J.Andersson Posted August 3 Share Posted August 3 Går i funderingarna vad det skulle krävas för att kunna bygga liknande bil nedan. Någon form av Lotus 25, 38 eller likn enklast möjligt. Finns det någon serie som skulle passa. Vad krävs för att ens kunna få framföra den på bana/konbana? Har tidigare ej byggt något finns det några bra byggböcker där man kan få lite erfarenhet och hur man går tillväga? Jämfört med en Lotus 7 är den enklare att bygga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.Andersson Posted August 5 Author Share Posted August 5 Någon som vet vilken alukvalitet och vilka popnitar som borde användas vid ett sånt här bygge? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted August 5 Share Posted August 5 2 timmar sedan, J.Andersson sade: Någon som vet vilken alukvalitet och vilka popnitar som borde användas vid ett sånt här bygge? Hur menar du ? Menar du att bygga en självbärande kaross i aluminium eller ett stålrörschassi med beklädnad med aluplåtar ? - om självbärande kaross, mycket avancerat projekt som du bör ha klartecken från besiktningsman att genomföra. - aluminium plåtar på stålrörschassi, lämpliga kvalitet 1050, 5754 och 6082. Trycktäta blindnitar, dim 3,2mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted August 5 Share Posted August 5 Har haft diskussioner med SFRO tidigare om självbärande i alu. Var mer eller mindre omöjligt att få godkänt då det var svårt att påvisa styrkan då den hänger mycket på hur väl lim och nitar appliceras och vart. Samma visa mer glasfiber/kolfiber som skall vara bärande. Så vi får nog förutsätta att det är rörram som skall kläs av TS och därmed anser jag dina rekommendationer goda Göran, även om jag personligen väljer 4mm nitar och 5754 plåt för korrosionståligheten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted August 5 Share Posted August 5 3 minuter sedan, swedishGT40 sade: väljer 4mm nitar och 5754 plåt för korrosionståligheten. 4mm, tycker jag är lite väl stora till en beklädnad på ett stålrörschassi. angående plåten 1050, mjuk aluminium som är lämplig att använda om man behöver forma dubbelkrökta plåtytor, 5754, väldigt bra allround kvalite 6082, hög hållfasthet lämplig till plana ytor, golv mm Personligen gillar jag 2024-T6 med försänkta solida 2,4mm nitar 😎 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted August 5 Share Posted August 5 1 timme sedan, swedishGT40 sade: Har haft diskussioner med SFRO tidigare om självbärande i alu. Var mer eller mindre omöjligt att få godkänt då det var svårt att påvisa styrkan då den hänger mycket på hur väl lim och nitar appliceras och vart. Samma visa mer glasfiber/kolfiber som skall vara bärande. Så vi får nog förutsätta att det är rörram som skall kläs av TS och därmed anser jag dina rekommendationer goda Göran, även om jag personligen väljer 4mm nitar och 5754 plåt för korrosionståligheten. Jag vet en bil som är godkänd som är helaluminium Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted August 6 Share Posted August 6 7 timmar sedan, Mildseven sade: Jag vet en bil som är godkänd som är helaluminium Intressant, när reggades det bygget in, och finns det någon byggtråd där appliceringsmetoden är väl beskriven så man kanske får lite mer kött på benen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted August 6 Share Posted August 6 (edited) 1 timme sedan, swedishGT40 sade: Intressant, när reggades det bygget in, och finns det någon byggtråd där appliceringsmetoden är väl beskriven så man kanske får lite mer kött på benen? Inreggad -98 det är en racersportbil Chevron han har köpt den så här Edited August 6 by Mildseven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted August 6 Share Posted August 6 46 minuter sedan, Mildseven sade: Inreggad -98 det är en racersportbil Chevron han har köpt den så här Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.Andersson Posted August 7 Author Share Posted August 7 Kul med svar! Om vi bara leker med tanken att man bygger ett självbärande kaross utan att ens behöva få den godkänd. Vilket matrial använder man då? Titta gärna på denna film, vad för aluminium och nitar använder han? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted August 7 Share Posted August 7 (edited) Snyggast blir det med denna typen av nitar https://www.aircraftspruce.com/catalog/hapages/solidalumrivets.php För bärande strukturer är Alu 2024-T4bäst, i övrigt är Alu 6061-T6 väldigt bra. Allt finns att köpa hos Arigoteknik. Edited August 7 by Göran Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.Andersson Posted August 7 Author Share Posted August 7 Dem där nitarna ser onödigt dyra ut. Vad finns det för alternativ? 6061 T6 verkar bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted August 7 Share Posted August 7 On 2024-08-05 at 20:31, Göran Nilsson sade: Hur menar du ? Menar du att bygga en självbärande kaross i aluminium eller ett stålrörschassi med beklädnad med aluplåtar ? - om självbärande kaross, mycket avancerat projekt som du bör ha klartecken från besiktningsman att genomföra. - aluminium plåtar på stålrörschassi, lämpliga kvalitet 1050, 5754 och 6082. Trycktäta blindnitar, dim 3,2mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted August 7 Share Posted August 7 3 timmar sedan, J.Andersson sade: Dem där nitarna ser onödigt dyra ut. Vad finns det för alternativ? 6061 T6 verkar bra. Om du inte vill använda solida nitar är alternativet dessa i en självbärande kaross https://www.aircraftspruce.com/catalog/hapages/cherrymax.php Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted August 7 Share Posted August 7 Kolla på denna finns i Sverige https://www.wurth.se/produkter/fastmaterial/blindnit-blindnitmuttrar/blindnit/blindnit-sluten/trycktat-blindnit-alu-stal/#/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.