Jump to content

Bildlagring?


vedde

Recommended Posts

Hej

Jag har ju varit med och lagt till innehåll på detta forum sedan 2009 och jag har haft mina tidiga bilder i den då gratis lagringstjänsten Photobucket som nu helt plötsligt vill ha betalt för att ha foton där. Jag har 43 sidor här på forumet med bilder där de tidiga ligger på Photobucket. Jag vill flytta dem till en annan gratistjänst eller till forumet men tänker att det tar mycket utrymme här som kanske hindrar andra. 

Har någon ett bra förslag på hur jag kan ha kvar alla bilder på forumet, för min egen men också för andras skull?  Jag betalar hellre klubben för lagringsutrymme än någon utomstående tredje part eller finns det fortfarande någon som erbjuder gratis lagring i molnet? eller skall jag skaffa en egen NAS att ha hemma som alltid är uppkopplad(kan ganska lite om sånt)?

Förslag emottages tacksamt.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det är skit det där med lagrings tjänster.   Jag anser att forumet är enda långsiktiga lösningen.   

Begränsar man storleken till "rimligt" borde väl gigabyte priset bara sjunka nu för tide och va till allas nytta

I princip alla mina bilder försvann i någon nedstängning för 6-7 år sedan av annan tjänst ( ingen förvarning) så den gamla byggtråden är numera rätt tom 😞 . 

  Rejsa är exemplet där nästan ALLA bilder sedan forumet starta fortfarande fungerar.  Vet inte hur stor plats det tar 🙂  MEN det fungerar nu 20 år senare.  Men tror han har servern i typ sovrummet ....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har en egen hemsida så jag lägger mina bilder där och länkar till dem härifrån. Det enda knackiga med det är att om jag byter lösning på hemsidan behöver jag se till att länkarna funkar, eller göra om länkarna. Fördelen med egen lagring på det viset är ju att du har koll.

Tidigare hade jag hemsidan på servern hemma men nu ligger den på samma webbhotell som det här forumet (Hostup). Då slipper jag fundera på vad som händer när servern ligger nere här hemma. Samt att om man kör egen server hemma (eller NAS) bör man ju se till att ha ordentlig backup, hårddiskar går sönder. Det kan vara svettigt och en anledning till att jag flyttade vissa grejer till webbhotell. Två speglade diskar i samma dator är inte backup 😛

Forumet funkar ju och som Lupus säger så borde lagringen räcka till, men då ska man också vara medveten om att saker kan gå åt skogen här också. Det har försvunnit trådar och bilder. Vi ligger på 26GB, 25% av lagringskapaciteten nu, vi har lite mindre plats än vad vi hade på det tidigare webbhotellet.

Gratis lagring är nog inte att lita på, jag inte koll på utbudet nu i och för sig. Men det brukar alltid vara nåt som ställer till det.

Jag vet inte hur mycket dina bilder tar men antagligen inte så himla mycket. Kör på bara.

Link to comment
Share on other sites

Vad kostar lagring ?  Är det jätte dyrt med typ det dubbla ? 
Förutom att det är lite svårt att söka så finns ju i princip ALLA frågor troligen besvarade i en bild någonstans . 
 

tycker det är väl investerade kronor med oldschool forum ,  dagens Facebook värld där man aldrig hittar samma bild igen. ( fan nu lät jag gammal ) 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag tröttnade på alla smyghöjningar och samtidigt bantningar på utrymme så jag satte upp en egen NAS server hemma .
Nu kan jag lagra allt möjligt och har tillgång till det var jag än är , kan även dela filer bilder och dokument till andra.

Har den även synkad med mobilen så när jag tagit bild med den så kopierar den även samma bild direkt till servern.

 

Synology DiskStation DS223J | NetOnNet

 

image.png.57e5370944e0836acdb9b1708f816e43.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack,
Jag tror inte mina bilder är så stora, ska försöka få över dem till forumet då.
Nasen verkar ju bra för alla privata bilder så jag får nog investera i en sån vad det lider.


Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vad kostar lagring ?  Är det jätte dyrt med typ det dubbla ? 
Förutom att det är lite svårt att söka så finns ju i princip ALLA frågor troligen besvarade i en bild någonstans . 
 
tycker det är väl investerade kronor med oldschool forum ,  dagens Facebook värld där man aldrig hittar samma bild igen. ( fan nu lät jag gammal ) 
Webbhotellen har ju ofta paket, där det ingår en viss mängd lagring, trafik och prosseroranvändning etc.
I det paketet vi har är det 100GB och där ligger vi som sagt på 25% och det är ju mest bilder (och filmer) som tar den platsen.
Resterande parametrar i paketet använder vi väldigt lite av. Att gå upp i lagring skulle innebära ännu mer oanvända resurser i övrigt och ett mycket högre pris, om vi väljer ett större paket.
Med det sagt tror jag inte det är några problem att förhandla fram en lösning med bara mer lagring, så det är nog inget problem egentligen, han som har webbhotellet är väldigt lätt att ha att göra med.
Kör på bara.

Det är ju supertrist när man hittar nån gammal tråd på nåt gammalt forum med en troligen perfekt lösning, men bilderna finns inte kvar.
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Som tidigare "IT ansvarig" i styrelsen så har nyttjandegraden av köpt lagringsutrymme varit väldigt låg och därför har vi successivt ökat utrymmet för betalande medlemmar.
Att ligga på 25% disk-nyttjande är extremt lågt (i mitt arbete inom Bank & Finans så larmar på >80% )
Disk är som sagt billigt och ser för forumets/klubbens levnad viktigt att kunna lagra bilder inom rimliga gränser utan 3:e parts speciella lösningar.
Worst case är att kostnaderna blir för stora och då är det antingen att höja medlemsavgiften eller sänka lagringsutrymmet,

Så min röst är att släppa lite mer utrymme för betalande medlemmar och ha larm när det når ca 80%, då tas action. Liksom nyttja det vi betalar för

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, Jocke4U sade:

Som tidigare "IT ansvarig" i styrelsen så har nyttjandegraden av köpt lagringsutrymme varit väldigt låg och därför har vi successivt ökat utrymmet för betalande medlemmar.
Att ligga på 25% disk-nyttjande är extremt lågt (i mitt arbete inom Bank & Finans så larmar på >80% )
Disk är som sagt billigt och ser för forumets/klubbens levnad viktigt att kunna lagra bilder inom rimliga gränser utan 3:e parts speciella lösningar.
Worst case är att kostnaderna blir för stora och då är det antingen att höja medlemsavgiften eller sänka lagringsutrymmet,

Så min röst är att släppa lite mer utrymme för betalande medlemmar och ha larm när det når ca 80%, då tas action. Liksom nyttja det vi betalar för

Hear hear!

I second that motion and move to implement! 

/Vedde

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...