GtrGreven Posted December 29, 2023 Share Posted December 29, 2023 (edited) Ja ni alla vem är jag Jo en kille som blev biten av dessa bilar för ett tag sen… Så hej på er alla😃 jo ett tag sen 2008 har jag för mig det va.. just av en 7 med en Hayabusa ❤️under huven.. på den tiden körde jag min Nissan Skyline R32 GT-R Halka in på det här forumet 2009 under bara Greven Men får inte tag i den inloggningen pga mailen existerar inte längre.så spolar fram tiden lite typ några år 2023 o bestämde mig för nu jäklar ska jag ha en.. Hitta efter massa sökande en MNR Wortx RT Hayabusa med just en Hayabusa tyvärr köpte jag bilen av ett bokstavligen Rövhål..som hade tummen mitt i handen blåljuger 😡För fullt Att allt va i bra skick förutom ett oljud i bak..oljudet visa sig främre kardanen va av🙄 i knuten till baklådan.. forska runt visa sig inte va första gången så släppte det.. Att jag tog hem den va för vet va grejerna kostar i bilen samt har en 150 mil på sig sen ny just nu letar jag en olja läcka då är olja dimma runt hela motorrummet o går igenom bilen efter stått i ett garage i 2 år Lite fakta från han som byggde klart bilen (sälj annonsen på Rejsa) bilen börjades byggas av triggerhappy här på forumet men sålde den 2012 till en som byggde klart allt som sålde den vidare 2021.. lyckats få tag i han som byggde klart bilen för få ut lite info som hjälpt massa Chassi: MNR Super Vortx (deras finaste och lättaste chassi som är välbeprövat och vunnit många tävlingar) Pushrods fram med aluminium cranks Länklager använda i hela hjulupphängningen Ovala rör i a-armarna för minskat luftmotstånd LSD diff Mekanisk backväxel Raceleda R16 billet 4-kolvsok i aluminium och aluminiumspindlar fram Aluminum 2-kolvsok bak Motor: Hayabusa Gen2 1340cc (köptes ny) Nova racing torrsump Davies Craig elektrisk vattenpump med elektronisk styrning Quick shift star Mekanisk paddelväxling (mycket trevligt, känslan av att växla på riktigt utan att släppa ratten) Flatshifter system (installerat men aldrig använt, gör att man kan hålla fullt vid uppväxlingar och blippar automatiskt gasen vid nerväxlingar) Tig-svetsade rostfria headers Övrigt: Race Electronics Dash2 instrumentering AEM bredbandslambda Tillett kolfiberstolar Sabelt 6 punktsbälten Aluminiumbult på alla lämpliga ställen Compomotive fäljar med Toyo R888 däck Edited December 29, 2023 by GtrGreven 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GtrGreven Posted January 1 Author Share Posted January 1 Dagen har ägnats o jobba baklänges.. på montera ur motorn för komma åt stator kåpan o se till o få i gummiskyddet sen se om några skador på den Gissar att den blev urdragen när kardanen gick av o veva runt.. O på så vis gjort va det ser ut som skadar på kablaget samt skadat Besinledningen.. Men bara för sitter mc maskin tyckte man kunde vart lite mer plats🙄 Morgon blir det handla nya pallbockar o en ny stol då arbetsställning va ingen höjdare idag.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GtrGreven Posted January 22 Author Share Posted January 22 Efter många dagar släppte kylan ute o såg nån plusgrad så va det ta sig ut o ge ett ryck efter jobbet.. o äntligen är maskinen ur så nu börjar felsökningen va som strular/strulat.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GtrGreven Posted February 26 Author Share Posted February 26 Jobbat vidare o felsöka maskinen statorn o vevaxelgivarn låg inom spec vid uppmätning så där kan jag montera tillbaka.. Ny främre kardan är beställd sen ska börja o montera allt för kunna fortsätta felsöka varför har ingen gnista vid start.. prova lidels plasmaskärare o skar upp dubbelt så stort hål under motorn så blir lite servis vänligare en va innan o för 1100:- va den ett trevligt tillskott i garaget.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GtrGreven Posted March 10 Author Share Posted March 10 Har stått still lite pga vädret.. när man inte har tillgång till värme i garaget o jobba när det är +1 då hoppar jag helt enkelt.. Dock så har nya kardanen från England kommit sen väntar jag på packnings satsen som borde komma i veckan.. sen är det stort sätt dags o montera allt igen.. Men letar en info på MNR’s backlåda hur den ska servas trode inte internet skulle va så tomt på info. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomaso Posted March 21 Share Posted March 21 Kul att se din MNR här på forumet med rätt motor. Är själv nybliven ägare till en Megausa (byggd av Mikael Öhrström) där motorn (gen2) orrats upp till 1441 cc inkl. höglompkolvar. Håller på att gå igenom bilen och rusta den då den gått mycket på bana. Nyligen lyckades jag besikta den med kod T12bf vilket gör att man göra lite vad man vill med bilen 🙂 Ska bli kul att testa på vägarna så fort jag fått hem karossdelarna från lackeraren. Hoppas du får till det med motorn, Mvh Tomas 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GtrGreven Posted March 21 Author Share Posted March 21 1 timme sedan, Tomaso sade: Kul att se din MNR här på forumet med rätt motor. Är själv nybliven ägare till en Megausa (byggd av Mikael Öhrström) där motorn (gen2) orrats upp till 1441 cc inkl. höglompkolvar. Håller på att gå igenom bilen och rusta den då den gått mycket på bana. Nyligen lyckades jag besikta den med kod T12bf vilket gör att man göra lite vad man vill med bilen 🙂 Ska bli kul att testa på vägarna så fort jag fått hem karossdelarna från lackeraren. Hoppas du får till det med motorn, Mvh Tomas Kul o höra👍 Jo är lite pyssel motorn hoppas jag på lyfta ner i helgen o börja montera allt igen o se om jag hittat Oljeläckan o hittar varför jag inte har nån Gnista.. T12BF skulle va jäkligt kul o få till just nu är fokus på få igång den innan modds blir aktuella men vist skulle en turbo va trevligt🤔 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GtrGreven Posted March 24 Author Share Posted March 24 Tog mig i kragen o gick ut i lördags Gött väder tog med en god öl ut.. o börja helt enkelt så från stått på en låda tills 99% va monterat gick i ett nafs.. eller inte jo va par grejer som bråka ordentligt men va bara o mata på.. Idag söndag va det olja o kylarvätsa på tur Tömma tanken på minst 2 år gammal bensin..😂 Startmotorn malde på med vanliga ljudet höll på ge upp tills den hosta till😳 va finns det liv ändå.. Ja jäklar där hoppa den igång😀👌 snacka om en stund ramla ur en när jag fick den o gå..❤️ Nu ska det letas ett lämpligt batteri men plåtfästet hindrar mig större en 176mm×80mm.. Får fundera lite till.. VID_92790404_164952_246.mp4 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GtrGreven Posted March 30 Author Share Posted March 30 Förstår nu hur folk känner sig vid provkörningen..❤️ Allt lirar👌 På önskelistan Glasögon så där får jag kika på allt Flärpar framför som styr undan lite av vinden.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GtrGreven Posted May 19 Author Share Posted May 19 Bygget stått still lite gran pga huven va så pass skadad då förra ägaren missat montera fast den klokt.. Men zions plåt fixa det med bravur o rädda huven.. Däcken har börjat monteras Nankang AR1 då gamla toyo däcken va 14 år gamla o lite stela😂😂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
highXspeed Posted May 19 Share Posted May 19 Spännande bygge! Kul med ovala rör till länkarmar. Har en liten tanke om det på mitt bygge men verkar inte allt för vanligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GtrGreven Posted June 1 Author Share Posted June 1 On 2024-05-19 at 20:54, highXspeed sade: Spännande bygge! Kul med ovala rör till länkarmar. Har en liten tanke om det på mitt bygge men verkar inte allt för vanligt. Nej inte många byggen som sett det med.. MNR va jag förstått kör med det Nån fördel är det men tror mer på kostnaden är högre en Rundrör o därför inte många som gör det.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GtrGreven Posted June 1 Author Share Posted June 1 Va mer har hänt Huven har kommit Tyvärr fick den ett snabbt lager svartfärg Då förhoppningsvis kommer en wrapp på den senare i sommar.... Men på onsdag ska den till SBP efter 3 år av stått i ett garage samt boka reggning för T12BF Sen fick den en lite klibba bak för Retar alltid nån😂😂😂 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GtrGreven Posted June 2 Author Share Posted June 2 Testa o dra en snabb polering av skärmarna o noskon.. Svara hyfsat på det men hade bara fint polermedel hemma så får kika på det i veckan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GtrGreven Posted June 23 Author Share Posted June 23 Så efter allt kämpande så va Vårtan klar för vägarna klara SBP med flygande beröm Samt T12BF klart så behöver inte komma igen😀 Så nu ska det hinnas köras lite Finns lite kvar fram över framförallt helbur är nått jag vill ha.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GtrGreven Posted August 5 Author Share Posted August 5 Ja va har hänt här Jo kört en del o letar fel på den en... baksidan med MNR allt är stumt monterat o vibrerar loss.. Senaste som jag inte räknat med va främre kardanen som fått för sig o lossna.. Spännande o ta sig hem 2.5 mil med två skruvar man har dragit åt med fingrarna för sitta kvar.. Nu är det locktight 243 o fjäderbrickor på plats Sen har jag börja komma till insikt att backlådan åker ur i vinter då det oväsendet o jäkelskapet den håller på med litar jag inte på den för 5 öre.. Mitt under körning fick den för sig smyga upp spaken så vart friläge o börja skorra i dreven va bara o få ner hastigheten så fort det gick tur va jag ensammen på vägen.. Annars väldigt kul o prata med folk som uppskattar den..O försöker svara på alla frågor.. Skulle testa gotland ring till helgen men litar inte på Backlådan att pressa den runt banan.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GtrGreven Posted August 15 Author Share Posted August 15 Fick äntligen Flatshiften o fungera den enda vipbrytarn som starta den hade jag inte provat... Men måste kommit åt den innan o märkte helt enkelt när jag skulle åka iväg o skulle lägga i 1 att bilen dog så fort jag tog tag i paddeln för dra I växeln.. så nu efter 10 mil börjar man få kläm på den👌 Men blir inga stora utsvävningar med den då litar inte på backlådan ska hålla för det o den åker ur I vinter.. 20240815_161235.mp4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GtrGreven Posted August 28 Author Share Posted August 28 Har i stora dra inte hänt så mycket utan försöker köra så ofta jag hinner.. skulle tro en 75 mil sen slutet av Juni tycker jag är godkänt skulle velat köra mer en så planerar mer vinterns pyssel o vad som behövs fixas. 1 kardanen o möjligtvis gå till Elback 2 värmen under huven funderar på snygga men bra fungerande gälar o tömma motorrummet på all värme 3 Bur funderingar 4 färgbyte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GtrGreven Posted September 22 Author Share Posted September 22 Backlådan mådde mindre bra så ligger på operationsbordet för bli stelmonterad av en ny axel.. Vobblet i medbringaren gjorde så lådan hamna i friläge o tugga drev som aldrig för.. Så fick korta ner sessongen o riva isär allt.. 20240907_124024.mp4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted September 26 Share Posted September 26 Har en bild hemma på hur den som jag hade såg ut, var i princip 2 lagerbockar med en axel stump i och en medbringare i var ände. Sen är det bara att kopiera infästningen under.Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GtrGreven Posted October 2 Author Share Posted October 2 Jo börjar förstå hur den här manicken fungerar.. Men nu är den stelopererad med kraftigare axel sen gick jag över till Tum lager då va 25.4 Då medbringarna blev ursvarvade för få upp ytan på dom.. Sen större kilar för o få det o sitta kvar.. Men nu är den hopmonterad o väntar på få komma ner i bilen.. Så ska försöka få en sväng till för se hur allt lirar inför vintervila.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GtrGreven Posted October 6 Author Share Posted October 6 Så… efter carporten äntligen vart klar så bokstavligen gick jag in i garaget direkt.. o en 1 timme senare va lådan i snygga till mig lite o vred om huvudströmbrytaren o Hayabusa hoppa i gång👌 så en snabb provkörning så lira allt o inga vibrationer fanns längre.. fira med lägga par svarta inristningar i backen😂😃 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 17 Share Posted October 17 Hittade 2 bilder men inte så bra som jag trodde men ger en idé. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GtrGreven Posted October 21 Author Share Posted October 21 Den lösningen hade jag funderat på men behöll istället original huset o gjorde det i.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 21 Share Posted October 21 Förstår det, min var till England på reparation hos MNR och jag ville kunna köra under tiden. Den var inte så sliten som din såg ut att vara./VeddeSkickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.