Micael Posted March 24, 2005 Share Posted March 24, 2005 Tjenare Hur kopplar man en generator? Jag har tre plintar på min zetec generator. En heter "D" och en heter"B" och en heter inget. Var skall man koppla dom? Misstänkter att "B" skall kopplas till batteriet, men var skall dom andra kopplas? Vill ju gärna ha en laddningslampa också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted March 24, 2005 Share Posted March 24, 2005 (edited) Det borde vara inbyggd laddningsregulator ?? En kabel med kraftig anslutning bör gå till batteriets pluspol. B En klenare kabel D bör gå till kontrollampa som därifrån går till tändningsspänning (+12V) Detta gör att när tändning slås på så lyser laddningslampan. När generator sedan laddar så blir spänningsfallet noll volt över lampan och den slocknar. Kan det vara så att den tredje är för jord ??? :icon_oops: Edited March 24, 2005 by heralue Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted March 24, 2005 Author Share Posted March 24, 2005 tackar för svaret. Jag ska kolla på generatorn i kväll och se om jag kan se om det är en jord. Så du menar att jag skall dra en kabel från "D" till en kontrollampa och från andra polen på kontrollampan till + från tändningen? Kan man dra den kraftiga "B" kabeln till startmotorn i stället. På plinten som den karftiga kablen från batteriet kommer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted March 24, 2005 Share Posted March 24, 2005 Kan man dra den kraftiga "B" kabeln till startmotorn i stället. På plinten som den karftiga kablen från batteriet kommer? Det är så man brukar dra B+ kabeln :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustav Sundberg Posted April 1, 2005 Share Posted April 1, 2005 tackar för svaret. Jag ska kolla på generatorn i kväll och se om jag kan se om det är en jord. Så du menar att jag skall dra en kabel från "D" till en kontrollampa och från andra polen på kontrollampan till + från tändningen? Kan man dra den kraftiga "B" kabeln till startmotorn i stället. På plinten som den karftiga kablen från batteriet kommer? B+ är ju B+ överallt... Batteriet, startmotorn, generatorn... Så det går utmärkt att dra B+ från generatorn till startmotorn om det blir bäst kabeldragning så! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted April 10, 2005 Author Share Posted April 10, 2005 Jag har fått igång laddningen men det är nåt skumt fel. När jag virder av nyckeln så stannar inte motorn direkt utan den går ett litet tag. Först trodde jag att det var glödtändning men i och med att det insprutning så borde detta inte vara möjligt pga att spridarna inte ger soppa om det inte finns nån el. Detta föranleder mig till att jag får nån slags bakström när jag virder av nyckeln. När jag vrider av nycklen så tänds laddningslampan men motorn går en stund. Jag misstänker att det kommer ström från generatorn via laddningslampan och vidare in i säkringsdosan och på så sätt gör att ett (har två) relä "drar" och motorn fortsätter att gå. Det är reläet till tändning/insprutning som ligger kvar medans det andra reläet som går till soppapumpen slås av. Då går bilen på den soppan som finns i slangarna till trycket sjuker/soppan tar slut. Om allt hade varit rätt så borde båda reläerna slå av och då slås även tändning/sprut av och då stannar motorn direkt Kan detta vara ett troligt senario?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddy Posted April 10, 2005 Share Posted April 10, 2005 tackar för svaret. Jag ska kolla på generatorn i kväll och se om jag kan se om det är en jord. Så du menar att jag skall dra en kabel från "D" till en kontrollampa och från andra polen på kontrollampan till + från tändningen? Kan man dra den kraftiga "B" kabeln till startmotorn i stället. På plinten som den karftiga kablen från batteriet kommer? Det här fick vi lära den hårda vägen. Vår Dala7a ville inte ladda. Orsaken var att vi inte hade kopplat in laddningslampan. Efter att det var gjort så funkade det perfekt :thumbup: Måste erkänna att det var lite svårt att se sammanghanget. :blink: Eddy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted April 10, 2005 Share Posted April 10, 2005 Laddningslampan var det enda elektriska jag inte kopplade före mässan, Jag hade lite svårt att förstå hur den skulle kopplas och jag provade utan men det gick inte... Generatorn är beroende av den ström som går genom lampan. hummm... man lär så länge man lever ! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 10, 2005 Share Posted April 10, 2005 Alternativt prova att sätta en diod i serie med lampan så att du inte kan få backström annars har du fel typ av tändlås eller felkopplat,, Det borde finnas fler stift som ger spänning där du t-ex. kan koppla reläena. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted April 11, 2005 Author Share Posted April 11, 2005 Alternativt prova att sätta en diod i serie med lampan så att du inte kan få backström annars har du fel typ av tändlås eller felkopplat,, Det borde finnas fler stift som ger spänning där du t-ex. kan koppla reläena. Mja, Reläerna drar på tändläget, har jag bara start och radioläge på tändnings låset över. Det märkliga är att jag kan slå av huvudströmbrytaren och bilrackaren fortsätter att gå, iofs bara en liten stund typ 10 skunder. Vad skall man ha för en diod? jag är urkass på el... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.