MJac Posted January 2 Posted January 2 Hej, behöver tips på ett oljeproblem. Har köpt en renoverad Rover 3,5l V8. Nu sitter den på plats i min bil men jag behöver svar på några frågor om smörjningen i motorn. Inför uppstart fyllde jag oljepumpen med vaselin och körde runt den genom hålet för fördelaren. Motorn byggde upp oljetryck men det blev också ett gurglande/bubblande ljud, som om pumpen också suger i sig luft. Vid vipparmarna syns att det kommer bubblor i oljan. Bubbel-ljudet pågår några sekunder efter att pumpen slutat snurra. Jag har tagit ner tråget och kollat sugsilen, sugröret och packningen mellan rör och block, bytt packning i oljepumpen och kollat ytorna. Fyllt pumpen med vaselin igen men får samma resultat. Ni som har erfarenhet av dessa motorer...vad kan det bero på, och vad ska jag göra? (Eller brukar dom vara så här?) (Ljudet som hörs i början av filmen är borrmaskinen jag driver runt pumpen med) Hälsningar Mikael Bubblande olja.MOV Quote
tpau Posted January 2 Posted January 2 (edited) Min pinto gurglade en del i början när jag körde runt den med borrmaskin. Hur länge håller det på? Det är ju ganska naturligt att det är en del luft som måste ut som kommer som bubblor i början då hela oljegallerierna är tomma. Har du backventil i oljefiltret eller fyller du det när du kör? Om du kör borren en längre stund slutar det då? Edited January 2 by tpau Quote
MJac Posted January 3 Author Posted January 3 Hej Jag har kört några gånger med en borrmaskin på låg växel i ca 3 minuter, får snabbt upp två bars tryck. Men ingen skillnad i bubblandet... Quote
Göran Nilsson Posted January 3 Posted January 3 6 timmar sedan, MJac sade: Hej Jag har kört några gånger med en borrmaskin på låg växel i ca 3 minuter, får snabbt upp två bars tryck. Men ingen skillnad i bubblandet... det är svårt att avgöra vilket startmotorvartal borrmaskinen kan göra men kör på längre än du gjort tidigare, viktigt att köra kontinuerligt den tid du kör och att du mäter tiden också, tidsuppfattningen kan va skev när man är stressad. Quote
MJac Posted January 4 Author Posted January 4 Borrmaskinen håller ca 500 rpm vilket då motsvarar ett motorvarvtal på 1 000 rpm. 2 bars oljetryck på tomgång känns inte helt orimligt tycker jag. Men brukar dessa motorer uppföra sig så här? (Har hittat ett klipp på Youtube med en motor som bubblar på liknande sätt, felet i den var tydligen packningen mellan block och transmissionskåpan. Det finns tydligen olika varianter och tar man fel suger pumpen luft.) Quote
tpau Posted January 4 Posted January 4 Hmm. Som sagt svårt att vet om man jagar spöken eller om det är riktiga problem, Det finns en gubbe som heter Graham och driver en firma som heter Penguin motorsport. Han håller mycket på med gamla fordar där han är mycket hjälpsam och kunnig, lite av en auktoritet. Det verkar också som om han gör samma sak med, Rover V8. Historiskt verkar han ha hängt på detta forum; https://classicroverforum.net/index.php?threads/oil-pump-priming.36508/ Prova googla på hans svar eller kanske fråga där? /T Quote
MJac Posted January 4 Author Posted January 4 Du, det där var en intressant tråd! Det beskrivs just att motorn kommer gurgla och väsa utan att det är något som är tokigt. Kanske är det en "spökjakt" jag håller på med!? Lite skrämmande är dock att jag ställde frågan i en FB-grupp som heter Rover V8 powered, Två pratade om att den kan vara fel packning mellan transmissionskåpa och block. Jag följer dina tips och ställer frågan även i classicroverforum, och till Graham om jag hittar igen honom. Tack! Och god fortsättning 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.