Jump to content

Slakta Sierra


Olzon

Recommended Posts

Snart är det äntligen dags detta offer, pappa vill köra sönder den och jag vill slakta den på bra ha delar :) kan ju vara bra att ha om man skulle komma igång med ett bygge.

Vilka delar kan vara värda att ta vara på?

Eftersom så många använder sig av tex sierra delar, tål dessa hårade påfrestningar som tex bankörning osv? någon som stött på några problem med delarna?

Link to comment
Share on other sites

Då skall vi se!

# Spindlar fram

# Rattstång

# Motor o låda

# Kardan

# Bakaxel o drivaxlar

# Bromsar, skivor o trummor

# All el

# Fälgar

# Styrväxel

# Katalysator med alla givare för avgasreningen ( endast om du vill slippa miljöavgiften )

Något jag glömt ?

# Midjebälte

# Huvudbromscylinder

# Handbroms

# Tankgivare

Link to comment
Share on other sites

Söker runt som en galning på forumet på olika tips och förslag....får plocka så mkt bra saker som jag bara kan, därför jag är intresserad. Katalysator :whip: kan nog mer eller mindre dödsförklaras....fann att det hängde ut lågna trådar ut ur avgasröret :D antar att det inte är ett bra tecken :)

Men tack för ditt snabba svar tommy, avgasgivare? vart sitter de?

Finns det ngt mer intressant som man kan hitta under det rostiga skalet?

Link to comment
Share on other sites

Trådarna som hänger ur ljudämpare tillhär nog ljuddämpare själv:) så katten kan fortfarande vara ok!

Ta alla delar som kan tänka sej behövas för att sjuan ska gå framåt ;)

avgasgivaren (lamdasond) sitter mellan katten och grenröret, ser ut som ett tändstift med 4 sladdar :)

Hoppas det var det du menade?

Edited by Marcus a
Link to comment
Share on other sites

Hehe okej, då är det löst iaf ;) vet inte hur många meter tråd vi drog ut iaf....

Bra att du berättade vad Lambasond var för ngt :) annars hade jag helt och hållet missat det....får vänta bara tills bilen får körförbud nu då ;) så jag får slita lite delar...

Det jag är mest intresserad av är den delade bakaxeln som sitter på bilen, fann ngn tråd där det stod att axeln skulle kunna klara av 300hk tryck och dryga 350NM, intressant :D särskilt om den är gratis....återstår att se sedan vilken kondition den är i....

Mitt intresse är riktat mot mittmotorbygge, men om det blir påtok för jobbigt så kanske det blir en sjua istället :) rätt ställe att hänga på iaf. Tycker det finns bra mkt information om olika saker runt omkring på nätet men har otroligt svårt att hitta hur sådana som bygger med mittmotor konventerar eller gör med sina motorer och vad de väljer för motor....har ni några länkar till bra sidor så släng gärna ut dem....la precis ut en förfrågan på locostbuilders mid engine sektion. Men alla förslag är tar man tacksamt emot :)

Så även om man inte använder alla delarna, så kan man ju alltid sälja eller möjligvis skänka bort de delar som man inte behöver till sådana som behöver :) till sina byggen....bättre det än att skroten får dem.

Men nu är det dags att :icon_sleep: imorgon ska jag printa ut olika lösningar till chassi och hjulupphängning osv....så får vi se vad man kan skissa ihop för skojs av det :) Bara väghållningsboken som saknas.....

Link to comment
Share on other sites

Då skall vi se!

# Spindlar fram

# Rattstång

# Motor o låda

# Kardan

# Bakaxel o drivaxlar

# Bromsar, skivor o trummor

# All el

# Fälgar

# Styrväxel

# Katalysator med alla givare för avgasreningen ( endast om du vill slippa miljöavgiften )

Något jag glömt ?

Själv ångrar jag att jag inte sparade bränslenivågivaren från tanken.

Ingen aning om Sierrans är särskilt lämplig eller om man bör välja något annat? Någon som har erfarenhet från tankgivre?

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Udda att bygga mittmotorbil med Sierra som donator. :huh: Eller du ska ta drivlinan från nåt annat?

Ta midjebältet bak till besiktningsbälte om du ska köra med 6p sedan.

Handbromsspaken kan komma till användning.

Jag tog tankgivaren/pickupen, men plåtbiten som håller fast allt i tanken är väldigt rostig, så jag vet inte om det kommer att gå så bra att använda den. (Men jag har en frisk från Saab 900 som backup.) :)

Även om du inte tror du behöver det, ta det ändå. Skroten ska inte pressa nåt användbart i onödan. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, nja tänkte inte bli mittmotor mer sierra delar...håller på att skissa med en MR2a som donator, men däremot så tänkte jag ta isär och spara det som kan vara användbart...om inte för mig så kanske för ngn annan :) kan vara ett lagom backsmälle nöje att skruva sönder bilen och plocka delar...Då får man även se vilken kondition grejorna är i, om det visar sig att de har dödslängtan så får de följa med resten av rosten till skroten :) men lägger till bälten och handbromsen på spara listan...:)

Till mittmotor förövrigt så fick jag reda på att de både använder FWD motorer som de vänder och konventerar eller sådana mittmotorer som redan finns. tex NSX och MR2.

Har ni kikat in detta bygget förresten? det är riktigt snyggt och välgjort....Kimini

Han har många intressanta lösningar :)

Link to comment
Share on other sites

i Mittmotorbyggen så tar man ofta en motor som står mittemellan drivhjulen, och placerar den mittemellan drivhjulen.

Sen spelar det ju ingen roll om drivhjulen satt fram eller bak från första början.

Det blir nog billigare att använda en enklare billigare framhjulsdriven bil till donnator, än att ta en lite mer exklusiv/ovanlig mittmotorbil.

Link to comment
Share on other sites

Vad är finns det för lådor som det är bra pris på och inte är så jäkla långa:)?

skall du ha längsmonterad motor nära drivhjulen så fungerar audis lådor fint, eller om du skall ha mer effekt Renault 30.

Skall du köra med motorn på tvären så är det enklaste att plocka hela drivpaketet från samma bil, jag skulle nog utgå från en bil med XU9J4, altså Peugot/Citroen 1.9 liter 16V motor i helaluminium. (405Mi16/BX19GTi16Valves)

Alternativt nån lite större moytor, men då mer som glassätare, nån behändig tvärställd helaluminiumV6'a (XM V6 24Valves)

Ser bilarna inte allt för bra ut exteriört, och har haft okunniga ägare, så brukar det gå att få dem riktigt billigt.

Link to comment
Share on other sites

Vad är finns det för lådor som det är bra pris på och inte är så jäkla långa:)?

skall du ha längsmonterad motor nära drivhjulen så fungerar audis lådor fint, eller om du skall ha mer effekt Renault 30.

Skall du köra med motorn på tvären så är det enklaste att plocka hela drivpaketet från samma bil, jag skulle nog utgå från en bil med XU9J4, altså Peugot/Citroen 1.9 liter 16V motor i helaluminium. (405Mi16/BX19GTi16Valves)

Alternativt nån lite större moytor, men då mer som glassätare, nån behändig tvärställd helaluminiumV6'a (XM V6 24Valves)

Ser bilarna inte allt för bra ut exteriört, och har haft okunniga ägare, så brukar det gå att få dem riktigt billigt.

Tankten är att jag någon gång skulle vilja bygga en längsmonterad motor.

Typ som Renult Clio med v6, tycker det verkar vara ett vinnande koncept:)

dock då inte med clio kaross utan typ focus eller något ;)

Motor på tvären är ingen för mej..

Renå 30 lådan vad är det för något? sitter i vilka bilar?

Finns det några andra vettiga v6:or i alu som inte kostar skjortan att köpa och trimma? vill gärna ha ut ca 300-400 hk så turbo är ju en fördel:)

Svante du kunde ha fått dom gratis av mej, har ett gäng över :)

Link to comment
Share on other sites

Hur löser man det där med växlingen.

Bygga ett länkage går ju men är ju varken praktiskt eller snyggt!

Har sett såna sekvetionela(?) kitt som man sätter på org lådan, finns väl till bla till VW lådor men kostar typ 15000kr, är det någon som har koll på hur man bygger ett liknande själv?

Edited by Marcus a
Link to comment
Share on other sites

Vad är finns det för lådor som det är bra pris på och inte är så jäkla långa:)?

skall du ha längsmonterad motor nära drivhjulen så fungerar audis lådor fint, eller om du skall ha mer effekt Renault 30.

Skall du köra med motorn på tvären så är det enklaste att plocka hela drivpaketet från samma bil, jag skulle nog utgå från en bil med XU9J4, altså Peugot/Citroen 1.9 liter 16V motor i helaluminium. (405Mi16/BX19GTi16Valves)

Alternativt nån lite större moytor, men då mer som glassätare, nån behändig tvärställd helaluminiumV6'a (XM V6 24Valves)

Ser bilarna inte allt för bra ut exteriört, och har haft okunniga ägare, så brukar det gå att få dem riktigt billigt.

Tankten är att jag någon gång skulle vilja bygga en längsmonterad motor.

Typ som Renult Clio med v6, tycker det verkar vara ett vinnande koncept:)

dock då inte med clio kaross utan typ focus eller något ;)

Motor på tvären är ingen för mej..

Renå 30 lådan vad är det för något? sitter i vilka bilar?

Finns det några andra vettiga v6:or i alu som inte kostar skjortan att köpa och trimma? vill gärna ha ut ca 300-400 hk så turbo är ju en fördel:)

Svante du kunde ha fått dom gratis av mej, har ett gäng över :)

Renå skall ju egentligen vara renault ;)

Så renault 30 har den lådan.

Sitter även i Lotus esprit, Många Ford GT40-byggen, vissa DeTomaso Pantera?

Går ju även bra att använda Lådor från Renault 25 och mindre, beroende på effektutag.

En sån låda är inte så svår att para ihop med en V6 från exempelvis CitroenXM, då den motorn i grunden är samma som i Renault 30. (och volvo 260/760)

Går ju med adaptrar att få ihop dem med vilken motor du vill, och kundskaperna angående konvertering är enorm, då det under många år varit det självklara valet för replikabyggen av stormotoriserade mittmotorbyggen.

Ett alternativ som blivit aktuellt på senare år är audis lådor, då audi har motorn framför framaxeln är de anpassade för att inte växelådan skall bygga så mycket år det hållet.

Beroende på storlek på motor och bil kan det enklaste kanske vara att ta motor och växellåda från en audi. då får man välja fyra, femma, Vsexa eller Våtta.

Ett annat alternativ som jag skulle uppskatta är någon av BMW's 12or hopparad med antingen R30 lådan, eller en AudiV8-låda.

Link to comment
Share on other sites

Hur löser man det där med växlingen.

Bygga ett länkage går ju men är ju varken praktiskt eller snyggt!

Har sett såna sekvetionela(?) kitt som man sätter på org lådan, finns väl till bla till VW lådor men kostar typ 15000kr, är det någon som har koll på hur man bygger ett liknande själv?

Jag tror det både mest praktiska, och snyggaste är att göra ett (dolt) länkage.

Man vill ju ändå ha en 'kardantunnel' även fast man inte har kardan, dels för att styva upp chassiet, dels för att dra rör för kylare och dyligt i, då kan man ju enkelt bygga ett länkage däri.

De paddelväxelsystem som finns att köpa som addon till blandannat Audi och VW har jag inga bra erfarenheter av, de är mer show än go, långsamma växlingar, opresist, rappligt.

En sekvensiell växellåda kan lika gjärna ha spak, men man växlar som en MC, upp eller ner, med en spak(reglage) som inte flyttas beroende på vilken växel som är vald. Det kan vara en spak traditionellt placerat, eller paddlar vid ratten.

Sekventiella lådor kommer till sin rätt egentligen först nar det kombineras med såkallade doggringar, som gör att du kan växla väldigt brutalt.

Link to comment
Share on other sites

Vad är finns det för lådor som det är bra pris på och inte är så jäkla långa:)?

skall du ha längsmonterad motor nära drivhjulen så fungerar audis lådor fint, eller om du skall ha mer effekt Renault 30.

Skall du köra med motorn på tvären så är det enklaste att plocka hela drivpaketet från samma bil, jag skulle nog utgå från en bil med XU9J4, altså Peugot/Citroen 1.9 liter 16V motor i helaluminium. (405Mi16/BX19GTi16Valves)

Alternativt nån lite större moytor, men då mer som glassätare, nån behändig tvärställd helaluminiumV6'a (XM V6 24Valves)

Ser bilarna inte allt för bra ut exteriört, och har haft okunniga ägare, så brukar det gå att få dem riktigt billigt.

Tankten är att jag någon gång skulle vilja bygga en längsmonterad motor.

Typ som Renult Clio med v6, tycker det verkar vara ett vinnande koncept:)

dock då inte med clio kaross utan typ focus eller något ;)

Motor på tvären är ingen för mej..

Renå 30 lådan vad är det för något? sitter i vilka bilar?

Finns det några andra vettiga v6:or i alu som inte kostar skjortan att köpa och trimma? vill gärna ha ut ca 300-400 hk så turbo är ju en fördel:)

Svante du kunde ha fått dom gratis av mej, har ett gäng över :)

En motor jag skulle kunna tänka mig till ett lite robustare bygge än en sjua, är någon av Peugot-Citroen's V6or, antingen den lite äldre, PRV-sexan, som även huserar i Volvo och Renault. Men i det 3 liters 24 ventilers utförande den då hadde i Citroen XM, lämnar i runda slängar 210 hästar original, men har potential för att ta ut mycket mer. Är byggd helt i aluminium, och kostar oftast inte så mycket pengar.

Alternativt den nyare PSA-sexan, med variabla kamtider och lite annat hockus pockus lämnar den i orginal ut sådär 270 hkr, och har enorm potential, då det är en lite nyare motor så blir iochförsig tillgången något mindre, och då även priserna något högre.

Sen så är ju BMW's 12'or inte direkt överdyra, man kan få en lätt defekt BMW 750 för ganska modesta summor.

Det klassiska valet faller ju annars på Chevrolet smallblock, går att få vättigt ljud ut med rätt grenrör.

Finns säkert hur många motorer som helst, det beror ju så mycket på vad man känner till, vad prisläget på begmarknaden är, och hur extremt man vill bygga.

Link to comment
Share on other sites

-klipp-

Sekventiella lådor kommer till sin rätt egentligen först nar det kombineras med såkallade doggringar, som gör att du kan växla väldigt brutalt.

Kan man montera " doggringar " i vilken låda som helst?

Vart köper man dessa?

Link to comment
Share on other sites

-klipp-

Sekventiella lådor kommer till sin rätt egentligen först nar det kombineras med såkallade doggringar, som gör att du kan växla väldigt brutalt.

Kan man montera " doggringar " i vilken låda som helst?

Vart köper man dessa?

Förutsatt att någon tillverkar som passar.

Qualife torde ha, eller Sellbom.

Finns en hel del prylar till Ford typ9 även begagnat, men det kostar en slant.

lite mer disskussion

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1123...ghlight=dogring

Link to comment
Share on other sites

Oj vilka bra svar :)

Är det typ en sådanhär motor som lämnar 210hk org med hög potensial? http://www.blocket.se/view/4417918.htm?cal...&l=0&c=1&city=0

känns inte sä jäkla lajbans med en citra motor :), men den kan ju gå bra för det. Bra pris var det iaf!

Är det så att man kan i prinsip få ihop alla lådor med vilken motor som helst. Inom rimliga gränser såklar.

Link to comment
Share on other sites

Oj vilka bra svar :)

Är det typ en sådanhär motor som lämnar 210hk org med hög potensial? http://www.blocket.se/view/4417918.htm?cal...&l=0&c=1&city=0

känns inte sä jäkla lajbans med en citra motor :), men den kan ju gå bra för det. Bra pris var det iaf!

Är det så att man kan i prinsip få ihop alla lådor med vilken motor som helst. Inom rimliga gränser såklar.

Det där är förmodligen en 12 ventilersmotor, och lämnar i såfall 170 hkr

Det är ju i princip samma motor som 24 ventilaren, men det skiljer vilka toppar som sitter monterade.

innom rimlighetens gränser så är det möjligt att para alla motorer med alla växellådor, sen så finns det ju vissa motorer som roterar åt andra hållet mot vanligt, och det kan ju medföra vissa problem.

Citroen har faktiskt riktigt trevliga motorer, och en såndär V6a är både lättare, starkare och snålare än exempelvis en Volvo B23 med motsvarande effekt.

Det står i annonsen att motorn är defekt, ta reda på vad det är för problem, oljepumpen kan vara trasig, det är inget stort problem, man ersätter den bara med en extern pump, och bygger torrsump, men har den haft oljetrycksborrtfall så kan det ha blivit följdfel.

Link to comment
Share on other sites

24 valvarn får är det 210 hk i eller?

Vad finns det för trimm till dessa motorer? kammar, kolvar m.m.

Hur pass trimmvänliga är dom:)? Vad bör göras och vad får man ut?

Finns det några 6:or i samma klass fast med turbo?

Link to comment
Share on other sites

Citroën XM V6 (12 valve. 170HK, 245NM@4600rpm)

Men de uppgifter jag hittar såhär direkt är att 24V före 98 levererar 200 Hkr vid 6' rpm och 265Nm vid 3500 varv medans den efter 98, som har PSA-motorn levererar 210, så där hade jag blandat ihop siffrorna, kanske beroende på att jag blivit itutad att PSA-motorn aldrig funnits i XM.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

-klipp-

Sekventiella lådor kommer till sin rätt egentligen först nar det kombineras med såkallade doggringar, som gör att du kan växla väldigt brutalt.

Kan man montera " doggringar " i vilken låda som helst?

Vart köper man dessa?

det går väll inte att bara byta ringar man måste väll byta drev också så dreven får motsvarande doggar som ringarna......eller tänker jag helt fel?

Link to comment
Share on other sites

-klipp-

Sekventiella lådor kommer till sin rätt egentligen först nar det kombineras med såkallade doggringar, som gör att du kan växla väldigt brutalt.

Kan man montera " doggringar " i vilken låda som helst?

Vart köper man dessa?

det går väll inte att bara byta ringar man måste väll byta drev också så dreven får motsvarande doggar som ringarna......eller tänker jag helt fel?

Du har rätt, man byter hela drevsatsen, eftersom klackarna måste finnas på dreven med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...