Jump to content

Rattstorlek


JonteN

Recommended Posts

Jag funderar lite på vilken storlek på ratten som är optimal i en sjua...

Mätte upp sierrans orginalratt till 38 cm. de eftermarknadsrattat jag kollat på är antingen 31, 34 eller 36 cm i diameter.

klart är ju att 38 är för klumpigt och ful men blir servostyrningen för tung med en 31 cm??

ni som har bilar och rattar vad säger ni???

Link to comment
Share on other sites

Annars har jag en 10" Momo du kan få köpa...

Hej!

Små rattar är svåra att hitta har jag upptäckt, så jag är spekulant på din 10" Momo! Har du en bild?

Behöver man en större "besiktningsratt"? :D

Hälsningar,

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Hade en 10" Momo-ratt i min bil några gånger i somras. Personligen tyckte jag att det blev lite för känslig styrning med den lilla ratten.

Kommer i sommar att köra med en "egen" 12" mahognyratt... :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hade en 10" Momo-ratt i min bil några gånger i somras. Personligen tyckte jag att det blev lite för känslig styrning med den lilla ratten.

Kommer i sommar att köra med en "egen" 12" mahognyratt... :thumbup:

Vad använde du för trä till ratten? Plywood? Jag går själv i "slöjd-tankar", 4 mm aluminium till själva ratten och lämpligt träslag till kringlan.

Bilder?

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Mahogny! :thumbup: Jag håller som bäst på att fernissa den, men när det är klart så lägger jag upp en bild.

Centrumet ritade jag upp i autocad och fick den sedan vattenskuren i aluminium.

Link to comment
Share on other sites

Mahogny! :thumbup:  Jag håller som bäst på att fernissa den, men när det är klart så lägger jag upp en bild.

Centrumet ritade jag upp i autocad och fick den sedan vattenskuren i aluminium.

Massiv mahogny alltså!?! Jag ser med spänning fram mot att få ta del av bilderna!! :thumbup:

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Så här ser den ut, inte riktigt klar än. Hålet i mitten är en "groda" från vattenskärningen...... Får väl täcka den med ett pacman-märke, Hälge-dekal eller nå´t. Eller varför inte en Locost Sweden-dekal.

Kanske en tut-knapp?!! :thumbup:

post-3-1114148606.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så här ser den ut, inte riktigt klar än. Hålet i mitten är en "groda" från vattenskärningen...... Får väl täcka den med ett pacman-märke, Hälge-dekal eller nå´t. Eller varför inte en Locost Sweden-dekal.

Kanske en tut-knapp?!! :thumbup:

Rattdekal.....hmmm...kanske nåt för Tommy att ta tag i :D

Link to comment
Share on other sites

Så här ser den ut, inte riktigt klar än. Hålet i mitten är en "groda" från vattenskärningen...... Får väl täcka den med ett pacman-märke, Hälge-dekal eller nå´t. Eller varför inte en Locost Sweden-dekal.

Kanske en tut-knapp?!! :thumbup:

Rattdekal.....hmmm...kanske nåt för Tommy att ta tag i :D

Funderade på samma sak fast till centrum på alu fälgarna...

Någon som vill ha if jag trycker upp?

Link to comment
Share on other sites

Guest real7
Hej!

Små rattar är svåra att hitta har jag upptäckt, så jag är spekulant på din 10" Momo! Har du en bild?

Behöver man en större "besiktningsratt"? 

Hälsningar,

Bengt

Inte tittat här på ett tag...

Jag har ingen bild men man bör hitta en på Caterhams sida då det är en "originalratt" till Caterham. Liten ratt är inget problem vid besiktning, tvärtom, det finns ett minmått mellan rattkrans och kanten på sittbrunnen/dörren (om jag inte minns fel).

En annan sak förresten, var det du som undrade om polarens insug till Pinto för en evighet seda?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Små rattar är svåra att hitta har jag upptäckt, så jag är spekulant på din 10" Momo! Har du en bild?

Behöver man en större "besiktningsratt"? 

Hälsningar,

Bengt

Inte tittat här på ett tag...

Jag har ingen bild men man bör hitta en på Caterhams sida då det är en "originalratt" till Caterham. Liten ratt är inget problem vid besiktning, tvärtom, det finns ett minmått mellan rattkrans och kanten på sittbrunnen/dörren (om jag inte minns fel).

En annan sak förresten, var det du som undrade om polarens insug till Pinto för en evighet seda?

Det kan nog stämma att jag frågade om insug. Det sitter numera ett på plats på min Pinto tillsammans med ett par Weber 45or.

Jag ska kolla på Caterhams hemsida på rattar. Om du ska till Tullinge kanske du kan ta med din 10-tummare dit?

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Guest real7
Jag ska kolla på Caterhams hemsida på rattar. Om du ska till Tullinge kanske du kan ta med din 10-tummare dit?

Ratten finns på hemsidan (www.caterham.co.uk). Jag skall inte till Tullinge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...