Jump to content

Bygga bil

Recommended Posts

Går i funderingarna vad det skulle krävas för att kunna bygga liknande bil nedan. Någon form av Lotus 25, 38 eller likn enklast möjligt. Finns det någon serie som skulle passa. Vad krävs för att ens kunna få framföra den på bana/konbana?

Har tidigare ej byggt något finns det några bra byggböcker där man kan få lite erfarenhet och hur man går tillväga? Jämfört med en Lotus 7 är den enklare att bygga?

Screenshot from 2024-08-02 21-17-44.png

Screenshot from 2024-08-02 21-17-05.png

2 timmar sedan, J.Andersson sade:

Någon som vet vilken alukvalitet och vilka popnitar som borde användas vid ett sånt här bygge?

Hur menar du ?   Menar du att bygga en självbärande kaross i aluminium eller ett stålrörschassi med beklädnad med aluplåtar ?

- om självbärande kaross, mycket avancerat projekt som du bör ha klartecken från besiktningsman att genomföra.

- aluminium plåtar på stålrörschassi, lämpliga kvalitet 1050, 5754 och 6082. Trycktäta blindnitar, dim 3,2mm.

Har haft diskussioner med SFRO tidigare om självbärande i alu. Var mer eller mindre omöjligt att få godkänt då det var svårt att påvisa styrkan då den hänger mycket på hur väl lim och nitar appliceras och vart.

Samma visa mer glasfiber/kolfiber som skall vara bärande.

Så vi får nog förutsätta att det är rörram som skall kläs av TS och därmed anser jag dina rekommendationer goda Göran, även om jag personligen väljer 4mm nitar och 5754 plåt för korrosionståligheten.

3 minuter sedan, swedishGT40 sade:

väljer 4mm nitar och 5754 plåt för korrosionståligheten.

4mm, tycker jag är lite väl stora till en beklädnad på ett stålrörschassi. 
angående plåten  
1050, mjuk aluminium som är lämplig att använda om man behöver forma dubbelkrökta plåtytor,   
5754, väldigt bra allround kvalite   
6082, hög hållfasthet lämplig till plana ytor, golv mm 

Personligen gillar jag 2024-T6 med försänkta solida  2,4mm nitar 😎

• Like 1

1 timme sedan, swedishGT40 sade:

Har haft diskussioner med SFRO tidigare om självbärande i alu. Var mer eller mindre omöjligt att få godkänt då det var svårt att påvisa styrkan då den hänger mycket på hur väl lim och nitar appliceras och vart.

Samma visa mer glasfiber/kolfiber som skall vara bärande.

Så vi får nog förutsätta att det är rörram som skall kläs av TS och därmed anser jag dina rekommendationer goda Göran, även om jag personligen väljer 4mm nitar och 5754 plåt för korrosionståligheten.

Jag vet en bil som är godkänd som är helaluminium

7 timmar sedan, Mildseven sade:

Jag vet en bil som är godkänd som är helaluminium

Intressant, när reggades det bygget in, och finns det någon byggtråd där appliceringsmetoden är väl beskriven så man kanske får lite mer kött på benen?

1 timme sedan, swedishGT40 sade:

Intressant, när reggades det bygget in, och finns det någon byggtråd där appliceringsmetoden är väl beskriven så man kanske får lite mer kött på benen?

Inreggad -98

det är en racersportbil Chevron

han har köpt den så här

Edited by Mildseven

Kul med svar!

Om vi bara leker med tanken att man bygger ett självbärande kaross utan att ens behöva få den godkänd. Vilket matrial använder man då?

Titta gärna på denna film, vad för aluminium och nitar använder han?

On 2024-08-05 at 20:31, Göran Nilsson sade:

Hur menar du ?   Menar du att bygga en självbärande kaross i aluminium eller ett stålrörschassi med beklädnad med aluplåtar ?

- om självbärande kaross, mycket avancerat projekt som du bör ha klartecken från besiktningsman att genomföra.

- aluminium plåtar på stålrörschassi, lämpliga kvalitet 1050, 5754 och 6082. Trycktäta blindnitar, dim 3,2mm.