Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Ja ni alla vem är jag Jo en kille som blev biten av dessa bilar för ett tag sen…

 

Så hej på er alla😃

jo ett tag sen 2008 har jag för mig det va.. just av en 7 med en Hayabusa ❤️under huven.. på den tiden körde jag min Nissan Skyline R32 GT-R

Halka in på det här forumet 2009 under bara Greven Men får inte tag i den inloggningen pga mailen existerar inte längre.så spolar fram tiden lite typ några år 2023 o bestämde mig för nu jäklar ska jag ha en..

Hitta efter massa sökande en MNR Wortx RT Hayabusa med just en Hayabusa tyvärr köpte jag bilen av ett bokstavligen Rövhål..som hade tummen mitt i handen  blåljuger 😡För fullt Att allt va i bra skick förutom ett oljud i bak..oljudet visa sig främre kardanen va av🙄 i knuten till baklådan.. forska runt visa sig inte va första gången så släppte det..

Att jag tog hem den va för vet va grejerna kostar i bilen samt har en 150 mil på sig sen ny just nu letar jag en olja läcka då är olja dimma runt hela motorrummet o går igenom bilen efter stått i ett garage i 2 år

 

Lite fakta från han som byggde klart bilen  (sälj annonsen på Rejsa) bilen börjades byggas av triggerhappy här på forumet men sålde den 2012 till en som byggde klart allt som sålde den vidare 2021.. lyckats få tag i han som byggde klart bilen för få ut lite info som hjälpt massa

Chassi: 
MNR Super Vortx (deras finaste och lättaste chassi som är välbeprövat och vunnit många tävlingar) 
Pushrods fram med aluminium cranks 
Länklager använda i hela hjulupphängningen 
Ovala rör i a-armarna för minskat luftmotstånd 
LSD diff 
Mekanisk backväxel 
Raceleda R16 billet 4-kolvsok i aluminium och aluminiumspindlar fram 
Aluminum 2-kolvsok bak 

Motor: 
Hayabusa Gen2 1340cc (köptes ny) 
Nova racing torrsump 
Davies Craig elektrisk vattenpump med elektronisk styrning 
Quick shift star 
Mekanisk paddelväxling (mycket trevligt, känslan av att växla på riktigt utan att släppa ratten) 
Flatshifter system (installerat men aldrig använt, gör att man kan hålla fullt vid uppväxlingar och blippar automatiskt gasen vid nerväxlingar) 
Tig-svetsade rostfria headers 

Övrigt: 
Race Electronics Dash2 instrumentering 
AEM bredbandslambda 
Tillett kolfiberstolar 
Sabelt 6 punktsbälten 
Aluminiumbult på alla lämpliga ställen 
Compomotive fäljar med Toyo R888 däck 
 

IMG_1264.png

IMG_1289.jpeg

IMG_1290.jpeg

IMG_1291.jpeg

Edited by GtrGreven
  • Like 1
Posted

Dagen har ägnats o jobba baklänges..  på montera ur motorn för komma åt stator kåpan o se till o få i gummiskyddet sen se om några skador på den Gissar att den blev urdragen när kardanen gick av o veva runt..

O på så vis gjort va det ser ut som skadar på kablaget samt skadat Besinledningen.. Men bara för sitter mc maskin tyckte man kunde vart lite mer plats🙄

Morgon blir det handla nya pallbockar o en ny stol då arbetsställning va ingen höjdare idag..

 

  • 3 weeks later...
Posted

Efter många dagar släppte kylan ute o såg nån plusgrad så va det ta sig ut o ge ett ryck efter jobbet..

o äntligen är maskinen ur så nu börjar felsökningen va som strular/strulat..

  • 1 month later...
Posted

Jobbat vidare o felsöka maskinen statorn o vevaxelgivarn låg inom spec vid uppmätning så där kan jag montera tillbaka..                   

Ny främre kardan är beställd sen ska börja o montera allt för kunna fortsätta felsöka varför har ingen gnista vid start..

prova lidels plasmaskärare o skar upp dubbelt så stort hål under motorn så blir lite servis vänligare en va innan o för 1100:- va den ett trevligt tillskott i garaget.. 

IMG_1325.jpeg

  • Like 2
  • 2 weeks later...
Posted

Har stått still lite pga vädret.. när man inte har tillgång till värme i garaget o jobba när det är +1 då hoppar jag helt enkelt..                 Dock så har nya kardanen från England kommit sen väntar jag på packnings satsen som borde komma i veckan.. sen är det stort sätt dags o montera allt igen..

 

Men letar en info på MNR’s backlåda hur den ska servas trode inte internet skulle va så tomt på info.

  • 2 weeks later...
Posted

Kul att se din MNR här på forumet med rätt motor. Är själv nybliven ägare till en Megausa (byggd av Mikael Öhrström) där motorn (gen2) orrats upp till 1441 cc inkl. höglompkolvar. Håller på att gå igenom bilen och rusta den då den gått mycket på bana. Nyligen lyckades jag besikta den med kod T12bf vilket gör att man göra lite vad man vill med bilen 🙂 Ska bli kul att testa på vägarna så fort jag fått hem karossdelarna från lackeraren. Hoppas du får till det med motorn,

Mvh Tomas

  • Like 2
Posted
1 timme sedan, Tomaso sade:

Kul att se din MNR här på forumet med rätt motor. Är själv nybliven ägare till en Megausa (byggd av Mikael Öhrström) där motorn (gen2) orrats upp till 1441 cc inkl. höglompkolvar. Håller på att gå igenom bilen och rusta den då den gått mycket på bana. Nyligen lyckades jag besikta den med kod T12bf vilket gör att man göra lite vad man vill med bilen 🙂 Ska bli kul att testa på vägarna så fort jag fått hem karossdelarna från lackeraren. Hoppas du får till det med motorn,

Mvh Tomas

Kul o höra👍 Jo är lite pyssel motorn hoppas jag på lyfta ner i helgen o börja montera allt igen o se om jag hittat Oljeläckan o hittar varför jag inte har nån Gnista..

T12BF skulle va jäkligt kul o få till just nu är fokus på få igång den innan modds blir aktuella men vist skulle en turbo va trevligt🤔

Posted

Tog mig i kragen o gick ut i lördags Gött väder tog med en god öl ut.. o börja helt enkelt så från stått på en låda tills 99% va monterat gick i ett nafs.. eller inte jo va par grejer som bråka ordentligt men va bara o mata på..

Idag söndag va det olja o kylarvätsa på tur Tömma tanken på minst 2 år gammal bensin..😂

Startmotorn malde på med vanliga ljudet höll på ge upp tills den hosta till😳 va finns det liv ändå.. Ja jäklar där hoppa den igång😀👌 snacka om en stund ramla ur en när jag fick den o gå..❤️

Nu ska det letas ett lämpligt batteri men plåtfästet hindrar mig större en 176mm×80mm.. Får fundera lite till..

IMG_20240324_191605_315.jpg

IMG_20240324_191605_388.jpg

  • Like 2
Posted

Förstår nu hur folk känner sig vid provkörningen..❤️ Allt lirar👌

På önskelistan Glasögon så där får jag kika på allt Flärpar framför som styr undan lite av vinden..

 

  • Like 2
  • 1 month later...
Posted

Bygget stått still lite gran pga huven va så pass skadad då förra ägaren missat montera fast den klokt..

Men zions plåt fixa det med bravur o rädda huven..

Däcken har börjat monteras Nankang AR1 då gamla toyo däcken va 14 år gamla o lite stela😂😂

 

20240325_173331.jpg

20240516_180813.jpg

Posted

Spännande bygge! 

Kul med ovala rör till länkarmar. Har en liten tanke om det på mitt bygge men verkar inte allt för vanligt.

  • 2 weeks later...
Posted
On 2024-05-19 at 20:54, highXspeed sade:

Spännande bygge! 

Kul med ovala rör till länkarmar. Har en liten tanke om det på mitt bygge men verkar inte allt för vanligt.

Nej inte många byggen som sett det med.. MNR va jag förstått kör med det Nån fördel är det men tror mer på kostnaden är högre en Rundrör o därför inte många som gör det..

Posted

Va mer har hänt Huven har kommit Tyvärr fick den ett snabbt lager svartfärg Då förhoppningsvis kommer en wrapp på den senare i sommar....

Men på onsdag ska den till SBP efter 3 år av stått i ett garage samt boka reggning för T12BF

Sen fick den en lite klibba bak för Retar alltid nån😂😂😂

20240524_153413.jpg

20240524_162958.jpg

20240522_190603_001.jpg

  • Like 1
Posted

Testa o dra en snabb polering av skärmarna o noskon..

Svara hyfsat på det men hade bara fint polermedel hemma så får kika på det i veckan 

20240602_191340.jpg

20240602_191346.jpg

  • 3 weeks later...
Posted

Så efter allt kämpande så va Vårtan klar för vägarna klara SBP med flygande beröm Samt T12BF klart så behöver inte komma igen😀

Så nu ska det hinnas köras lite Finns lite kvar fram över framförallt helbur är nått jag vill ha..

 

IMG_1380.jpeg

  • Like 2
  • 1 month later...
Posted

Ja va har hänt här Jo kört en del o letar fel på den en... baksidan med MNR allt är stumt monterat o vibrerar loss..

Senaste som jag inte räknat med va främre kardanen som fått för sig o lossna..

Spännande o ta sig hem 2.5 mil med två skruvar man har dragit åt med fingrarna för sitta kvar.. Nu är det locktight 243 o fjäderbrickor på plats

Sen har jag börja komma till insikt att backlådan åker ur i vinter då det oväsendet o jäkelskapet den håller på med litar jag inte på den för 5 öre..

Mitt under körning fick den för sig smyga upp spaken så vart friläge  o börja skorra i dreven va bara o få ner hastigheten så fort det gick tur va jag ensammen på vägen..

Annars väldigt kul o prata med folk som uppskattar den..O försöker svara på alla frågor..

Skulle testa gotland ring till helgen men litar inte på Backlådan att pressa den runt banan..

20240803_144921.jpg

20240803_144904.jpg

20240804_142820.jpg

20240726_190642.jpg

20240720_152226.jpg

20240710_175527.jpg

  • 2 weeks later...
Posted

Fick äntligen Flatshiften o fungera den enda vipbrytarn som starta den hade jag inte provat...

Men måste kommit åt den innan o märkte helt enkelt när jag skulle åka iväg o skulle lägga i 1 att bilen dog så fort jag tog tag i paddeln för dra I växeln.. så nu efter 10 mil börjar man få kläm på den👌

Men blir inga stora utsvävningar med den då litar inte på backlådan ska hålla för det o den åker ur I vinter..

  • Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

Har i stora dra inte hänt så mycket utan försöker köra så ofta jag hinner..

skulle tro en 75 mil sen slutet av Juni tycker jag är godkänt skulle velat köra mer en så

planerar mer vinterns pyssel o vad som behövs fixas.

1 kardanen  o möjligtvis gå till Elback 

2 värmen  under huven funderar på snygga men bra fungerande gälar o tömma motorrummet på all värme
3 Bur funderingar
4 färgbyte 

  • 4 weeks later...
Posted

Backlådan mådde mindre  bra så ligger på operationsbordet för bli stelmonterad av en ny axel..

Vobblet i medbringaren gjorde så lådan hamna i friläge o tugga drev som aldrig för..

Så fick korta ner sessongen o riva isär allt..

20240908_161601.jpg

20240908_161546.jpg

20240913_141908.jpg

20240913_141858.jpg

20240913_141951.jpg

Posted

Har en bild hemma på hur den som jag hade såg ut, var i princip 2 lagerbockar med en axel stump i och en medbringare i var ände. Sen är det bara att kopiera infästningen under.


Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Posted

Jo börjar förstå hur den här manicken fungerar.. Men nu är den stelopererad med kraftigare axel sen gick jag över till Tum lager då va 25.4 Då medbringarna blev ursvarvade för få upp ytan på dom..

Sen större kilar för o få det o sitta kvar..

Men nu är den hopmonterad o väntar på få komma ner i bilen.. 

Så ska försöka få en sväng till för se hur allt lirar inför vintervila..

20241002_162750.jpg

20241002_162831.jpg

20241002_163838.jpg

20241002_163959.jpg

Posted

Så… efter carporten äntligen vart klar så bokstavligen gick jag in i garaget direkt.. o en 1 timme senare va lådan i

snygga till mig lite o vred om huvudströmbrytaren o Hayabusa hoppa i gång👌 så en snabb provkörning så lira allt o inga vibrationer fanns längre.. fira med lägga par svarta inristningar i backen😂😃

  • Like 3
  • 2 weeks later...
Posted

Hittade 2 bilder men inte så bra som jag trodde men ger en idé.

image.thumb.jpeg.0d8021abc3a47eaa6c21dcfb81c40243.jpeg

 

 

20150715_140214.thumb.jpg.339845de2339f63bbec46da846b46b1e.jpg

Posted

Förstår det, min var till England på reparation hos MNR och jag ville kunna köra under tiden. Den var inte så sliten som din såg ut att vara.
/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...