Jump to content

_coffe_'s bygge


Recommended Posts

En fråga angående min bakaxel... ska drivaxlarna bara vara att dra ut ur klumpen?? efter det att jag lossade på de fyra bultarna som sitter vid lagret, så var det bara att dra axeln ur klumpen... jag tycker att det är lite småskumt och undrar om det ska va på detta viset??

På min var det också så, det skall visst finnas två typer av drivaxlar på sierrorna, tripod och lobro heter dom(enligt haynes-manualen).

På tripod, som jag (och du??) har är det bara att dra ut.

På lobro sitter drivaxeln fast i diffen med 6 bultar.

Jag diskuterar precis detta med gka på msn... vi har resonerat fram till att tripod, den man drar ut, sitter på 7" bakaxlar medans lobro, med bultar, sitter på 7,5"... kan detta stämma tro??

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 205
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

jag har nu svetsat fästen för 7" klump.

till den har jag tripodaxlar men funderar om det går att byta till lobro från tex scorpio?

är det samma längd på axlarna? så det blir samma spårvidd.

går det att använda lobrodrivaxlar med 7" klump eller måste jag byta till 7,5"?

är det samma splines längst ut på axlarna på sierra och scorpio så att det går att ta navet från sierra och sätta det på drivaxlar från scorpio?

Plan A var att använda trummorna från sierran på egenbyggda uprights men då tar nog bromsledningen i överdelen av uprighten.

Så plan B är att skaffa ok och skivor för att bulta fast inne vid diffen. Är det någon fler än plysche som har gjort så?

Link to comment
Share on other sites

jag har nu svetsat fästen för 7" klump.

till den har jag tripodaxlar men funderar om det går att byta till lobro från tex scorpio?

är det samma längd på axlarna? så det blir samma spårvidd.

går det att använda lobrodrivaxlar med 7" klump eller måste jag byta till 7,5"?

är det samma splines längst ut på axlarna på sierra och scorpio så att det går att ta navet från sierra och sätta det på drivaxlar från scorpio?

Plan A var att använda trummorna från sierran på egenbyggda uprights men då tar nog bromsledningen i överdelen av uprighten.

Så plan B är att skaffa ok och skivor för att bulta fast inne vid diffen. Är det någon fler än plysche som har gjort så?

Titta på bilden nedan.

http://www.kallerman.com/westfield/030817/.../bild%20014.jpg (från kallermans sida www.kallerman.com/westfield )

Det är en 7" klump (lägg märke till distansen i övre vänstra fästet som man inte använder när det är en 7,5" klump)

7" klumpen finns med båda olika typerna av drivknutar.

Men om du ska i med en 7,5" klump istället i dom fästena du har gjort så får du helt enkelt flytta det övre vänstra typ 12,5mm åt vänster! :)

Nästan lika bra att göra det på en gång och använda distans till 7" klumpen, så går det smidigt att sätta i en annan klump om du vill!

Det bör ju vara samma längd på bägge drivaxlarna då bilar med samma spårvidd använder båda lösningarna.

Dock så vet jag inte om det skiljer mellan sierra och scorpio, det kan det mycket väl göra.

Plan C kan väl vara att sätta skivor och ok ute vid hjulen som sierra/scorpio med skivor har?

Kom gärna förbi och titta på min bil nån fler gång om du undar över nått!

Jag har även ett par nya sierra bak-bromsskivor över som du får köpa billigt (felköp från biltema)

Edited by Gustav Sundberg
Link to comment
Share on other sites

När jag ändå är igång så kan jag lika gärna lägga ut en liten fråga här...

passar navet och lagret från drivaxlarna på en 7" rakt av på drivaxlarna på en 7,5"???

skickar med en bild och visar vilka två delar det är jag menar....

post-6-1116246365.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det bör ju vara samma längd på bägge drivaxlarna då bilar med samma spårvidd använder båda lösningarna.

Dock så vet jag inte om det skiljer mellan sierra och scorpio, det kan det mycket väl göra.

Borde inte lobro-axlarna vara kortare eftersom dels flänsarna tar upp plats och dels att själva klumpen är lite bredare(?).

Sierra har iaf kortare axlar än Scorpio, så mycket är säkert.

Och ja, lobro-axlarna är splinesade så vitt jag förstått (annars skulle man ju inte kunna byta knutarna). :blink: Sen om det är samma storlek på splines osv som tripod-axlarna, det är en annan femma. Men det går ju lätt att mäta upp...

Link to comment
Share on other sites

Nu när (förhoppningsvis) miljöavgiften försvinner... vad har jag för utvecklingspotential på min pinto-motor då?? det känns lite klent med 100 hk (säger jag som aldrig testat)... vad har ni för förslag å tips??

Link to comment
Share on other sites

Nu var det ett litet tag sen jag skrev något i min lilla tråd... Jag har två frågor...

1. Hur får man enklast ut de två genomgående bultarna till klumpen där bak?? Jag har skruvat å skruvat, men nu sitter dom för löst för att skruvas ur med, men för hårt för att jag ska lyckas banka ur dom... något bra tips??

2. Kan man byta nav och lager mellan 7" och 7,5" drivaxel?? För mer info så finns denna frågan en bit upp om ni vil lse en bild på vilka delar jag menar...

Link to comment
Share on other sites

Jag tog en rundstång av något tunnare dimension än bulten och sen var det bara att banka...

jag testade det, men på min axel satt dessa fruktansvärt hårt så jag fick ta lite hjälp av vinkelslipen för att få bort dom, aluminiumet hade oxiderat eller nåt men med mkt våld går det!!! :D

Link to comment
Share on other sites

Jag tog en rundstång av något tunnare dimension än bulten och sen var det bara att banka...

Så gjorde jag oxå, typ :)

Jag kapade lös fästena ur bilen först med rondell.

Sen när klumpen låg lös på golvet så gick det bättre att smeka ut bultarna.

det var iof en bra idé... blir nog att jag gör det, om jag nu inte får ut bulten imorgon....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag får fan inte ner klumpjäveln :icon_angry: .... jag har böjt ett antal små bultar i försök att banka ut de långa som sitter där... vilket har resulterat i att i de övre fästet så har ja kilat fast en liten bultjävel :icon_oops: .... vi får väl se hur jag ska få ut den igen.... jag kapar snart av de långa bultarna... det verkar nästan enklast.... det är ju skitsvårt att komma åt när man ligger på golvet med en vinkelslip för att kapa fästena till klumpen.... jag håller på att bli knäpp....

annars så är det bara klumpen och elsystemet kvar som ska rivas.... sen är det dags att börja fundera på att svetsa ram.... köpte föresten en svets härromveckan... dock en från biltema... men va fan... den duger, de va den "näst värsta" dom hade.... har ju inte råd med mer :(

en liten fundering bara... är det verkligen nödvändigt att riva ut elsystemet?? den enda anledningen, som jag ser det, är att få alla kontakter som motorn behöver.... men är det verkligen värt allt slit?? i slutändan blir det väl ändå inte så många kontakter?!

Link to comment
Share on other sites

en liten fundering bara... är det verkligen nödvändigt att riva ut elsystemet?? den enda anledningen, som jag ser det, är att få alla kontakter som motorn behöver.... men är det verkligen värt allt slit?? i slutändan blir det väl ändå inte så många kontakter?!

Skumma kontakter, de där; kan vara hopplösa att få tag i, om du inte vill betala tusenlappar för ny orginal kabelstam från tillverkaren.

Link to comment
Share on other sites

Det blir en del kablar kvar till motorn efter att man skalat bort allt det andra.Det tar tid,och är pilligt.Jag har elschema över kat-motorns kablage,i övrigt funkar Haynesboken bra.

Jag ångrar inte att jag gjorde så.

mvh pixbo

Link to comment
Share on other sites

En liten grej som jag tänkte kolla med er bara... är det något jag missat att ta från min sierra nu, tänkte skrota den så fort som möjligt nu...

motor, låda, kardan, bakaxel, ratt, rattstång, styrväxel, kabelstam

är det något jag missat?? hur ska jag göra med bensinpumpen, är det något vettigt som sitter på sierran eller ska jag köpa något bättre med än gång?? jag kan ju egentligen ta en pump från vilken nyare bil som helst... har ni några dåliga erfarenheter utav sierrans pump?? annars är det väl inte så mycket mer tror jag?! jag har hört någon snacka något om att ta med sig bältet, för att ha till första provningen... stämmer?? hur är det med tankmätare?? finns det att fixa eller har sierran en vettig jag kan knycka??

Link to comment
Share on other sites

du kan ju plocka reläer mm till lysena. annars får du väll plocka allt som du kanske kommer få användning av och om du sen inte behöver det kan du ju altad kasta eller sälja det som blir över.

Link to comment
Share on other sites

Plocka så mycket du kan, om det är en insprutare så klarar nog soppapumpen en hel del.

Jag har inte hittat nån rimlig skrot i halland så räkna med att allt extra som skall hämtas blir för djävla dyrt soppapump 500-800 pix osv.

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Ta instrumenteringen och hastighetsmätarwiren också, om inte annat kan du ju använda delar av wiren. Instrumentklustret kan vara bra att ha vid provkörning. Missa heller inte bultarna till kardanen för de är skitdyra.. Hanbromsspaken med wirar och länkage samt om avgassystemet är någorlunda fräscht dvs utan hål kan det vara bra att ha till bullerprovet...

Edited by svante
Link to comment
Share on other sites

okej, då har jag lite mer att plocka då... lite såna där smågrejer... men det är inget stort å viktigt som jag har glömt??

jag funderade på de också, ska ja ta framvagnen?? eller kanske jag redan har frågat :icon_blink:

Link to comment
Share on other sites

sådär ja... då va hela bilen länsad på allt.... fick tillslut ner bakaxeln efter en massa joxande å hjälp från farsan.... det blev mycket enklare att banka ur de genomgående bultarna efter det att man lossat gummiupphängningen :D

en fråga... om jag ska använda mig av länkarmen från sierran... hur ska jag lösa fästet, så att man kan bulta fast upphängningen sen??? när man kollar på länkarmen, så är det en koppling som klämmer åt fjäderbenet... inte så där bra som det är på min saab :D .... ska man ta en annan länkarm och sätta dit?? är det enklare.... har inte saaben samma bultmönster??

Link to comment
Share on other sites

Om du med länkarm menar styrspindel så sätter man en svamp i festet för fjäderbenet, och i den sätter man övre spindelled.

joo, så kanske den heter :icon_oops: ... det är den jag menar iaf... hur ska jag göra med den?? ska jag ens använda den??

Link to comment
Share on other sites

jag tänkte på en sak nu angående det här med den slopade miljöavgiften... hur funkar det för min motor om jag tar bort katten, klarar den fortfarande miljökraven?? om jag bestämmer att ha kvar katten men inte kolkanistern och det systemet, funkar fortfarande katten som den ska då?? om jag sätter en turbo på pinton, hur blir det då med avgaskraven om jag slopar katten??

Link to comment
Share on other sites

:lol: Kravet om co-halt vid tomgång kvarstår.Resten är slopat.

Jag använder kolkanistern för att jag inte orkar montera bort den.Sen är det väl bra med tankventilation.

Släng skiten!

mvh pixbo

Link to comment
Share on other sites

Kolkanistern är till för att filtrera bensinångor från tanken.

Sedan leds ångor via en ventil in i insuget.Jontes bil är regbesiktigad utan att ventilen är inkopplad.Så summan av kardemumman är att de inte behövs.

Min motor går utmärkt utan kat,co-halten vet jag inget om ännu.

Kör du utan kat,får du borra och gänga ett hål i avgasröret för lambdasonden.

Fast du har väl en del annat att göra.innan du skall starta?

mvh pixbo :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

jo, men kan väl säga att det är en del kvar :D ... väntar på min lön och att kranbilen ska komma och hämta sierravraket... sen är det bara till att börja svetsa... jag ser faktiskt fram emot det :blink:

men det är bra att samla på sig så mycket information som möjligt innan... mycket frågor som cirklar i huvudet hela tiden ju :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

äntligen kan jag nu gå vidare till nästa fas... idag så hämtade äntligen kranbilen skrothögen (som vi fick dra ut ur garaget med farsans bil)...

ägnade hela min lediga dag åt att städa upp all skit som jag spridit runt omkring mig i garaget, det var någon som klagade på att dom inte kunde hitta några verktyg :D

det som ska göras nu är att en stor spånskiva ska köpas in, sen blir det till att börja rita ut ramen på denna... för det är väl enklast att göra så?? eller hur har ni gjort som har svetsat ramen själva?? tips mottages gärna ;)

Link to comment
Share on other sites

ett tips när det gäller bord är att hitta något gammalt stadigt skrivbord med justerbara fötter och skruva fast golvspånskiva på.

finns på närmaste returmarknad.

jag använder små plåtvinklar som jag har skruvat fast på spånskivan för att rören ska ligga rätt och sen tvinga fast dom.

eftersom golvspån är 2.40 lång och ramen är längre så får man lyfta fram ramen när man har svetsat ihop allt framför ryggplåten.

Link to comment
Share on other sites

Tack för de snabba svaren, forumet är allt bra :thumbup:

Jag funderar på om jag ska köpa en eller kanske två mdf-skivor, dom är ju lite hårdare... kanske skaffa några pallar och sen sätta fast skivorna i dom... vad tror ni om det?? pallarna på högkant borde väl bli en bra arbetshöjd?! frågan är om det sviktar något, kanske inte med mdf? det var min tanke?!

Link to comment
Share on other sites

MDF är hårt och bra, men om man ska göra en jämförelse så är det ungefär som stenhård tretex, dvs det håller ihop bra, ända tills man gör ett jack i det.. Det jacket kommer bli större, och större, och större...... Och det blir en j-a massa damm från det om det skulle råka gå sönder....

Dessutom är det skörare än spån, och dyrare..... Nja, jag skulle tagit spånskiva.. Enda fördelen jag kan se med MDF: Det väger inte lika mkt... :thumbup:

Detta är mina erfarenheter sedan jag har byggt ett databord med tillhörande hyllor i MDF... :whistling:

(Något jag däremot inte skulle tveka att göra, är högtalarlådor av MDF... Om man ska klä in dom vill säga.. )

Link to comment
Share on other sites

hehe, jag kan tänka mig det...

jag köpte mig en 16mm skiva idag... ska börja rita bottendelen på ramen så fort jag får tid över... nu känner jag mig allt sugen :wohow:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

sådär då, nu är jag i full gång att måla ut bottendelen av ramen... det var grymt mycket svårare än vad jag först trodde, det måste ju bli rakt :whistling: .... mycket sudd har det gått åt :prop:

jag har bara en liten fundering, ni som har byggt ramen efter boken, hur upplever ni utrymmet i sittbrunnen?? jag tycker att det ser lite väl smalt ut (ungefär 40 cm)... ni som inte har byggt efter bokens ritningar, varför har ni inte det?? är det för utrymmessjäl eller för att det är lättare att kpa färdigt chassi?? berätta gärna lite, för jag har börjat fundera på om det inte är lite för smalt... rätta mig gärna...

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att du kan göra kardantunneln lite smalare än boken då du kör med sierraklump.

när du kör med en fast klump så rör sig inte kardanen nästan alls. Bara framme vid växellådan pga av kudden som

sitter där.

Edited by Mrlynx
Link to comment
Share on other sites

Hej!Räcker 16 mm platta?Ramen blir ganska tung,och plattan får inte svikta.

Jag köpte en spånskiva på 200x120x28 mm som jag la på två verktygsbänkar typ Black o Decker(hade en,köpte en billig på K-Rauta för 99 :-).

Klämde fast 95x45 regel i varje bänk(I våg),skruvade fast två reglar längs under hela skivan,och skruvade fast skivan i reglarna.

Jag kunde sitta i ramen utan att plattan böjdes.

Hade även motorn på skivan,efter att stämpat med en regel mellan skiva och golv.

Jag tycker att du skall ha ett så stabilt bord som möjligt.Risken är att du biter dig själv i svansen annars.

mvh pixbo :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Tack Pixbo, jag som var lite säker där på att det skulle räcka... jag såg en bild i boken där han har lagt tjocka reglar under skivan, det får nog bli en likadan lösning, samt kanske en skiva till sen under den jag har nu... sen så får jag försöka hitta något bord att skruva fast allt i, kanske skrivbordet på mitt rum... det vill jag inte ha längre :prop:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu var det ett tag sen det hände något i garaget :(

En fråga till er som har lite större erfarenhet med dessa locost, jag tänkte först att jag ska bygga efter boken och dess chassi, men jag har börjat att fundera lite... Jag vill ha en sjua som ser bra ut, lite bredare än bokchassit... räcker det att bredda hela chassit en 10-20 cm, eller kommer det att se knasigt ut... jag har sett en bild på en sjua som ser riktigt fet ut, typ mk indy-chassit... hur stor skillnad är det på bokchassit och mk indy?? bredare, längre??

Link to comment
Share on other sites

är det någon som vet hur stor plats sierramotorn tar mellan motorfästena?? får den plats i bokramen??

jag funderar på att göra ramen en 10 cm bredare och kanske lite längre än vad som är i boken....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...