Rassea Posted March 9 Share Posted March 9 Hej! Håller på med styrningen på min locost (McSorley 442E) med 140 spindlar samt escort styrväxel. Har lyckats få till bump-steer någorlunda men ackermann är helt åt skogen. Har negativ ackermann och har försökt flytta styrväxeln framåt samt bakåt i bilen utan någon lycka. Lägger några bilder för förtydling. Någon som har en idé om vad som kan spöka? Tack på förhand! Rasmus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted March 10 Share Posted March 10 Det finns ju inte så mycket att göra åt ackerman problemet, du kan flytta kuggstången lite fram och tillbaka för att göra skillnaden så liten som möjligt men där tar möjligheterna slut tyvärr. Alla bilar med kuggstången framför axeln borde lida av detta problemet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rassea Posted March 10 Author Share Posted March 10 Okej, har läst en del om att SFRO är inte så nöjda med negativ ackermann. Men har inte lyckats få den positiv oavsett hur mycket jag justerar inom rimliga längder. Har du fått igenom bilen med negativ ackermann? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JaBa Posted March 11 Share Posted March 11 Ackerman kan du leva med, det märks bara vid stora rattutslag. Däremot har du en stor styrradie vilket du lär få anmärkning på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted March 12 Share Posted March 12 (edited) Ackerman är När dina styrarmars anslutningspunkter för kuggstången ligger på den streckade linjen. I bildexemplet så har man kuggstången bakom axeln i ditt fall så har du kuggstången framför axeln men dina anslutningspunkter måste ända ligga på en förlängd streckad linje vilket med 140 spindlar är omöjligt. har inte hört nåt om att SFRO skulle gnälla på det. Bumpsteer däremot är nåt dom inte gillar. Edited March 12 by Kjelland28 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 12 Share Posted March 12 Negativ Ackermann är inte så bra, hur stort problemet är beror på hur mycket negativ den är men också om den är negativ så fort man vrider på hjulen eller om det bara är med max utslag. Har du Ackermann åt rätt håll de första typ 70-75% av styrutslaget är det oftast acceptabelt. Normalt sett är det inga problem kopplade till att ha styrarmarna framåt (mängder av bilar har det med korrekt Ackermann) men när man använder spindlar för snäckstyrning med kuggstång kan det köra ihop sig lite. Anledningen är att snäckstyrningen har en annan geometri i hur styrarmarna rör sig jämfört med kuggstång. Med snäcka så rör sig styrarmen framåt/bakåt när man svänger eftersom snäcka och pitmanarm ju roteras när de svänger. Jag har besiktat rätt många 140-spindlar med kuggstång och Ackermann brukar inte bli perfekt men acceptabel. Grundrådet är att prova flytta kuggstången i längsled men hjälper inte det kan sista utvägen vara att värma och bocka om styrarmarna. Då gäller det att ha lite känsla för vad man gör och låta dem svalna långsamt. Dessutom kan det bli trångt mellan P-ände och skiva eftersom de ska bockas utåt i detta fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted March 16 Share Posted March 16 Hur ska man placera kuggstången för att det ska bli så bra som möjligt med 140 spindel. Ska den ligga bakom eller framför linjen mellan styrarmsinfästningarna ? I nu läget ligger jag kanske 20 mm bakom och jag har negativ Ackermnann Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rassea Posted March 17 Author Share Posted March 17 Provade lite olika placering med min framvagn idag. Det verkar som att om jag förflyttar styrväxeln framåt i bilens riktning erhåller jag mer positiv ackermann. Just nu ligger jag något framför styrarmsinfästningarna vilket verkar ge näst intill parallelstyrning. Skall undersöka mer vilka mått jag kör med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JaBa Posted March 18 Share Posted March 18 Det hjälper inte att flytta styrväxeln. Kolla bilden ovan noga så ser du att det är anslutningspunkterna av styrväxeln som påverkar ackermann. Dvs det är spindeln som påverkar ackermann. Du kan som redan har nämnts värma styrarmen på spindeln och böja den utåt så att du får ett längre stag till styrväxeln. Då kommer anslutningspunkten närmare förlängningen av den tilltänkta linje ovan. (eftersom du har styrväxeln framför axeln) Alternativt kan du byta sida på spindlarna så att det blir som bilden ovan. Du får då byta styrväxeln. Hoppas detta är till hjälp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.