sorin Posted April 10 Posted April 10 Hej Jag har varit i kontakt med en besiktningsingenjör på Opus ang min bygge . Enligt honom ska rutorna vara märkta "43R" . Jag använder en original Fiat 500 framruta som är CE märkt men resten av rutorna är i polykarbonat. Hur har ni som kör GT40 gjort ? Tacksam för svar Sorin Quote
therealpinto Posted April 10 Posted April 10 Fråga honom gärna var han hittar det kravet? TSFS 2013:63 säger ju; 43 § Vindruta ska finnas på bil med täckt kaross. Rutor ska vara av material som inte ger skarpa spetsar vid krossning. I övrigt ska kraven i 31 kap. 5 och 10 §§ uppfyllas. 31 kap; 5 § Ruta får inte förses med färgskikt eller film som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan trafikant eller som medför att kraven i 10 § inte uppfylls. 10 § Ruta i bil ska i förarens siktfält ha en ljusgenomsläpplighet både framåt och åt båda sidorna på minst 70 procent. (TSFS 2021:110) Alltså inga krav på märkning av rutor. 1 Quote
Recommended Posts