Jump to content

Bränsleretur till tank


Recommended Posts

Spelar det någon roll om man kopplar returen från bränsletrycksregulatorn i toppen eller botten på tanken, kan det varierande mottrycket man får beroende på hur mycket soppa det är i tanken påverka trycket till spridarna? Regulatorn är gjord för fix tryck 3 bar, inte justerbar. https://fastroadcars.co.uk/store/index.php?route=product/product&product_id=141

 

Edited by ijonsson
Link to comment
Share on other sites

om det kan påverka i teorin  vet jag inte men jag släpper min retur nära botten  i den i svetsade "catch tank "  bulan.   

De är enda sättet jag kan komma på att få en inbyggd catch tank att fungera .   Inte märkt någon störning på lamda , men har inte heller haft någon loggning på verkligt tryck . 

 

Vet det funnits teorier om risk för luft bubblor /virvel bildning om man suger nära retur ,  jag har ca 10 cm 

 

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Jag har en catchtank svetsad i botten på min tank där jag också har returen från bränsletrycksregulatorn. Tillflödet från huvudtanken är två mindre hål (ca 16mm om jag minns rätt). Jag loggar bränsletrycket och har även satt larm på dashen ifall det skulle avvika. Jag ligger stabilt på 3,5 bar i alla lägen.

Om man kopplar returen i "huvudtanken" riskerar man att dra luft vid låg tanknivå och att trycket ev. kan variera när man har full tank resp lägre nivå eller skvalp än returen.

Risken att dra in luft när returen är nära sugpunkten är noll, såvidare du inte tillsätter luft från annat håll eller kokar bensinen. 

Link to comment
Share on other sites

37 minuter sedan, Morty sade:

Risken att dra in luft när returen är nära sugpunkten är noll, såvidare du inte tillsätter luft från annat håll eller kokar bensinen. 

Det var så jag resonera oxå , forum rykten om att det "kanske"   händer utan någon som faktisk upplevt det gick bort.  

 

Off topic : 

Däremot hade jag troligen kokande bensin  eller liknande första gången jag satte en extern catch tank löst under huven med för dåligt retur flöde till tanken.   Pajja  två nya bosch pumpar innan jag lista ut att det var en för kraftig högtrycks  pump och för klen  matar  pump .  Blev snabbt varmt 

Link to comment
Share on other sites

Många kör för stor högtryckspump helt i onödan. Tar bara mer ström och du riskerar värma bensinen. Jag har ingen matarpump utan suger med högtryckspumpen direkt från catchtanken.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

9 minuter sedan, Morty sade:

Många kör för stor högtryckspump helt i onödan. Tar bara mer ström och du riskerar värma bensinen. Jag har ingen matarpump utan suger med högtryckspumpen direkt från catchtanken.

Jag hade nog läst för många coola bygg trådar och tog höjd för 400hp E85 flöde vid hyfsat högt laddtryck  = stor pump  ,  men åkte bara och köpte glass med bensin 🙂, följer nu iden    -->   Keep it simple stupid =  EN pump 

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...