 2005 Author Share Posted April 22, 2005 Se bara till att ni får RC så lågt ni kan, har man högr RC får man lite besynnerligt uppförande på bakvagnen. nu har jag bommat nåt eller så är jag allmänt trög!!....RC??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted April 22, 2005 Share Posted April 22, 2005 Se bara till att ni får RC så lågt ni kan, har man högr RC får man lite besynnerligt uppförande på bakvagnen. nu har jag bommat nåt eller så är jag allmänt trög!!....RC??? RC = Rollcentra dvs den "axel" genom bilen längsledes som bilen kränger runt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted April 22, 2005 Author Share Posted April 22, 2005 jajaa...de var engelska!! :icon_oops: Smart! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted April 22, 2005 Author Share Posted April 22, 2005 så här blir kåpan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olla Posted April 22, 2005 Share Posted April 22, 2005 hugaligen..... :blink: vilket r***objekt har han fräst fästet själv :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted April 23, 2005 Author Share Posted April 23, 2005 hugaligen..... :blink: vilket r***objekt har han fräst fästet själv :thumbup: jo.. jag är nämligen kär i aluminium... :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts