JonteN Posted April 14, 2005 Share Posted April 14, 2005 Jag funderar lite på vilken storlek på ratten som är optimal i en sjua... Mätte upp sierrans orginalratt till 38 cm. de eftermarknadsrattat jag kollat på är antingen 31, 34 eller 36 cm i diameter. klart är ju att 38 är för klumpigt och ful men blir servostyrningen för tung med en 31 cm?? ni som har bilar och rattar vad säger ni??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted April 14, 2005 Share Posted April 14, 2005 Denna tycker jag funkar bra ! http://surl.se/ink Mocca är skönt att hålla i och diametern är 330 mm Du får komma hem och kolla, jag har ju lovat att fixa en garageträff för kronobergsbyggare :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted April 14, 2005 Share Posted April 14, 2005 min är 31cm lagom billig..569:- på Mekonomen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted April 14, 2005 Share Posted April 14, 2005 har även en bild med den på plats.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest real7 Posted April 14, 2005 Share Posted April 14, 2005 (edited) Moto-Lita "single seater" i 10" tycker jag är en optimal sevenratt. Annars har jag en 10" Momo du kan få köpa... Edit: Här ser man en Moto-Lita "på plats": http://www.superseven.mine.nu/showpic.asp?.../MkVII_485b.jpg Edited April 14, 2005 by real7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted April 14, 2005 Share Posted April 14, 2005 Moto-Lita "single seater" i 10" tycker jag är en optimal sevenratt.Annars har jag en 10" Momo du kan få köpa... Edit: Här ser man en Moto-Lita "på plats": http://www.superseven.mine.nu/showpic.asp?.../MkVII_485b.jpg De va en gammal bild på din bil... :whistling: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest real7 Posted April 14, 2005 Share Posted April 14, 2005 De va en gammal bild på din bil... Nja, 2001 är den från... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted April 14, 2005 Share Posted April 14, 2005 Relativt åldern på bilen är det ju inte det men tyckte det hänt mycket sen dess.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted April 15, 2005 Share Posted April 15, 2005 Annars har jag en 10" Momo du kan få köpa... Hej! Små rattar är svåra att hitta har jag upptäckt, så jag är spekulant på din 10" Momo! Har du en bild? Behöver man en större "besiktningsratt"? :D Hälsningar, Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Megablade Posted April 15, 2005 Share Posted April 15, 2005 Jag har en 290 mm OMP ratt. Storleken på ratt bör du nog kolla vad som passar dig i din bil, det beror på hur långa ben du har och hur du sitter i förhållande till pedalerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonteN Posted April 15, 2005 Author Share Posted April 15, 2005 min är 31cm lagom billig..569:- på Mekonomen. det är faktiskt just denna jag tittade på, lagom billig och lagom stor verkar det som! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted April 19, 2005 Share Posted April 19, 2005 Hade en 10" Momo-ratt i min bil några gånger i somras. Personligen tyckte jag att det blev lite för känslig styrning med den lilla ratten. Kommer i sommar att köra med en "egen" 12" mahognyratt... :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted April 19, 2005 Share Posted April 19, 2005 Hade en 10" Momo-ratt i min bil några gånger i somras. Personligen tyckte jag att det blev lite för känslig styrning med den lilla ratten. Kommer i sommar att köra med en "egen" 12" mahognyratt... :thumbup: Vad använde du för trä till ratten? Plywood? Jag går själv i "slöjd-tankar", 4 mm aluminium till själva ratten och lämpligt träslag till kringlan. Bilder? Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted April 20, 2005 Share Posted April 20, 2005 Mahogny! :thumbup: Jag håller som bäst på att fernissa den, men när det är klart så lägger jag upp en bild. Centrumet ritade jag upp i autocad och fick den sedan vattenskuren i aluminium. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted April 20, 2005 Share Posted April 20, 2005 Mahogny! :thumbup: Jag håller som bäst på att fernissa den, men när det är klart så lägger jag upp en bild.Centrumet ritade jag upp i autocad och fick den sedan vattenskuren i aluminium. Massiv mahogny alltså!?! Jag ser med spänning fram mot att få ta del av bilderna!! :thumbup: Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted April 22, 2005 Share Posted April 22, 2005 Så här ser den ut, inte riktigt klar än. Hålet i mitten är en "groda" från vattenskärningen...... Får väl täcka den med ett pacman-märke, Hälge-dekal eller nå´t. Eller varför inte en Locost Sweden-dekal. Kanske en tut-knapp?!! :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted April 22, 2005 Share Posted April 22, 2005 :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonteN Posted April 22, 2005 Author Share Posted April 22, 2005 GRYM!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddy Posted April 22, 2005 Share Posted April 22, 2005 Så här ser den ut, inte riktigt klar än. Hålet i mitten är en "groda" från vattenskärningen...... Får väl täcka den med ett pacman-märke, Hälge-dekal eller nå´t. Eller varför inte en Locost Sweden-dekal.Kanske en tut-knapp?!! :thumbup: Rattdekal.....hmmm...kanske nåt för Tommy att ta tag i :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted April 23, 2005 Share Posted April 23, 2005 Snyggt jobb!! :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted April 23, 2005 Share Posted April 23, 2005 Så här ser den ut, inte riktigt klar än. Hålet i mitten är en "groda" från vattenskärningen...... Får väl täcka den med ett pacman-märke, Hälge-dekal eller nå´t. Eller varför inte en Locost Sweden-dekal.Kanske en tut-knapp?!! :thumbup: Rattdekal.....hmmm...kanske nåt för Tommy att ta tag i :D Funderade på samma sak fast till centrum på alu fälgarna... Någon som vill ha if jag trycker upp? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted April 23, 2005 Share Posted April 23, 2005 Snyggt!! När startar du serieproduktion, så att man kan beställa en? ;) Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted April 26, 2005 Share Posted April 26, 2005 Snyggt!! När startar du serieproduktion, så att man kan beställa en? Hmm.... Den blir nog lite dyr........ tog några timmar ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest real7 Posted April 26, 2005 Share Posted April 26, 2005 Hej!Små rattar är svåra att hitta har jag upptäckt, så jag är spekulant på din 10" Momo! Har du en bild? Behöver man en större "besiktningsratt"? Hälsningar, Bengt Inte tittat här på ett tag... Jag har ingen bild men man bör hitta en på Caterhams sida då det är en "originalratt" till Caterham. Liten ratt är inget problem vid besiktning, tvärtom, det finns ett minmått mellan rattkrans och kanten på sittbrunnen/dörren (om jag inte minns fel). En annan sak förresten, var det du som undrade om polarens insug till Pinto för en evighet seda? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted April 26, 2005 Share Posted April 26, 2005 Mitt insug? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest real7 Posted April 26, 2005 Share Posted April 26, 2005 Mitt insug? Nej, det du lånade... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted April 26, 2005 Share Posted April 26, 2005 Aha. men det passade inte min motor på grund av nån givare... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest real7 Posted April 26, 2005 Share Posted April 26, 2005 Aha. men det passade inte min motor på grund av nån givare... Men nu var det inte dig det gällde... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted April 26, 2005 Share Posted April 26, 2005 Hej!Små rattar är svåra att hitta har jag upptäckt, så jag är spekulant på din 10" Momo! Har du en bild? Behöver man en större "besiktningsratt"? Hälsningar, Bengt Inte tittat här på ett tag... Jag har ingen bild men man bör hitta en på Caterhams sida då det är en "originalratt" till Caterham. Liten ratt är inget problem vid besiktning, tvärtom, det finns ett minmått mellan rattkrans och kanten på sittbrunnen/dörren (om jag inte minns fel). En annan sak förresten, var det du som undrade om polarens insug till Pinto för en evighet seda? Det kan nog stämma att jag frågade om insug. Det sitter numera ett på plats på min Pinto tillsammans med ett par Weber 45or. Jag ska kolla på Caterhams hemsida på rattar. Om du ska till Tullinge kanske du kan ta med din 10-tummare dit? Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted April 26, 2005 Share Posted April 26, 2005 Om du ska till Tullinge kanske du kan ta med din 10-tummare dit? :blink: :blink: :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest real7 Posted April 26, 2005 Share Posted April 26, 2005 Jag ska kolla på Caterhams hemsida på rattar. Om du ska till Tullinge kanske du kan ta med din 10-tummare dit? Ratten finns på hemsidan (www.caterham.co.uk). Jag skall inte till Tullinge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts