Jump to content

_coffe_'s bygge


Recommended Posts

Jaa, äntligen så har resan till en färdig Seven börjat!! Just nu står "röda faran" parkerad precis utanför... en sierra alltså =)... En pinto-motor bidde det... den varianten med katalysator!! så nu ska det bara städas i garaget, sen ska den in där och styckningen kan börja!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 205
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jaa, äntligen så har resan till en färdig Seven börjat!! Just nu står "röda faran" parkerad precis utanför... en sierra alltså =)... En pinto-motor bidde det... den varianten med katalysator!! så nu ska det bara städas i garaget, sen ska den in där och styckningen kan börja!!

Grattis "styckmästar´n", så då börjar den långa resan till att bli en lycklig 7 ägare. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Tack tack :D

Just nu är jag så grymt motiverad :wohow:

Jag funderar lite på vad jag ska ta från bilen...

Motor

V-låda

Bakaxel

Kardan

Rattstång å ratt

Styrväxel (är det servo på sierra pinto 89'a??)

Något mer som jag ska ta från Sierran??

Sen så ska jag fixa kylare och pedalställ från en Nissan Micra hade jag tänkt... Är det något som jag har glömt??

Jonte Var det du som hade hittat en liten söt generator?? Vad var den från??

Edited by _coffe_
Link to comment
Share on other sites

En liten fundering bara, kylaren från nissan micra, är det någon som har goda erfarenheter av den? Thord körde med en sån förut, men han kokade sönder toppen, men jag vet inte riktigt om det beror på kylaren eller handhavande.

Link to comment
Share on other sites

Ja just det! Lite el behövs också.. det är klart!!

Joo, jag har hört både positivt och negativt om Micra-kylaren.. Någon som har ett förslag på en annan kylare som är effektiv och inte tar så stor plats??

Ska man ta nav från en 240, eller vilket är bäst??

Link to comment
Share on other sites

Micrakylaren ska funka bra sägs det. Hur lyckades han koka motorn i en sån här bil??? den har ju inget direkt motstånd att jobba mot... Man kan ju alltid sätta i ett extra expansionskärl så man får större vattenvolym.

Link to comment
Share on other sites

Micrakylaren ska funka bra sägs det. Hur lyckades han koka motorn i en sån här bil??? den har ju inget direkt motstånd att jobba mot... Man kan ju alltid sätta i ett extra expansionskärl så man får större vattenvolym.

Smart...det har jag inte tänkt på :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Nää, det hade inte jag heller tänkt på!! skitbra idé ju :thumbup:

Föresten, finns här någon Haynes handbok på sierran här någonstans som man kan "låna"??

Edited by _coffe_
Link to comment
Share on other sites

Micrakylaren ska funka bra sägs det. Hur lyckades han koka motorn i en sån här bil??? den har ju inget direkt motstånd att jobba mot... Man kan ju alltid sätta i ett extra expansionskärl så man får större vattenvolym.

Smart...det har jag inte tänkt på :thumbup:

Tror nog att du inte kan tillgodoräkna dig den volymen eftersom vattnet i den står still och således inte bidrar till ökad kylning. :(

Link to comment
Share on other sites

K0okningen kan eventuellt bero på handhavandefel, eller på att luftgenomströmningen genom motorrummet var allt för liten, i samband med en lite för klen kylare.

Själv kör jag med volvo 360, alt 440 kylare, för mig fungerar det riktigt bra, och har inte haft någta problem med vattentemp.

Men då har jag å andra sida bra luftutsläpp strax bakom kylaren, så genomströmningen blir bra.

Link to comment
Share on other sites

Fel ordval ovan "expansionskärl", menade ett kärl som ökar den strömmande volymen...

Mängden kylmedium kan ju ökas alternativt att man får in mer kylluft till blocket.

Link to comment
Share on other sites

Diravi Vilket chassi bygger du på?? Hur stort är 360/440-kylaren i måtten??

Genomströmningen är väl god i en seven?? den verkar relativt god enligt mig iaf, det finns inte mycket som hindrar luften innanför kylaren... där ska ju inte så mycket sitta i vägen?!

Nää, det är ju klart att det bara är volymen som ändras :whistling: .... men om man har mer volym till kylmediumet, borde då inte mediumet hålla en genomsnittlig längre temperatur?? eller tänker jag fel?!

Vad mycket jag kommer på att jag ska fråga efter det att jag tryckt på skriv inlägg... Någon som vet ett bra ställe där man kan lägga upp hemsida gratis?? tänkte att man kanske skulle bygga sig en liten byggdagboks-sida....

Edited by _coffe_
Link to comment
Share on other sites

Annars är en Polo kylare som gjord för en Locost noskon. Det skall vaara från en 1.0 L. Den får precis plats inne i noskonen.

Micke

Link to comment
Share on other sites

Jag har lagt upp min bil på en yahoosida men där kom så mycket spam och reklam så har tröttnat på den men lägger ändå upp bilder där... men det är roligare att pilla med bilen än att pilla med hemsidan...

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet ett bra ställe där man kan lägga upp hemsida gratis?? tänkte att man kanske skulle bygga sig en liten byggdagboks-sida....

Hej!

I mekjuntan kör vi med bilderalbum på MSN. Fungerar bra frånsett att man får nöja sig med texter till bilderna istället för långa byggbeskrivningar med bilder till.

http://groups.msn.com/Super7Karlstad

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Nä, det är så sant så... roligare att meka med bilen än med med en hemsida....

nu är det snart helg *längtar*... måste ju få in bilen i garaget så att jag kan pilla ner den... jag är så sugen på det nu när jag ser den varje morgon.... :wohow:

sen så var det ju larm på den bilen, så bara där har jag ju sparat någon tusenlapp... det ska ju in i min saab så fort jag får tid å har rivit ut det! :D

Link to comment
Share on other sites

Diravi Vilket chassi bygger du på?? Hur stort är 360/440-kylaren i måtten??

Genomströmningen är väl god i en seven?? den verkar relativt god enligt mig iaf, det finns inte mycket som hindrar luften innanför kylaren... där ska ju inte så mycket sitta i vägen?!

Nää, det är ju klart att det bara är volymen som ändras  :whistling: .... men om man har mer volym till kylmediumet, borde då inte mediumet hålla en genomsnittlig längre temperatur?? eller tänker jag fel?!

Vad mycket jag kommer på att jag ska fråga efter det att jag tryckt på skriv inlägg... Någon som vet ett bra ställe där man kan lägga upp hemsida gratis?? tänkte att man kanske skulle bygga sig en liten byggdagboks-sida....

Jag har ett DD7 chassie(samma mått som i boken), måtten på kylaren vet jag inte riktigt.

Genomströmningen kan vara god, eller usel, beroende på vart luften har att ta vägen.

Bygger du en bil utan luftutsläpp så måste all luft som skall ut ur motorutrymmet ut under bilen, har du då en låg bil så kan det bli trångt, dessutom så skapar det ett oönskat övertryck under bilen.

bygger man dessutom som ett par bilar jag sett med golv i motorutrymmet, för en aerodynamiskt plan undersida, vart skall då luften ta vägen.

Har du större volym i kylmediet så tar det längre tid att värma upp, men den kylande arean ökar inte.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Nää, men det får bli en micrakylare... om det inte funkar, så kommer jag väl att märka det... det får bli ett senare problem!! nu längtar jag bara till helgen, så att jag får in "offret" i garaget... så att ja kan sätta igång med styckningen :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Nää, men det får bli en micrakylare... om det inte funkar, så kommer jag väl att märka det... det får bli ett senare problem!! nu längtar jag bara till helgen, så att jag får in "offret" i garaget... så att ja kan sätta igång med styckningen  :twisted:

Men det är ju fint väder ute nu annars ;)

Link to comment
Share on other sites

haha, joo... det är klart... men just nu har jag så mycket i skolan... två nationella prov i Svenska B, Projektarbete 100 p och en muntlig redovisning om konflikten i Palestina i Samhällskunskapen.... Så det blir nog till att vänta till helgen :D ... även om jag snart inte kan låta bli.... haha :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nu så rullade jag äntligen in Sierran i garaget igår för lite styckning... jag har en massa grejer som jag undrar över...

först så kommer här en liten bild... jag har satt några ringar med siffror... kan någon säga vad grejerna är för något och om det behövs...

grej nr.1 satt med en slang... på den slangen satt en t-koppling... den ena av ändarna fick till ett stålrör som går bakåt någonstans... vart går den? sen så går det en ände till insuget har jag för mig....

är det denna pryl som är den berömda kolkanistern??

post-6-1113118023.jpg

Edited by _coffe_
Link to comment
Share on other sites

sen så kommer nästa bild....

grej nr. 1 hade en svart slang med ett gult/rött streck på sig... samma med grej nr. 2... den ena hade ett rött, den andra ett gult.... vad är det för något roligt??

post-6-1113118157.jpg

Link to comment
Share on other sites

sen så har vi den sista bilden här... grej nr.1 på denna bilden är en stor svart plastklump... vad används den till?? är den så nödvändig??

den sitter fast i några rör, nr.2, som går till grenröret... vad har detta lilla paket för funktion?

post-6-1113118366.jpg

Link to comment
Share on other sites

oj, kom precis på att det kanske inte va smartast att döpa alltihop till nr.1 å nr.2 :icon_oops:

men jag hoppas att ni kan hjälpa mig ändå... referera till bilderna bara när ni kommenterar å hjälper mig :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

sen så kommer nästa bild....

grej nr. 1 hade en svart slang med ett gult/rött streck på sig... samma med grej nr. 2... den ena hade ett rött, den andra ett gult.... vad är det för något roligt??

Vet inte riktigt vad dom är för. Men nr2 behövs tydligen inte och jag är osäker på 1:an.

Jag har bägge kvar, dom tar inte speciellt stor plats

Link to comment
Share on other sites

sen så har vi den sista bilden här... grej nr.1 på denna bilden är en stor svart plastklump... vad används den till?? är den så nödvändig??

den sitter fast i några rör, nr.2, som går till grenröret... vad har detta lilla paket för funktion?

Bara att slänga i bingen

Det ska bort bort bort :D

Link to comment
Share on other sites

är det denna pryl som är den berömda kolkanistern??

Jepp

Den biten som går bakåt, är det den som går till tanken då?? för det går väl ett rör dit va?? om ja inte har helt fel!?

Du är underbar Jonte!! så snabba svar... nu ska jag ut och pilla igen... :wohow:

Link to comment
Share on other sites

är det denna pryl som är den berömda kolkanistern??

Jepp

Den biten som går bakåt, är det den som går till tanken då?? för det går väl ett rör dit va?? om ja inte har helt fel!?

Stämmer

Link to comment
Share on other sites

En grej jag funderade på.... ska jag spara och använda framupphängningen, med broms, spindel, ok å hela det kitet?? eller ska jag norpa det från en annan bil??

Link to comment
Share on other sites

En grej jag funderade på.... ska jag spara och använda framupphängningen, med broms, spindel, ok å hela det kitet?? eller ska jag norpa det från en annan bil??

spindel ok och skiva kan du spara, om du tar bort fjäderbenet från spindeln kan du använda den till din framvagn, det finns adapters som man sätter där fjädrebenet satt som man sedan kan fästa en övre spindelled, bult etc i.

ps. visst är det kul att slakta bil :) :), håller själv som bäst på att slakta min sierra. ds.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju hur kul som helst :wohow: !! jag förväntar mig att kunna lyfta ur motorn å växellådan redan nästa helg... kanske... jag har projektarbetet i skolan som ska vara färidgt på fredag, så det kommer att ta rätt mycket av mina vardagar denna veckan... vi får se... :thumbup:

Nu så kommer det en bild med lite frågor igen....

Nr.1 - denna slang går ner till det t-korset som satt i kolkanistern... har jag för mig.... är den nödvändig att ha kvar för kolkanisterns funktion??

Nr.2 - vart går denna slangen?? den ser ut att gå in i den där svarta klumpen som sitter i torpedväggen... nödvändighet??

Nr.3 - hur nödvändig är denna då?? vart tar den vägen och har för funktion??

Nr.4 - om jag nu kommer ihåg rätt så går denna slang ner till luftburken... nödvändig??

Nr.5 - vad är det med denna röda slangen?? vad har den för funktion och nödvändighet??

Nr.6 - den stora svarta slangen kommer från den där klumpen uppe till vänster på bilden... den har jag tagit bort... då är min fråga om jag kan ta bort den rödsvarta slangen med tillhörigheter också?? dock så är det så att den rödsvarta slangen sitter ihop med en svartvit på en liten pryl som satt jämte kolkanistern... kan jag ta bort den svartvita slangen också?? den går nämligen in under insuget någonstans...

Link to comment
Share on other sites

Jag har kvar 1, 3 och 5

4 är avluftning av ventilkåpan och det måste du ha på något sätt. Antingen med locket (4) eller om du gör hål i ventilkåpan och sätter ett litet filter där.

Link to comment
Share on other sites

Jag har kvar 1, 3 och 5

4 är avluftning av ventilkåpan och det måste du ha på något sätt. Antingen med locket (4) eller om du gör hål i ventilkåpan och sätter ett litet filter där.

Du hade gjort så med nr.4 va?? en liten nippel på sidan av kåpan?!

angående nr.6, är den helt okej att ta bort?? vet du vad slangen har för funktion??

nr.2 som går in i torpedväggen... hur har du gjort med den?? är det bara att plugga med en bult?

Tur att detta forum finns...så jag vet vad jag ska göra :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort en uttag i sidan på ventilkåpan (nr4)

2:an har jag pluggat i insuget och 6 har jag ingen aning om vad det är är, men borta är det :D

Link to comment
Share on other sites

Jag funderar på en liten grej nu när jag sitter här å pillar... fläkten som sitter på motorn, ska man skrota den och sätta en ny, mindre fläkt längre fram i noskonen eller ska man behålla den fläkten som sitter på motorn??

Link to comment
Share on other sites

Nu ska vi ta och uppdatera oss lite grann.... Motorn åkte ur vid 9-tiden igår kväll... riktigt kul att det går relativt fort :wohow:

det är himla spännande och roligt ju :thumbup:

en sak jag funderat på.... de två vattenslangar som går in till värmeelementet (många e'n där) hur har ni som byggt med pinto gjort, eller kanske rent alltmänt... är det bara till att plugga uttagen för de två slangarna??

sen så kommer vi tillbaka till de här mystiska slangarna... den svarta slangen med ett vitt streck på, den går in i insuget, på undersidan... strax efter själva inloppet för luften... kan man bara ta bort denna?? i andra änden så sitter det en svart rund klump och någon ventil med en sladd till.... bara att ta bort och plugga??

ska lägga till en bild på hur det aktuella läget ser ur just nu :wohow:

post-6-1113830510.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej

Man dumpar den fast monterade fläkten den får oftast inte plats heller, så det blir till att skaffa en eldriven sak.

Jag vet inte hur pinton fungerar men vette fan om jag hade pluggat, jag hade nog kopplat ihop dom istället(så man inte tappar nån cirkulation i toppen).

Kul att du är på G, ska du svetsa ram eller köpa?

Jag håller på att ihop svetsa min, och hade jag fått välja en gång till så hade jag köpt en färdig istället :(

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...