Majshumlan Posted October 17 Posted October 17 Hej Jag håller på bygga om/renovera en locost som jag råkade köpa. Kollar på nya coilovers då de gamla ser helt slut ut och ej går att serva. Tänkte låna hem vågceller från jobbet och väga fram vikt på varje hjul. Vad behövs mer för att man ska kunna beställa bra anpassade coilovers och har någon tips på var man kan köpa? Quote
Kjelland28 Posted October 17 Posted October 17 Du behöver veta hur långt slag du ska ha men kan du ju mäta på de gamla. Ska du använda de gamla fjädrarna ? Om inte så kan det vara bra att ta reda på deras fjäderkonstant. Quote
super7 Posted October 19 Posted October 19 Det beror lite på hur mycket det får kosta. För ca 20 år sen lät jag en kille här i stan tillverka Öhlin dämpare åt mig det blev delar från Mc och skoter. Jag lämnade en fram och en bak dämpare till han och från dom fick han ju måttuppgifter samt fjäder hårdheten som en grund, sen gjorde ju närheten till han det möjligt att jag fick prova x-antal olika fjäder sättningar innan jag blev nöjd...☺️ //Nisse Quote
Kjelland28 Posted October 23 Posted October 23 Jag gjorde den här kalkylmodellen till min bil och den verkar ha stämt alla grå fält ska man inte röra det är automatska beräkningar https://docs.google.com/spreadsheets/d/1qEveBTtxB1kzSLaURKOHGNY3hP7ryD-1aUN2Q_M3DHY/edit?usp=sharing Quote
Majshumlan Posted Monday at 01:21 PM Author Posted Monday at 01:21 PM Nice jag ska räkna ut med mina mått/vikter. Men jag vet inte om jag gillar lita på att de coilovers som sitter är det bästa. Det funkar säkert men känns bra att dubbelkolla. Ang längdmått. Ex. på framvagn Om fjädringen är i rideheight så har jag mått mellan stötdämparens bultar 330mm Om fjädringen fjädrar navcentrum upp 100mm så är måttet mellan stötdämparens bultar 272mm. Om man fjädrar navcentrum upp 150mm så borde måttet på dämparen bli ca243mm Vad brukar man räkna på att dämparen fulla längd är i förhållande till rideheight? Är det dämparen som begränsar hur mycket a-armarna ska kunna "sjunka" nedanför rideheight(chassiet upp ovan rideheight)? Och vilket fjädringsslag ute vid hjul brukar man sikta på? Quote
super7 Posted Monday at 02:45 PM Posted Monday at 02:45 PM Hej. Nu såg jag ju att du är från Ume 🙂 Kanske läge för en garageträff. //Nisse Quote
Majshumlan Posted yesterday at 08:08 AM Author Posted yesterday at 08:08 AM (edited) Jo jag bor i Umeå👍 Ja det hade ju vart kul till våren.... nu skäms man ju bara när det ser ut som något katta har dragit in...😀 Jag ska läsa på lite om coilovers och får återkomma med ev frågor Edited 20 hours ago by Majshumlan Quote
Recommended Posts