Tävlingsteknikern Nicklas Posted October 5 Share Posted October 5 Hej alla på Locost forumet. Som ny här vill jag bara säga att ert forum är en ovärderlig källa av kunskap till bilbygge. Inte bara på Locost utan generellt till alla andra bilbygge också. Jag har en fråga angående sammanfogning för bilbygge. Jag vet att MIG-svets och även MMA-svets "Pin-svets" är fördelaktigt men är det godtagbart med gassvetsning av strukturella delar så som chassit i sin helhet eller alternativt mässings lödning "hårdlöddning" av chassi så som Lotus 23 var sammanfogad samt många äldre Kart chassi? Exempelvis Meltolit 900 alternativt Meltolit ES945 som mässningslod eller liknande mässingslod produkter. Ville bara passa på att fråga detta då jag aldrig riktigt har hitta några konkreta svar för detta. Antagligen det för att gassvetsning är ett mycket gammalmodigt sätt att svetsa men det hade passat mycket bra då jag tänkte använda de till glödgning vid formning av aluminium karosspaneler. Mvh Nicklas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted October 5 Share Posted October 5 Det är roligt när nya medlemmar dyker upp och kommer med nya frågor 👍. Gassvetsning är absolut ingen dålig metod, bättre än MIG/MAG . Vad jag har erfarenhet av är när man byter svetsmetod på samma konstruktion, då måste man konstruera om för de nya förutsättningarna. Så för din del som börjar från scratch med hårdlödning gäller det att konstruera fogar med stor anläggningsytan och eventuellt komplettera med förstärkningsplåtar ”gussets”. Men jag rekommenderar ändå att du använder TIG, kan du gassvetsa är TIG inga problem för dej. Jag ser fram emot att följa ditt arbete 😀 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted October 5 Share Posted October 5 Hej och välkommen! Jag har någon form av minne av att Caterham hårdlöder, det finns diverse reportage från dom kanske går att hitta på youtube. Kan du via arbetsprover visa att röret går sönder innan fogen för likartade förband som i ramen borde det ju inte vara något problem, kan dock också tänka mig att det krävs lite annorlunda fogar än en vanlig seven ram. /T 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tävlingsteknikern Nicklas Posted October 6 Author Share Posted October 6 (edited) Jag hade gärna gått på TIG-svets eller t.o.m MIG/MAG men det stora bekymret jag har är att jag inte har el i garaget. Att hitta ett elverks som inte kostar 60k för att driva en svets med ljusbåge är inte rimligt i mina fall. Jag vet inte riktigt om det finns elverk som hade fungerat till svetsning med lägre pris för det är bara vad jag hittade i prisklass som många svetsar kvävde. Har ni möjligtvis några idéer kring elverk till mer humana priser är jag mycket öppen till TIG, MMA eller MIG/MAG-svetsning istället för gassvetsning. Annars har jag tyvärr väldigt lite val och inte direkt något annat ställe att bygga kring Landskrona området heller så därför är jag lite låst med gassvets som mitt sista alternativ till att bygga själv. Annars var tanken att utgå från en VW bottenplatta först men det dyker inte upp många Buggy här nere i Skåne till rimliga priser, varken kapade eller okapade Buggy. /Nicklas Edited October 6 by Tävlingsteknikern Nicklas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.